Dieta OMAD w ogniu krytyki ekspertów. “Jeden posiłek to za mało”

Dieta OMAD w ogniu krytyki ekspertów. “Jeden posiłek to za mało”

Fot. pixabay.com

Lekarze i dietetycy ostrzegają przed tzw. dietą OMAD (ang. One Meal A Day), która zakłada spożywanie tylko jednego posiłku dziennie. Co im się w niej nie podoba?

Według ekspertów jedzenie tylko jednego posiłku w ciągu dnia jest niezdrowe, ponieważ nie da się w ten sposób zaspokoić zapotrzebowania na kalorie i składniki odżywcze, w tym białka, witaminy i minerały. Co więcej, długotrwały brak wystarczającej ilości i jakości jedzenia może prowadzić do utraty mięśni, niedoborów składników odżywczych i niedożywienia.

– Nie ma rekomendacji, które zalecałyby aż takie ograniczanie liczby posiłków. Nasz metabolizm “rozkręca się” przy regularnych posiłkach, więc jeżeli jemy tylko raz dziennie, to metabolizm spada. Poza tym nie da się w jednym posiłku zjeść wszystkiego, czego potrzebujemy na cały dzień — tłumaczy dr Hanna Stolińska, dietetyczka kliniczna. – Radzę nie wierzyć w hasła reklamowe: w jednym pudełku masz wszystko, czego potrzebujesz na cały dzień. To niemożliwe — dodaje.

Dieta OMAD niesie ze sobą ryzyko objadania się, czyli zaburzeń odżywiania, a długotrwały brak wystarczającej ilości i jakości jedzenia może prowadzić do utraty mięśni, niedoborów składników odżywczych i niedożywienia. Jest to dieta niebezpieczna dla dzieci lub młodzieży, osób z cukrzycą lub hipoglikemią, otyłością lub problemami z metabolizmem.

Eksperci: lepiej jeść 3-4 posiłki dziennie

W opinii specjalistów najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie 3-4 posiłków dziennie.

– Wtedy organizm wie, że dostanie jedzenie i nie musi odkładać tkanki tłuszczowej, nie musi “zjadać” swoich własnych mięśni. Widzę to u moich pacjentów, u których robię analizę składu ciała. Gdy jedzą nieregularnie, mniej posiłków lub te posiłki nie są takie, jak trzeba, nie chudną z tego co potrzeba, bo organizm bierze nie stąd, skąd my byśmy chcieli. A jeśli przyzwyczaimy go do jedzenia czterech posiłków w ciągu dnia, o stałych porach, to przy dodatkowej aktywności fizycznej pięknie spada tkanka tłuszczowa, a rośnie mięśniowa — mówi dr Hanna Stolińska.

Jedząc regularnie, można zachować tzw. okno żywieniowe, które polega na ograniczaniu spożycia posiłków wyłącznie do określonych godzin w ciągu dnia i jednocześnie wprowadza długą przerwę między kolacją a śniadaniem. W przeciwieństwie do wielu różnych diet, które przede wszystkim sugerują, co jeść i w jakiej ilości, dieta okienkowa koncentruje się na tym, kiedy jeść.

Czytaj też: Dieta DASH: smaczna, zdrowa, kolorowa

Post przerywany, czyli jedzenie w ciągu 8 lub 10 godzin

– Najpopularniejszym rodzajem diety IF [ang. Intermittent Fasting, czyli post przerywany — przyp. red.] jest dieta 8-godzinna, czyli spożywanie wszystkich posiłków zaplanowanych na ten dzień w okresie 8 godzin, np. od 10:00 do 18:00, a od godziny 18:00 aż do 10:00 następnego dnia całkowicie się pości. Można to regulować indywidualnie. Większość ludzi woli jeść wieczorami, więc na przykład zaczynają o 12.00 i kończą o 20.00. Okno żywieniowe może też wynosić 10 godzin Chodzi o to, aby się nie przejadać i aby energia oraz składniki odżywcze dostarczane były tylko i wyłącznie w ciągu 8 lub 10 godzin każdego dnia, zaś w pozostałych 16 (czy 14) godzinach trzymać post, podczas którego nie przyjmuje się żadnych dodatkowych kalorii z przekąsek i napojów — tłumaczy dietetyczka.

Badania pokazują, że taki sposób odżywiania pomaga nie tylko w redukcji masy ciała, ale też w zachowaniu zdrowia, a nawet wydłużeniu życia.

Jak wynika z badań opublikowanych w ubiegłym roku w czasopiśmie “Cell Metabolism”, spożywanie posiłków w ciągu 10 godzin zmniejsza cząsteczki “złego” cholesterolu, co sugeruje potencjalne zmniejszenie czynników ryzyka chorób serca. “Okno żywieniowe poprawiło również ciśnienie krwi i poziom cukru we krwi u osób z chorobami współistniejącymi, takimi jak cukrzyca, wysokie ciśnienie krwi i wysoki poziom cholesterolu” – piszą autorzy artykułu.

Czytaj też: Dieta zdrowa dla serca: co jeść, a czego się wystrzegać

Według specjalistów optymalnym wyjściem wydaje się być 10-godzinne okno, ponieważ surowsze ograniczenie, które charakteryzuje wiele przerywanych diet na czczo, są trudne do utrzymania.

Źródło informacji: Serwis Zdrowie

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Kosmetyki po opalaniu: olejek SOLVERX SUN SKIN Gold Shimmer

Kąpiele słoneczne sprzyjają przesuszeniu skóry i utracie przez nią jędrności, a suche, zmęczone ekspozycją na słońce, wiatr i słoną wodę ciało trudniej utrzymuje opaleniznę. O czym warto pamiętać, by zachować ją przez wiele tygodni po powrocie z bajecznego urlopu?