Jakie są twoje postanowienia świąteczno-noworoczne?

Jakie są twoje postanowienia świąteczno-noworoczne?

Fot. Maja Marklowska-Tomar

Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok sprzyjają podsumowaniom i składaniu sobie różnych obietnic. Wiele osób zastanawia się w tym czasie, jak lepiej zadbać o swoje zdrowie, samopoczucie i kondycję fizyczną. A jakie są twoje postanowienia świąteczno-noworoczne?

Jakie obietnice składamy sobie najczęściej?

Według firmy analitycznej Insight Lab do najpopularniejszych obietnic składanych sobie samym przez Polaków należą:

  • aktywność fizyczna (61%),
  • zdrowe odżywianie (43%),
  • oszczędzanie pieniędzy (41%) oraz
  • systematyczne badania (33%).

Wiadomo nie od dziś, że odpowiednie żywienie w połączeniu z aktywnością ruchową może przynieść wiele korzyści, w tym przede wszystkim poprawić jakość życia i samopoczucie, a także wzmocnić poczucie własnej wartości. Zdaje sobie z tego sprawę 77% zbadanych przez Insight Lab, którzy deklarują gotowość do zmiany przyzwyczajeń. Jeszcze lepiej wygląda to wśród osób w wieku od 18 do 24 lat. W tej grupie podjęcie wyzwań noworocznych deklaruje aż 81% respondentów. Według 29% respondentów najlepszym czasem na postanowienia jest Sylwester, nieco mniej, bo 28% badanych, planuje działania dwa tygodnie wcześniej.

Czytaj też: Zamiast katować się ćwiczeniami i dietami – pokochaj siebie i swoje ciało!

Zdrowa dieta to podstawa dobrego samopoczucia

Wprowadzanie zmian w nawykach żywieniowych jest dla wielu osób naturalną potrzebą. Jednak powinno odbywać się to stopniowo i z zachowaniem rozsądku. Zacząć można od wybierania zdrowych przekąsek oraz potraw przygotowywanych w domu na bazie pełnowartościowych składników.

Zdrowa dieta to podstawa lepszego samopoczucia. Dostarcza wszystkie składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu: białko, węglowodany, witaminy, tłuszcze, minerały i błonnik. Zdrowa dieta nie tylko pomaga utrzymać odpowiednią masę ciała czy formę fizyczną, ale zmniejsza też ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych i wzmacnia odporność.

Tymczasem według Narodowego Testu Zdrowia Polaków 2022 tylko 19% badanych spożywa zbilansowane posiłki, które są zgodne z zaleceniami wynikającymi z piramidy żywienia. Jest zatem sporo do zrobienia, żeby te statystyki poprawić i zadbać o zdrowie, a okres świąteczno-noworoczny jest ku temu doskonałą okazją.

Od czego zacząć zmiany na talerzu?

Na początek warto zaplanować odpowiednią strategię minimum lub optimum i w zależności od indywidualnych potrzeb włączyć do codziennego menu produkty pełnoziarniste, takie jak chleb, makaron, ryż czy płatki zbożowe. Oprócz tego należy rozszerzyć dietę o owoce i warzywa, które są bogate w witaminy, minerały i antyoksydanty.

Świąteczno-noworoczne postanowienia powinny również uwzględnić produkty zawierające białko, czyli chude mięso, ryby, jaja czy rośliny strączkowe. Nie należy także zapominać o zdrowym tłuszczu, znajdującym się w olejach roślinnych, orzechach i nasionach. Ponadto osoby planujące zmiany w sposobie żywienia powinny pić dużo wody, a także jeść mniej i częściej, czyli co 3-4 godziny.

W przypadku zdrowej diety istotne jest także ograniczenie do minimum przetworzonych produktów spożywczych, które są niezwykle ubogie w składniki odżywcze oraz mogą mieć negatywny wpływ na samopoczucie.

Jak wytrwać w postanowieniach świąteczno-noworocznych?

Postanowienia świąteczno-noworoczne dotyczące zdrowej diety nie zawsze są łatwe do zrealizowania. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Chicago, którzy stwierdzili, że tylko 8% osób udaje się utrzymać nowe cele żywieniowe przez co najmniej rok. Wraz z upływem kolejnych tygodni czy miesięcy motywacja do dotrzymywania obietnic się zmniejsza.

Aby zwiększyć szanse na powodzenie, warto zdecydować się na realistyczne podejście i robienie mniejszych kroków, zamiast stawiania sobie wygórowanych oczekiwań. W dbaniu o zdrową dietę dobrym pomysłem będzie także poszukanie wsparcia u rodziny lub przyjaciół. W takich sytuacjach jest ono nieocenione i zwiększa prawdopodobieństwo realizacji założonego celu.

Warto o to zadbać, bo aktywność fizyczna i zbilansowana dieta to najważniejsze, co można zrobić dla zdrowia i efektywnego funkcjonowania na co dzień.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Otyłość to choroba, którą trzeba leczyć (ROZMOWA)

Otyłość to choroba. Jej przyczyną nie jest brak ruchu i objadanie się. To nieuprawnione, dyskryminujące i stygmatyzujące opinie — tłumaczy dr hab. Mariusz Wyleżoł, kierownik Warszawskiego Centrum Kompleksowego Leczenia Otyłości i Chirurgii Bariatrycznej.