Borówki. Dlaczego warto je jeść regularnie?

Borówki. Dlaczego warto je jeść regularnie?

Borówki to owoce przynoszące wiele korzyści zdrowotnych. Warto po nie sięgać zwłaszcza w czasie upałów, ale nie tylko. Dlaczego?

Borówki i owoce jagodowe pomagają w nawodnieniu organizmu, a bogactwo zawartych w nich antyoksydantów pomaga chronić komórki przed stresem oksydacyjnym, który wzrasta w wyniku upałów. To dlatego polski sezon zbiorów borówki przypada na miesiące najcieplejsze.

– Nie zastanawiamy się nad tym, dlaczego owoce jagodowe najbardziej potrzebne są nam latem. Dlaczego natura w każdym kolejnym miesiącu oferuje nam owoce ciemniejsze, czyli jeszcze bogatsze w antocyjany, naturalne (roślinne) barwniki o właściwościach antyoksydacyjnych. Na początku lata królują truskawki i maliny, ale sierpień należy już do borówki — tłumaczy Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyk kliniczny, wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i ekspert Core Team.

Borówki to jedne z najzdrowszych owoców

Owoce borówki są najbogatszym źródłem antyoksydantów wśród wszystkich owoców i warzyw. Dlatego tak dobrze wspierają nasz układ odpornościowy w okresie największych wyzwań.

– Ekstremalne upały i przewlekły stres oksydacyjny sprzyjają chorobom nowotworowym i chorobom układu krążenia. Borówki regenerują nasze oczy i mózg, układ nerwowy. Pozwalają zachować dobrą kondycję i młody wygląd skóry. Upały przyspieszają procesy starzenia, skóra traci elastyczność (włókna kolagenowe i elastynowe). Borówki charakteryzuje też niski indeks glikemiczny i wysoka zawartość błonnika, dzięki czemu korzystnie wpływają na nasze trawienie i inne procesy fizjologiczne — mówi Monika Stromkie-Złomaniec.

Borówki dostarczają wielu witamin: A, C, K, E i z grupy B. Kwas askorbinowy (witamina C) jest jednym z przeciwutleniaczy, decydującym o zdrowej skórze i odporności. Witamina K1 (produkowana przez rośliny), zwana również filochinonem, bierze udział w krzepnięciu krwi oraz uczestniczy w procesach mineralizacji kośćca.

Poza witaminami borówka jest źródłem magnezu, potasu, manganu i miedzi. Cenimy ją również za polifenole o udowodnionym korzystnym działaniu na zdrowie. W borówkach dominują antocyjany, które odpowiadają także za charakterystyczny niebiesko-fioletowy kolor owoców.

100 g borówek dostarcza około 57 kcal. Borówki mają niski indeks glikemiczny i mogą być spożywane przez diabetyków, najlepiej w połączeniu z jogurtem naturalnym, orzechami lub jako zdrowy deser po posiłku.

Korzyści zdrowotne z jedzenia borówek

1. Borówki poprawiają wzrok

Licznie obecne w borówkach antocyjany działają regenerująco na fotoreceptory oka. Chronią też przed niszczycielskim działaniem wolnych rodników. Krążą w całym organizmie, ale przy braku równowagi między wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami (np. polifenolami) destrukcyjnie działają na komórki. Mogą również negatywnie oddziaływać na wzrok.

Wraz z borówkami dostarczamy również witaminy A, której odpowiednia ilość w organizmie jest niezbędna, aby nie zachorować na tzw. kurzą ślepotę — wadę wzroku, której istotą są zaburzenia widzenia po zmierzchu lub w słabo oświetlonym pomieszczeniu.

Podczas II wojny światowej piloci brytyjskiego RAF-u jedli borówkę w celu polepszenia, jakości widzenia o zmroku.

Borówki powinniśmy traktować jako naturalną profilaktykę chorób oczu, bo coraz młodsi zaczynają eksploatować swój wzrok przed ekranami telewizorów, telefonów i tabletów.

2. Borówki usprawniają pracę mózgu

Pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji mózgu, sprzyjają lepszej pamięci i sprawności umysłowej.

3. Borówki opóźniają procesy starzenia się

Borówki to bomby antyoksydantów, które niwelują skutki stresu oksydacyjnego przyczyniającego się do starzenia i degeneracji organizmu od wewnątrz i od zewnątrz.

4. Borówki działają przeciwmiażdżycowo

Przeciwutleniacze obecne w owocach przeciwdziałają nadmiernemu utlenianiu LDL cholesterolu i regulują ciśnienie tętnicze krwi. Sprawia to, że układ krwionośny jest chroniony przed miażdżycą i jej skutkami, takimi jak zawał serca i udar mózgu.

W zgodnej opinii dietetyków borówki wspomagają profilaktykę chorób metabolicznych, od cukrzycy, przez zaburzenia lipidowe.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

5 pomysłów na wiosenne kanapki z pomidorem

Soczysty, pełen witamin i antyoksydantów, jest idealnym składnikiem lekkich, zdrowych i niezwykle kolorowych kanapki. Oto pięć pomysłów na wiosenne kanapki z pomidorem w roli głównej, które zadowolą każdego smakosza.