Kampania “Prosta droga do zawału” ma pomóc dotrzeć z edukacją do młodych ludzi

Kampania “Prosta droga do zawału” ma pomóc dotrzeć z edukacją do młodych ludzi

Niezdrowa dieta, używki i stres zwiększają ryzyko wystąpienia zawału serca. Będzie o tym przekonywać, tym razem młodych ludzi, w ramach kampanii “Prosta droga do zawału” Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń „EcoSerce”.

Do kampanii przyłączył się również raper, poeta i filozof Mikołaj Mądrzyk znany jako “Mikser”, który w hiphopowym klipie przypomina, że nie jesteśmy nieśmiertelni, a życie to nie film.

– Zdecydowałem się wziąć udział w kampanii, ponieważ z własnego doświadczenia wiem, jak ważna jest profilaktyka zdrowia. Wiem, jak istotne jest posiadanie świadomości tego, że nasze zdrowie w bardzo krótkim czasie może się po prostu “posypać”, i to z bardzo błahego powodu! Kampania „Prosta droga do zawału” ma na celu zwiększanie zainteresowania młodzieży i młodych dorosłych swoim zdrowiem, regularnymi badaniami kontrolnymi i podstawową wiedzą z zakresu profilaktyki chorób serca i naczyń, które stanowią jedną z najczęstszych przyczyn zgonów. Naszym celem jest przystępne pokazanie młodym ludziom, że lekarz „nie gryzie”, a wizyta u specjalisty nie zawsze musi oznaczać, że jesteśmy poważnie chorzy – tłumaczy Mikołaj Mądrzyk.

Na choroby serca i naczyń zapadają coraz młodsze osoby

Skąd pomysł na kampanię edukacyjną adresowaną do młodych ludzi?

Dr n. med. Sylwia Kucia-Kuźma, kardiolog z Oddziału Rehabilitacji Kardiologicznej Szpitala Murcki w Katowicach, na choroby układu sercowo-naczyniowego zapadają coraz młodsze osoby, dlatego bardzo ważną sprawą jest uświadamianie młodzieży, w jaki sposób prowadzić odpowiednio higieniczny tryb życia tak, aby zapobiec nie tylko zawałowi serca, ale także na przykład niestabilnej dławicy piersiowej czy chorobie wieńcowej, które mogą wystąpić w przyszłości. – Kampania „Prosta droga do zawału” skierowana jest do młodzieży, która powinna mieć świadomość, jakie konsekwencje zdrowotne mogą przynieść ich życiowe wybory – dodaje lekarka.

– W publikacjach naukowych sprzed około 20 lat częstość występowania zawału serca w populacji młodych dorosłych poniżej 40. roku życia oceniano na 2-6% wszystkich zawałów serca. W większości ostatnich badań populacyjnych powyższy wskaźnik w tej grupie wiekowej szacuje się już na 5-10%. Co więcej, liczba ta znacząco wzrasta z roku na rok. Kampania „Prosta droga do zawału” jest skierowana głównie do młodzieży i młodych dorosłych, ponieważ edukacja osób w przedziale wiekowym 18-28 lat jest opłacalną inwestycją w przyszłość. Efekty działań świadomościowych w tej grupie wiekowej są długofalowe i stosunkowo łatwe do osiągnięcia ze względu na charakterystyczną otwartość młodych osób oraz ich gotowość do wprowadzania pozytywnych zmian w codziennym życiu – przyczyny zainicjowania kampanii wyjaśnia Agnieszka Wołczenko, prezes stowarzyszenia “EcoSerce”, inicjatorka programu “Prosta droga do zawału”.

Czytaj też: Zawał serca wywraca życie do góry nogami [WYWIAD]

Jak dodaje, należy wyedukować odpowiednio młodych ludzi, aby podnieść ich świadomość czynników ryzyka schorzeń kardiologicznych. – Aby edukować skutecznie, postanowiliśmy dobrać formę komunikacji z odbiorcami do ich stylu i upodobań. Stąd pomysł współpracy z raperem Mikołajem Mądrzykiem “Mikserem”.

Spotkania z młodzieżą w szkołach i ośrodkach kultury

Oprócz nagranego klipu w ramach kampanii „Prosta droga do zawału” zaplanowano cykl spotkań edukacyjno-profilaktycznych dla młodzieży organizowanych w szkołach i ośrodkach promocji kultury w całej Polsce.  

Czytaj też: Jak odróżnić zawał serca od nagłego zatrzymania krążenia?

– Do omówienia zaplanowaliśmy tematy związane ze zdrowym trybem życia, odpowiednią dietą oraz zdrowiem psychicznym, ponieważ to te aspekty są zaniedbywane przez młodych ludzi i prowadzą do późniejszych problemów kardiologicznych. Spotkania będą prowadzone przez ekspertów z dziedzin: kardiologii sportowej, kardiologii dziecięcej, psychologii oraz dietetyki. Chcemy na nich promować badania profilaktyczne i nauczyć poprawnego użycia ciśnieniomierza i pulsoksymetru. W pierwszym etapie kampanii przewidujemy około 10 spotkań – mówi Maria Wołczenko.

Czytaj też: U 12-14 proc. osób zawał serca ma nietypowe objawy. Jak je rozpoznać?

Działania edukacyjne w ramach kampanii „Prosta droga do zawału” potrwają do końca 2023 roku. Patronat honorowy nad nią objęli: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, Rzecznik Praw Pacjenta, The Global Heart Hub.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Nawilżający Żel-Krem Oil Control dla cery tłustej i mieszanej

Odpowiadając na potrzeby cery tłustej i mieszanej, marka CeraVe stworzyła Nawilżający Żel-Krem Oil Control.