Uwaga! Zbliżają się afrykańskie upały!

Uwaga! Zbliżają się afrykańskie upały!

- Aktualności
Fot. pixabay.com

Według prognoz synoptyków w najbliższych dniach temperatura przekroczy 30 stopni Celsjusza. “To temperatura zabójcza dla organizmu, zwłaszcza dla dzieci i osób starszych” – przypomina dr Bożena Janicka.

W takiej temperaturze przede wszystkim wzrasta ryzyko odwodnienia organizmu i udaru cieplnego, do którego dochodzi najczęściej wskutek przegrzania głowy i karku.

Zbyt długie przebywanie na słońcu prowadzi do zaburzeń w pracy ośrodka termoregulacji, odwodnienia i drastycznej utraty elektrolitów. W sytuacjach ekstremalnych może dojść do utraty przytomności i zaburzeń w oddychaniu.

Najbardziej narażone na udar słoneczny są osoby starsze i przewlekle chore. Kiedy słupek rtęci przekracza 30 stopni Celsjusza, nie powinny one wychodzić z domu, zwłaszcza w południe. A jeśli już muszą wyjść, to koniecznie w przewiewnym, lekkim stroju i nakryciu głowy oraz z butelką wody.

Picie płynów w upały to podstawa. Dziennie powinno się wypijać co najmniej 2 litry. Najlepsza jest woda mineralna, a także napoje zawierające elektrolity i mikroelementy. Należy wystrzegać się alkoholu – rozszerza naczynia krwionośne, przez co dochodzi do jeszcze silniejszego przegrzania.

“W upalne dni rodzice powinni zwracać baczniejszą uwagę na dzieci. Bieganie po podwórku w piekącym słońcu z odkrytą głową, czy zabawy na plaży bez odpowiedniej ochrony mogą się źle skończyć. Czapka z daszkiem czy kapelusz dla dziecka to konieczność. Delikatne ciała wymagają kremów z wysokim filtrem, najlepiej o faktorze 30 lub 40. Żelazną zasadą w przypadku małych dzieci powinno być wychodzenie na spacery do godziny 11.00 lub po południu, po godzinie 15.00. Bawiącym się na placu zabaw maluchom rodzice powinni co pół godziny podawać coś do picia. Lody w upały nie są wskazane, najłatwiej wtedy złapać infekcje” – przypomina dr Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Lekarze zrzeszeni w porozumieniu apelują o zachowanie szczególnej ostrożności. Gdy robi się nam nieprzyjemnie gorąco, ukojeniem dla organizmu będzie chłodna kąpiel. Zalecane jest noszenie jasnych, lekkich ubrań i nakryć głowy. Oczy należy chronić przy pomocy okularów przeciwsłonecznych z filtrem UV, natomiast przed wyjściem na słońce skórę zabezpieczamy odpowiednimi kremami ochronnymi.

“Samopoczucie w upały poprawi spożywanie „lżejszych” potraw, takich jak sałatki, owoce, warzywa. Nie nadużywajmy alkoholu, spędzajmy w miarę możliwości 2-3 godziny w chłodnym miejscu i ani na chwilę nie pozostawiajmy w zamkniętym samochodzie dzieci i zwierząt” radzą lekarze z PPOZ.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Pielęgnacja skóry wokół oczu: nie ma jak świetlik

Skóra wokół oczu jest bardzo cienka, słabo nawilżona