Fundacja Adamed wraz z serwisem Życie warte jest rozmowy, rozpoczęła pilotażowy program „Wspierająca szkoła”. Jego celem jest budowanie wspierającego otoczenia dla młodych osób w kryzysie psychicznym.
Dane statystyczne dotyczące problemów, z jakimi zmagają się polscy nastolatkowie, są zatrważające. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2022 r. dzieci i młodzież do 19. roku życia podjęli ponad 2 tys. prób samobójczych. Między 2021 r. a 2020 r. (według raportu serwisu Życie warte jest rozmowy), zanotowano 77-procentowy wzrost zachowań samobójczych. O 19 proc. wzrosła liczba śmierci samobójczych!
Fundacja Adamed, w odpowiedzi na pogarszający się stan psychiczny polskiej młodzieży, nawiązała współpracę z głównymi ekspertami z dziedziny zdrowia psychicznego, działającymi w ramach serwisu Życie warte jest rozmowy. Dzięki temu partnerstwu, z początkiem nowego roku szkolnego, Fundacja Adamed uruchomiła pilotażowy projekt o nazwie „Wspierająca szkoła”. Inicjatywa zyskała patronat Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego. Partnerem jest Adamed Pharma.
Czytaj też: Depresja u dzieci. Co ją powoduje i jak ją rozpoznać?
„Wspierająca szkoła” to program skierowany do uczniów, rodziców i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którego celem jest profilaktyka zachowań samobójczych, dostarczenie wiedzy nauczycielom, rodzicom oraz grupie rówieśniczej. Uczy, jak być wsparciem dla młodych osób w kryzysie, gdzie szukać pomocy i jak jej udzielać.

– Zgodnie z misją Adamed „Odpowiadamy na kluczowe wyzwania współczesnej medycyny” postanowiliśmy odpowiedzieć na problem pogarszającego się stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, bo w dobie po pandemii jest to wyzwanie dla nas jako społeczeństwa. Wspólnie z ekspertami merytorycznymi stworzyliśmy program „Wspierająca szkoła”, aby skutecznie wesprzeć uczniów w zakresie zdrowia psychicznego. Będziemy budować wśród dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców świadomość dotyczącą stanu psychicznego dzieci i młodzieży. Będziemy działać prewencyjnie i zapobiegać próbom samobójczym, bo przecież część z nich może zakończyć się tragicznie. Udostępniamy nauczycielom i rodzicom wiedzę i narzędzia, by skutecznie zapobiegali zachowaniom samobójczym wśród młodych ludzi. Placówki szkolne uczestniczące w programie zyskają miano „Wspierającej szkoły” – mówi dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, prezes Fundacji Adamed.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna w dniach 11-14 sierpnia 2023 r. na zlecenie Adamed Pharma, 54 proc. rodziców dzieci w wieku szkolnym uważa, że polskie szkoły nie zapewniają wystarczającego dostępu do usług psychologicznych, a tylko 27 proc. potwierdziło, że szkoły, w których uczą się ich dzieci, organizowały spotkania z rodzicami na temat zdrowia psychicznego uczniów, np. przeciwdziałania samobójstwom lub walki z depresją.
Dodatkowo 86 proc. respondentów uważa, że konieczne jest większe wsparcie dla szkół i rodziców w zakresie pomocy psychologicznej dzieci i młodzieży, a 69 proc. jest zdania, że szkoły nie zapewniają wystarczającego dostępu do usług psychologicznych.
Jacek Chmiel, dyrektor Społecznej Szkoły Podstawowej nr 26 w Warszawie im. prof. Jigoro Kano, która jest jedną z 5 placówek wytypowanych do udziału w pilotażu programu „Wspierająca szkoła”: – Widzimy na co dzień, obserwując naszych uczniów, jak ważne jest wsparcie w obszarze zdrowia psychicznego. Ten program oferuje nam narzędzia, które pomagają w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi oraz wspierają proces tworzenia przyjaznej atmosfery w szkole. Szkolą kadrę nauczycielską, rodziców oraz młodzież jak być uważnym i dostrzec osobę w kryzysie. Umieć jej pomóc lub wiedzieć, gdzie tej pomocy szukać.
Czytaj też: Jaki wpływ ma pandemia COVID-19 na psychikę dzieci i młodzieży?
Szczegółowe informacje dotyczące programu, jego założeń, czasu trwania, uczestniczących szkół, patronatów oraz specjalistów dostępne są na stronie internetowej projektu www.wspierajacaszkola.pl.