Sprawdź, gdzie najlepiej kupować kosmetyki

Sprawdź, gdzie najlepiej kupować kosmetyki

Fot. Pixabay.com

Polski Instytut Badań Jakości postanowił sprawdzić, jak funkcjonują na rynku stacjonarne sklepy z kosmetykami, należące do największych ogólnopolskich sieci. Oceniali je audytorzy, którzy wcielili się w rolę zwykłych klientów.

Pod ich lupę trafiły placówki sieci Douglas, Sephora, Yves Rocher, L’Occitane, Mydlarnia u Franciszka, Organique, Stara Mydlarnia i Ziaja, posiadające w swojej ofercie kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała oraz zlokalizowane w największych miastach Polski. Oceniano je w czterech kategoriach:

  • doradztwo przy wyborze kremu do twarzy, 
  • doradztwo przy wyborze balsamu do ciała,
  • obsługa,
  • aranżacja sklepu.

Doradztwo kluczowe dla klienta

Ocena sposobu, w jaki sprzedawcy doradzali wybór kremu do twarzy była jedną z kluczowych kategorii testu. Tajemniczy klienci mieli za zadanie zwrócić uwagę na metodę doboru kremu przez pracownika sklepu. W ocenie ekspertów Polskiego Instytutu Badań Jakości (PIBJ) oraz współpracujących z nim kosmetologów, krem do twarzy powinien być staranie dopasowany do oczekiwań i specyficznych potrzeb klienta. Dlatego sprzedawca, zanim zaproponuje klientowi konkretny produkt, powinien przeprowadzić z nim dokładny wywiad. Zadając mu odpowiednie pytania, powinien ustalić, czy krem ma być przeznaczony dla klienta czy też dla osoby trzeciej, czy krem jest na dzień czy na noc, jaki typ cery ma osoba, dla której jest kupowany oraz czy ta osoba ma tendencję do uczuleń.

Prezentując konkretny krem, sprzedawca powinien wspomnieć o takich jego parametrach jak: wydajność, zapach, wchłanialność, skład – podkreślają eksperci PIBJ.

Sprzedawcy byli również pytani o to, czy prezentowane przez nich kosmetyki były testowane na zwierzętach oraz czy w swoim składzie mają SLS (laurynosiarczan sodu) lub SLES (etyloksylowany laurynosiarczan sodu).

W kategorii doradztwo przy wyborze kremu do twarzy pierwsze miejsce zajęły sklepy sieci L’Occitane. Na dwóch kolejnych pozycjach uplasowały się Mydlarnia u Franciszka i Stara Mydlarnia.

Drugim, równie ważnym kryterium, silnie wpływającym na ocenę końcową, była ocena sposobu, w jaki sprzedawcy doradzali balsam do ciała. Także i w tym wypadku eksperci PIBJA wskazali na pytania, które powinny zostać zadane klientowi oraz sposób, w jaki balsam do ciała powinien być zaprezentowany. Chodzi przede wszystkim o takie cechy jak: wchłanialność, zapach, skład, wydajność.

W kategorii doradztwo przy wyborze balsamu do ciała audytorzy PIBJA najwyżej ocenili doradztwo świadczone przez pracowników sklepów L’Occitane. Dalsze pozycje zajęły: Stara Mydlarnia i perfumerie Douglas.

Ważna jest też obsługa i aranżacja wnętrza

W ramach kategorii obsługa audytorzy oceniali zainteresowanie potrzebami klienta, poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na obsługę, uprzejmość i życzliwość pracowników sklepu. Najwyższą notę otrzymała Mydlarnia u Franciszka, a zaraz z nią uplasowały się sklepy sieci L’Occitane i Starej Mydlarni.

Oceniając aranżację sklepu, “tajemniczy klienci” brali pod uwagę m.in. odpowiednie pogrupowanie kosmetyków na półkach, przejrzysty opis towarów i czytelne oznakowanie cenami. W tej kategorii wszystkie badane sieci wypadły dobrze, ale trzy z nich zdobyły maksymalną możliwą do uzyskania liczbę punktów. W tej trójce znalazły się: Yves Rocher, Sephora i L’Occitane.

Ale zwycięzca może być tylko jeden

Sumując wyniki uzyskane w poszczególnych kategoriach, wyłoniono najlepszą sieć sklepów z kosmetykami. Okazał się nią sieć L’Occitane, które uzyskała 90 punktów (na 100 możliwych). Druga pozycja przypadła Mydlarni u Franciszka (87 pkt.), a trzecią zajęły perfumerie Douglas (z wynikiem 81 pkt.).

 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w miejscu pracy?

"To nie jest zawód dla kobiet", "Może zajmij się czymś łatwiejszym, to zbyt trudne dla ciebie", "Masz za małą wiedzę i umiejętności", "Nie dasz rady, nie nadajesz się". Takie zdania słyszą na początku swojej kariery kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w tej branży?