Jak skomponować zdrowy posiłek dla malucha?

Jak skomponować zdrowy posiłek dla malucha?

- Zdrowie

Odpowiednie żywienie w okresie pierwszych trzech lat życia dziecka to najlepsza inwestycja w jego przyszłość, ponieważ zapewnia mu prawidłowy rozwój.

O czym trzeba pamiętać, komponując menu dla maluszka? Przede wszystkim o tym, że dziecko to nie mały dorosły, a jego potrzeby żywieniowe znacząco różnią się od potrzeb jego rodziców. Dlatego trzeba pamiętać, aby przygotowywać dla niego posiłki, które są wysokiej jakości, odpowiednio zbilansowane i nie zawierają zbyt dużej ilości cukru i soli.

Wyniki badań pokazują, że aż 60 proc. polskich dzieci w wieku 12 miesięcy zbyt wcześnie otrzymuje żywność, która nie jest przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci. W ich codziennym jadłospisie ilość białka przekracza średnio trzykrotnie aktualne normy żywieniowe. 90 proc. z nich spożywa za dużo soli, 80 proc. za dużo cukru, a 80 proc. ma dietę ubogą w wapń i witaminę D.

Karmienie piersią przez pierwsze sześć miesięcy

Jeśli to tylko możliwe, najlepsze dla dziecka przez pierwsze 180 dni jego życia jest karmienie piersią. Pomiędzy 17 a 26. tygodniem życia dziecka konieczne jest jednak rozszerzanie diety, by móc dopasować się do potrzeb rosnącego organizmu. Dlatego z czasem należy zmniejszać porcje mleka, a zwiększać udział posiłków stałych, które powinny być odpowiednio zbilansowane.

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez rodziców jest nieuzasadnione opóźnianie wprowadzania do jadłospisu dziecka niektórych pokarmów uważanych za uczulające, np. jaj czy glutenu. Wprowadzanie stałych pokarmów warto rozpocząć od warzyw, potem owoców. W dalszej kolejności do diety dziecka można wprowadzać produkty zbożowe, takie jak kaszki, a także mięso i jaja, mając jednakże na uwadze odpowiednią konsystencję dopasowaną do umiejętności dziecka Oczywiście, mimo poznawania przez dziecko nowych smaków, mleko nadal powinno stanowić podstawę jego żywienia.

Jajko w diecie. Co ważniejsze: białko czy żółtko?

Na pytanie, jak wprowadzić jajko do diety dziecka, można odpowiedzieć: w całości. Nie ma potrzeby oddzielania białka od żółtka. Najlepszą techniką przygotowania będzie tradycyjne gotowanie lub gotowanie na parze. A konsystencję trzeba dopasować do wieku dziecka. Przykładowo, dla dziecka w wieku 5.-6. miesięcy najlepsza będzie konsystencja miksowana lub rozcierana.

Uwaga! Przy wprowadzaniu nowych produktów nie należy:

  • przekraczać ilości 1-2 łyżeczek nowego pokarmu,
  • dosalać,
  • zrezygnować z obserwacji reakcji dziecka na nowy pokarm,
  • zniechęcać się, jeśli maluch nie zaakceptuje od razu jego aromatu.

W przypadku dzieci po 1. roku życia podstawą każdego śniadania powinny być produkty mleczne: jogurt, kefir, mleko modyfikowane. Oprócz tego produkty zawierające białko, takie jak jaja czy chude mięso. Dodatkiem do każdego posiłku, w tym do śniadania, powinny być warzywa i/lub owoce. Śmiało można zaproponować dziecku w tym wieku kilka rodzajów pieczywa, w tym pełnoziarniste w formie chleba, bułek, czy bagietek, kaszkę bądź owsiankę. Wszystkie te produkty są cennym źródłem ważnych składników odżywczych.

Porady ekspertów na temat żywienia

Więcej informacji oraz eksperckie porady edukacyjne na temat żywienia na etapie ciąży, karmienia piersią oraz rozszerzania diety dziecka i właściwego żywienia dziecka do 3. roku życia można znaleźć na stronie ogólnopolskiego programu edukacyjnego „1000 pierwszych dni dla zdrowia” pod adresem: www.1000dni.pl. W ramach kampanii przygotowano również edukacyjny mini serial, który jest dostępny na kanale YouTube tego programu.

Inicjatorem kampanii jest Fundacja Nutricia.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Dlaczego chorzy na raka nie przyznają się do medycyny niekonwencjonalnej?

Pacjenci często nie informują lekarza o stosowaniu medycyny