Italian Design Day dla pasjonatów wzornictwa i mody

Italian Design Day dla pasjonatów wzornictwa i mody

Z okazji obchodów Italian Design Day, Warszawa po raz kolejny stała się areną dla pasjonatów włoskiego wzornictwa i mody. Tegorocznym tematem przewodnim tego święta było “Tworzenie Wartości: Inkluzywność, Innowacje, Zrównoważony Rozwój”.

Italian Design Day co roku oferuje bogaty program wydarzeń organizowanych przez ambasady, konsulaty, włoskie instytuty kultury i biura Italian Trade Agency za granicą. W ramach tej inicjatywy w wielu krajach odbywają się spotkania, wystawy, seminaria i warsztaty, które promują włoską kulturę projektowania i umożliwiają wymianę doświadczeń między projektantami, naukowcami i przedstawicielami branży. Celem Italian Design Day jest podkreślenie roli włoskiego designu jako symbolu innowacji, kreatywności i zrównoważonego rozwoju.

14 marca, z okazji obchodów tegorocznego Italian Design Day (w Polsce zorganizowanego przez Italian Trade Agency przy współpracy z Ambasadą Włoch w Warszawie i Włoskim Instytutem Kultury), spotkali się polscy i włoscy eksperci ze świata mody i wzornictwa. Podczas wydarzenia odbył się pokaz mody młodych włoskich projektantów: Franceski Marchisio, wschodzącej marki z Rzymu Le Tre Sarte oraz specjalnie na tę okazję wybranych kreacji z kolekcji największych włoskich marek od ponad 30 lat reprezentowanych w Polsce przez multibrand GPoland.

W cieszącej się długą tradycją współpracy włosko-polskiej w sferze mody i designu, pojawił się bardzo ważny aspekt — zrównoważony rozwój i inkluzywność.  Włochy są bardzo zaawansowane w kwestii poszukiwania nowych rozwiązań w obszarze designu, wykorzystując np. materiały z recyklingu, łączą jednocześnie piękno i zrównoważony rozwój.

Luca Franchetti Pardo, ambasador Włoch w Polsce

Włochy — trzecia najbardziej rozpoznawalna marka na świecie

Włoskie ubrania, uznawane na całym świecie jako synonim elegancji i jakości, doceniają także Polacy. Podczas gdy w 2023 r. (według TDM na podstawie danych GUS) światowy import do Polski produktów z sektora modowego spadł o 6,4 proc., import z Włoch wzrósł o 6,8 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, a jego wartość wyniosła 741 mln euro.

Włochy uplasowały się na drugim miejscu wśród dostawców mody z UE do Polski. Polska natomiast jest piątym rynkiem zbytu dla włoskich produktów modowych w Unii Europejskiej.

Paolo Lemma, dyrektor biura Italian Trade Agency w Warszawie

„Made in Italy” to trzecia najbardziej rozpoznawalna marka na świecie, a Italian Design Day co roku umacnia jej pozycję, promując włoskie wzornictwo i kulturę.

W opinii Fabio Troisi, dyrektora Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie, design łączy się z wieloma innymi dziedzinami: produkcją, technologią, badaniami i rozwojem. Jest od dawna zakorzeniony we włoskiej kulturze i najprawdopodobniej jest powodem, dla którego Polacy tak kochają włoskie wzornictwo. – A dla nas jest to jeden z najlepszych sposobów promowania włoskiej kultury na świecie – mówi.

Moda jest jak lustro. Co się w nim odbija?

Moda jest lustrem, które odzwierciedla zmieniające się gusta, wartości i kulturowe trendy społeczeństwa, dlatego tegoroczna edycja Italian Design Day była okazją do pogłębionej dyskusji na temat roli designu we wspieraniu wartości takich jak: inkluzywność, innowacje technologiczne i zrównoważony rozwój.

Wieczór z włoskim designem otworzył wykład prof. Livii Tenuty z Wydziału Wzornictwa Politechniki w Mediolanie, która opowiedziała o nowym podejściu do projektowania, oraz roli biżuterii i akcesoriów we włoskim designie i modzie. 

Jestem przekonana, że biżuteria potrafi doskonale odzwierciedlać ducha czasów. Projektowanie zawsze było skrzyżowaniem różnych wartości, znaczeń i dyscyplin, a dziś uosabia to, co Grecy zdefiniowali już w starożytności, czyli “kalós kai agathós”, co oznacza piękno i dobro, ponieważ kreowanie czegoś cennego nie oznacza braku świadomości i odpowiedzialności. A zrównoważony rozwój to nie tylko produkt, ale też dbanie o ludzi. I to jest coś, co każdy projektant musi brać obecnie pod uwagę.

