Co druga aktywna zawodowo matka w Polsce pracuje nawet kiedy jest przeziębiona lub ma grypę. Haleon i Fundacja Share the Care rozpoczynają kampanię społeczną “MAMY czas na zdrowie”, która ma wesprzeć mamy w realizacji ich prawa do odpoczynku w czasie choroby.
Z badań przeprowadzonych przez firmy badawcze IPSOS i SW Research na zlecenie Haleon i Fundacji Share the Care wynika, że prawie 50 proc. matek pracuje pomimo przeziębienia czy grypy. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie brzmi: pracujące matki chcą pokazać, że poważnie traktują swoje obowiązki zawodowe lub uważają, że nie ma nikogo, kto mógłby je zastąpić w pracy. A kiedy w końcu decydują się wziąć wolne – też nie odpoczywają, zajmując się w tym czasie domem i dziećmi.
Celem zainaugurowanej dzisiaj (28 listopada) kampanii społecznej “MAMY czas na zdrowie” jest pomoc pracującym matkom, aby mogły korzystać z odpoczynku, gdy są przeziębione lub mają grypę. Kampania ma również zwiększyć świadomość wyzwań, z jakimi zmagają się pracujące matki w domu i w miejscu pracy, gdy są chore, oraz doprowadzić do poprawy ich sytuacji, by mogły dać sobie czas na odpoczynek, kiedy czują się źle.
“Nikt tak dobrze nie posprząta i nie zajmie się domem jak ja”
Z badań wynika, że pracujące polskie matki często nie mogą sobie pozwolić na odpowiedni wypoczynek, gdy są chore.
“Nikt za mnie nie posprząta, nie pozmywa, nie ugotuje dzieciom obiadu. No i stos ubrań do wyprania, wyprasowania i złożenia, to chyba najgorsze. Kiedy zostaję w domu (jak zachoruję) to, zamiast się położyć, nadrabiam zaległości, na które normalnie nie mam czasu” – opowiada badaczom jedna z mam. Inna mówi: “Nikt tak dobrze nie posprząta i nie zajmie się domem, jak ja. Po prostu nie mogę odpuścić”. “W mojej poprzedniej pracy, kiedy pewien młody ojciec chciał wziąć wolne z powodu choroby dziecka, usłyszał od kierownika: Za co, dziecko nie ma matki?. Dał mu jasno do zrozumienia, że powinien pracować, a nie zajmować się dziećmi” – to kolejny głos. I jeszcze jeden głos. “Wolne w pracy? A kto nadrobi za mnie zaległości?”.
– Gdy patrzymy na wyniki tych badań, trudno przejść obok nich obojętnie – mówi Karolina Andrian, prezeska i współzałożycielka Fundacji Share the Care, której celem jest doprowadzenie do równego podziału praw i obowiązków rodzicielskich w polskim społeczeństwie. – Niesprawiedliwy podział obowiązków między matką a ojcem dziecka jest w naszym kraju dość powszechny – zauważa. Stąd zrodził się pomysł stworzenia zbioru zaleceń, które mają pomóc kobietom zmienić swoje podejście i dać sobie czas na odpoczynek, kiedy wymaga tego sytuacja.
W ramach kampanii i przy udziale ekspertów powstał Kodeks “MAMY czas na zdrowie”. Jest on skierowany zarówno do pracujących matek, jak i do ich partnerów i bliskich, a także ich współpracowników i pracodawców. Organizatorzy kampanii społecznej “MAMY czas na zdrowie” są przekonani, że wprowadzenie zasad postępowania zawartych w kodeksie doprowadzi do wyeliminowania barier, z jakimi mierzą się obecnie pracujące mamy, a tym samym – do ważnych zmian społecznych.
– Liczymy, że pomoże on stworzyć w Polsce środowisko bardziej przyjazne pracującym matkom – mówi Karolina Andrian.
Aby ułatwić wprowadzenie realnych zmian, organizatorzy kampanii przygotowali także zestaw narzędzi zarówno dla pracujących matek, jak i ich otoczenia. Wśród nich są m.in: internetowa platforma edukacyjna z filmami oraz seria warsztatów, a także wyjątkowy przewodnik z praktycznymi wskazówkami i ćwiczeniami. Rozwiązania te mają pomóc pracującym matkom nabrać pewności siebie, zrozumieć, jak ważną rolę w trakcie leczenia przeziębienia i grypy pełni odpoczynek, a także nauczą ich odpuszczania i mówienia o swoich potrzebach. Z kolei ich otoczeniu pomogą zrozumieć niełatwą sytuację pracujących matek, ucząc jak skutecznie wspierać je, aby znalazły czas na odpoczynek podczas choroby.
Portret polskiej matki pracującej
Pracujące matki w Polsce są, jak wynika z badań, zdecydowanie najmniej uprzywilejowaną grupą społeczną, jeśli chodzi o znalezienie czasu i przestrzeni na powrót do zdrowia w przypadku przeziębienia lub grypy. Blisko co druga mama nadal pracuje, kiedy jest chora (46%), 60% nadal zajmuje się domem, a 55% ma poczucie winy, że nie zajmuje się w tym czasie dziećmi. Badania pokazują wyraźnie, z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się pracujące matki w Polsce, kiedy są przeziębione lub mają grypę i dlaczego znajdowanie czasu na odpoczynek jest dla nich takie trudne.
– Podzieliśmy te bariery na trzy grupy: presja związana z prowadzeniem domu i opieką nad dziećmi, presja w miejscu pracy oraz presja finansowa, związana z utratą części zarobków. Będziemy dążyć do wsparcia pracujących matek w pokonywaniu wszystkich tych trudności – mówi Anna Bachulska-Kossek, Marketing Manager w firmie Haleon. – W pierwszym roku kampanii zamierzamy skupić się przede wszystkim na wyzwaniach związanych z prowadzeniem domu i opieką nad dziećmi, roli ojca/partnera oraz bliskiego otoczenia pracującej mamy. W ramach kampanii już na początku 2024 roku ruszy Ogólnopolski Program Siostrzanych Wiosek kształcący liderki ruchu wzajemnego wsparcia wśród pracujących mam — dodaje.
Według Karoliny Adrian warto zwrócić uwagę także na wyzwania w miejscu pracy. – Chociaż postrzeganie przez pracodawcę pracujących matek się zmienia, to wciąż są tacy, którzy nie dostrzegają potrzeb pracujących mam i wyzwań, z jakimi się mierzą – mówi.
Organizatorzy kampanii “MAMY czas na zdrowie” mają nadzieję, że pomoże ona matkom zrozumieć, że proszenie o pomoc jest w porządku. – W kampanii mówimy o kobietach wspierających kobiety oraz o partnerstwie między rodzicami. Czasy się zmieniły, ale pamiętajmy, że wielu mężczyzn nie miało takich partnerskich wzorców w swoich rodzinach. Mężczyźni muszą nauczyć się funkcjonowania po partnersku. Kobiety muszą nauczyć się rozmawiać o swoich potrzebach i oczekiwaniach w otwarty i konstruktywny sposób – przekonuje Karolina Andrian.