Co jeść i pić, gdy termometry wskazują powyżej 30 stopni Celsjusza?

Co jeść i pić, gdy termometry wskazują powyżej 30 stopni Celsjusza?

Fot. Maja Marklowska-Tomar

Mimo że latem mamy mniejszy apetyt i myślimy wyłącznie o ugaszeniu pragnienia, nie wolno nam zapominać o dostarczaniu organizmowi potrzebnych składników odżywczych. Co powinno znaleźć się na naszych stołach w upalne dni?

1. Woda smakowa

Najzdrowszym i najlepszym sposobem na ugaszenie pragnienia jest woda. Jeżeli jednak nie lubisz jej smaku, możesz go urozmaicić, dodając do wody ulubione owoce. Zwłaszcza latem wybieraj te, które są dostępne tylko w tym sezonie, np. truskawki lub maliny, w dowolnej formie: wyciśniętego soku, w plastrach lub całości.

Niezależnie od pory roku, polecamy klasyczną lemoniadę. Do jej przygotowania potrzebna będzie tylko woda i sok z cytryny (oraz cukier, jeśli wolisz smak słodko-kwaśny). Przygotuj napój na noc, włóż go do lodówki i ciesz się chłodzącą lemoniadą o poranku – śmiało może konkurować z mrożoną kawą. Do domowej wody smakowej idealnie pasuje kilka listków mięty.

2. Koktajle

Z rana, gdy czasu zawsze jest za mało, a zapotrzebowanie kaloryczne organizmu wysokie, postaw na śniadanie, które zapewni ci zastrzyk energii. Źródło potrzebnych witamin i przeciwutleniaczy stanowią zdrowe koktajle przygotowane na bazie wody, mleka lub napojów roślinnych.

By posiłek był maksymalnie pożywny, warto dodać węglowodany w postaci płatków owsianych albo kaszy jaglanej. Zdrowy tłuszcz zapewni siemię lniane, a białko – orzechy, zarówno ziemne, jak i włoskie. Składniki zmiksuj w blenderze, nie zapominając o słodkich sezonowych dodatkach, takich jak borówki, morele czy jagody.

Wolisz wytrawne śniadania? Zblenduj pół szklanki płatków owsianych, 500 ml maślanki i połowę awokado, a całość dopraw szczyptą soli i pieprzu.

3. Warzywa – najlepiej na surowo

Świetny pomysł na lunch, gdy za oknem panuje skwar? Lekka sałatka z sezonowych warzyw. A jest z czego wybierać: bób, brokuły, cukinia, kapusta, pomidory – właśnie latem warzywniaki mają szczególnie dużo do zaoferowania. Surowe warzywa świetnie zdają egzamin również jako przekąski. Chrupiąca kalarepa lub młoda marchewka to idealna propozycja na drugie śniadanie. Komponując tradycyjny obiad, pamiętaj o fasolce szparagowej i kalafiorze.

Jeśli nie lubisz czekania w kolejkach, ulubione warzywa możesz zamówić na wirtualnych targach, np. na www.lokalnyrolnik.pl, gdzie znajdziesz plony z czystą etykietą, od zaufanych rolników. Zamówienie możesz odebrać z punktów stacjonarnych zlokalizowanych w największych polskich miastach lub bezpośrednio od kuriera.

4. Zimne zupy

Wytrawne zupy na zimno skutecznie gaszą pragnienie i głód. Do przygotowania chłodnika przyda ci się jogurt, kefir, maślanka albo zsiadłe mleko. Najpopularniejsza wersja zimnej zupy bazuje na botwince, której zawdzięcza głęboki, różowy kolor. Do chłodnika obowiązkowo dodaj rzodkiewkę, ogórek, pęczek szczypioru, jajko i dużą ilość kopru. Jeżeli nie przepadasz za burakami, w ich miejsce dodaj więcej ogórka, startego lub pokrojonego w kostkę.

Co powiesz na kulinarną podróż do Hiszpanii, której mieszkańcy w upały jedzą gazpacho? Andaluzyjska zupa zachwyca intensywnym smakiem pomidorów w towarzystwie papryki i ogórków. To dobra opcja dla fanów pikantnej kuchni.

Przeczytaj także:

Letnie warzywa i owoce – jedzmy je na zdrowie

Smacznie, zdrowo i kolorowo, czyli sezonowe owoce i warzywa w roli głównej

5 warzyw, których nie może zabraknąć latem na twoim stole. Jak je przyrządzić?

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may also like

Ruszają warsztaty z psychoonkologiem dla kobiet z rakiem piersi. Za darmo, w 5 miastach

W ramach 7. edycji kampanii „BreastFit. Kobiecy biust.