Livia Tenuta

Nawiązanie do tego starożytnego ideału harmonijnego połączenia, gdzie w człowieku spotyka się piękno z dobrocią i etyką, stało się kanwą do dalszej dyskusji ekspertów na temat rozwoju świata mody. W panelu obok Livii Tenuty udział wzięli: Anna Pyrkosz, projektantka i wykładowczyni na Akademii Sztuk Pięknych Jana Matejki w Krakowie; Małgorzata Wojciechowska-Zduńska, dyrektorka produktu w firmie W. Kruk oraz Tomasz Wasiucionek, dyrektor handlowy w firmie GPoland.

Pokaz kolekcji Franceski Marchisio

Podczas pokazu mody, który zakończył część oficjalną wydarzenia, zaprezentowano kolekcję Franceski Marchisio, która od początku swojej kariery zwraca szczególną uwagę na związek między funkcjonalnością a designem oraz na pochodzenie materiałów i optymalizację procesów produkcyjnych. Na wybiegu można było także obejrzeć projekty wschodzącej rzymskiej marki Le Tre Sarte, której celem jest tworzenie ponadczasowych modeli o wyjątkowym kunszcie krawieckim i w trendzie zero waste. 

Pokaz GPoland, fot. M. Zając

Pokaz wzbogacono wybranymi modelami włoskich marek z portfolio Grupy GPoland, jednej z najbardziej renomowanych agencji dystrybucji mody w Europie. Reżyserem pokazu był Maciej Majzner. Zaprezentowane kolekcje pokazały, że hermetyczny do niedawna świat mody dostosowuje się do dzisiejszych realiów, zmian klimatycznych i potrzeb konsumentów.

Ludzie to złożone istoty, dlatego inkluzywność to ważny temat mojej kolekcji i pracy. Jest on dla mnie priorytetem, bo uważam, że to nie ludzie muszą się dostosowywać do ubrań, a ubrania do ludzi.

Francesca Marchisio

Francesca Marchisio jest włoską projektantką, stylistką i aktywistką zaangażowaną w dzielenie się nową ideą mody jako ścieżki rozwoju osobistego i społecznego. Po ukończeniu Istituto Marangoni w Mediolanie, pierwszym doświadczeniu w MaxMara Group i nagrodzie Next Generation Award w 2007 r. od Camera Nazionale della Moda Italiana, od wielu lat pracuje jako konsultant dla różnych międzynarodowych firm. Jak podkreśla, od początku jest zainteresowana tworzeniem ubrań, które pasują na różne osoby, w różnych rozmiarach, w różnym wieku, z materiałów, które można dopasować do każdej figury. Jest też wielką fanką upcyclingu, bo pozwala on na tworzenie unikalnych rzeczy.

Pokaz kolekcji Franceski Marchisio, fot. M. Zając

W kolekcji włoskiej projektantki wykorzystano upcyklingowe materiały i projekty.

Dziś sukienka stworzona przeze mnie rok temu zyskuje nowe życie i jest zupełnie nowym projektem. Ciekawe i fascynujące w modzie jest to, że nie trzeba nieustannie zmieniać ubrań, ale warto miksować je ze sobą, żeby wystylizować całkiem nowy outfit. Dla bardziej zrównoważonej mody ważna jest taka zmiana punktu widzenia.

Francesca Marchisio

Moda przyszłości patrzy w przeszłość

Celem marki Le Tre Sarte z Rzymu jest tworzenie ponadczasowych modeli o wyjątkowym kunszcie krawieckim i w filozofii zero waste. Jej kreacje przyciągają uwagę swoją świeżością, kreatywnością i eksperymentalnym podejściem do projektowania. Kolekcje Le Tre Sarte to połączenie nowatorskich koncepcji, wysokiej jakości materiałów i precyzyjnego wykonania.

Camilla Voci, założycielka marki Le Tre Sarte, podkreśla, że stoi ona pomiędzy projektowaniem mody a starodawnym rzemiosłem krawieckim.

Obecnie, gdy wszyscy stawiamy czoła kryzysowi klimatycznemu, mamy świadomość, że przemysł modowy produkuje za dużo. Dlatego wracamy do źródeł tworzenia ubrań w sposób “slow” – szyciem wysokojakościowych i ponadczasowych egzemplarzy. Jak to było kiedyś — dostosowanych do danego ciała, potrzeb i gustu — dobieramy nasze ubrania do klientów i ich życzeń.

Camilla Voci, założycielka marki Le Tre Sarte

Jak podkreśla, materiały, z których produkowane są ubrania jej marki, w 99 proc. pochodzą ze stocków, które — gdyby nie zostały wykorzystane — trafiłyby do śmietnika. Nie ma wątpliwości, że moda podąża w kierunku upcyclingu, zmniejszenia produkcji, zwiększenia wyrobów najwyższej jakości z większą uwagą na detale i indywidualne potrzeby. Już nie dyktuje klientom, co mają nosić.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

5 pomysłów na wiosenne kanapki z pomidorem

Soczysty, pełen witamin i antyoksydantów, jest idealnym składnikiem lekkich, zdrowych i niezwykle kolorowych kanapki. Oto pięć pomysłów na wiosenne kanapki z pomidorem w roli głównej, które zadowolą każdego smakosza.