DrSmile grozi kara w wysokości 500 tys. zł. Za co?

DrSmile grozi kara w wysokości 500 tys. zł. Za co?

Fot. pixabay.com

Zakończyło się postępowanie Rzecznika Praw Pacjenta wobec spółki DrSmile. W opinii RPP firma naruszyła zbiorowe prawa pacjentów w zakresie leczenia wad zgryzu z użyciem nakładek. Ale to tylko jeden z wielu zarzutów.

Na podstawie analizy obszernego materiału dowodowego (m.in. opinii Konsultanta Wojewódzkiego w dziedzinie ortodoncji dla województwa mazowieckiego), który zgromadzono w postępowaniu, Rzecznik Praw Pacjenta ustalił, że w firmie dr Smile wadliwie kwalifikowano i leczono pacjentów w zakresie wad zgryzu z użyciem nakładek. Robiono to bez wystarczającej diagnostyki (m.in. badań radiologicznych), postawienia rozpoznań ortodontycznych wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych oraz opracowania pełnych i zindywidualizowanych planów leczenia pacjentów.

Rzecznik Praw Pacjenta nakazał firmie DrSmile zaniechanie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. W przypadku niepodporządkowania się jego decyzji zostanie na nią nałożona kara pieniężna w wysokości do 500 tys. zł.

Dwóch dentystów na kilkanaście tysięcy pacjentów

Jak ustalił RPP, pacjentom nie zapewniono wystarczającej opieki lekarzy dentystów i innych specjalistów, zarówno na etapie kwalifikacji, jak i nadzoru nad leczeniem. Placówka zatrudniała nowiem jedynie dwóch lekarzy dentystów, którzy zajmowali się kilkunastoma tysiącami pacjentów. Opieka nad nimi była realizowana głównie zdalnie, za pośrednictwem aplikacji telefonicznej, co zdaniem specjalistów nie mogłoby jej zagwarantować na wystarczającym poziomie nawet przy wsparciu partnerskich gabinetów stomatologicznych.

– Diagnostyka oraz leczenie wad zgryzu w tym podmiocie leczniczym prowadzona jest w sposób naruszający zasady ostrożnej i właściwej kwalifikacji do prowadzenia tej terapii i nadzoru nad procesem leczenia — podkreśla Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta. W jego ocenie takie postępowanie jest szczególnie niebezpieczne dla pacjentów i narusza zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością (art. 8 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta).

Okazało się również, że DrSmile nieprawidłowo i niezgodnie z przepisami prawa prowadzi dokumentację medyczną pacjentów. Robi to w sposób szczątkowy, lakoniczny, bez wskazania istotnych informacji umożliwiających odtworzenie w sposób rzetelny i chronologiczny przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, naruszając w ten sposób zbiorowe prawo pacjentów do dokumentacji medycznej.

DrSmile zakończył działalność w Polsce

Na stronie internetowej Dr Smile opublikowano komunikat o zakończeniu działalności w Polsce.

“Po dokładnej analizie podjęliśmy strategiczną decyzję o zakończeniu naszej działalności w Polsce. DR SMILE zapewni wszystkim aktualnym pacjentom niezakłócony przebieg leczenia, jednak od końca września 2023 roku nowe zamówienia nie są już przyjmowane” – czytamy w komunikacie.

Spółka zapewnia w nim, że DrSmile obsłuży każdego aktywnego pacjenta do końca leczenia i spełni wszystkie zobowiązania wynikające z trwających umów.

“Serdecznie dziękujemy za zaufanie, jakim obdarzyli nas pacjenci w Polsce, oraz za profesjonalną współpracę z kilkudziesięcioma partnerskimi gabinetami stomatologicznymi w całym kraju” – napisano w treści informacji o zakończeniu działalności.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Czy prosty test genetyczny COLOTECT zastąpi kolonoskopię?

Laboratorium Novazym i Państwowy Instytut Medyczny MSWiA w Warszawie rozpoczęły badanie porównujące skuteczność testu genetycznego COLOTECT z kolonoskopią.