Jak zadbać o bezpieczeństwo małego dziecka w domu?

Jak zadbać o bezpieczeństwo małego dziecka w domu?

Dziecko może pozostać samo w domu po ukończeniu 7. roku życia. Zanim jednak rodzice się na to zdecydują, powinni pamiętać, żeby je odpowiednio do tego przygotować. Bo choć dom to miejsce kojarzące się z bezpieczeństwem, to właśnie w nim często dochodzi do wypadków z udziałem najmłodszych. Jak zatem nauczyć dziecko zasad zachowania ostrożności?

Zgodnie z polskim prawem dziecka poniżej 7. roku życia nie można pozostawiać samego w domu. W przypadku starszego dziecka przed podjęciem decyzji o pozostawieniu go samemu w mieszkaniu należy zwrócić uwagę na jego dojrzałość i odpowiednio je do tego przygotować. Rodzice, którzy planują wyjście z domu, powinni powiedzieć, gdzie idą i kiedy dokładnie wrócą. Należy również zadbać, aby dziecko mogło czuć się bezpiecznie i miało zajęcie podczas nieobecności opiekunów. Przed wyjściem warto zostawić mu naładowany telefon, przygotować pełnowartościowy posiłek i napój, a także schować potencjalnie niebezpieczne przedmioty oraz zostawić kartkę z numerami telefonów alarmowych. Jeśli rodzice muszą opuścić mieszkanie i jest taka możliwość, warto pozostawić najmłodszych pod czujnym okiem starszego rodzeństwa. Dzięki większemu doświadczeniu w różnych sytuacjach to oni będą mogli zaopiekować się młodszą siostrą czy bratem.

Jakich zasad ostrożności należy uczyć najmłodszych?

  • Nie otwieraj drzwi nieznajomym. Bądź czujny, nawet gdy osoba wygląda przyjaźnie i podaje się za lekarza czy znajomych rodziców. Nie zdradzaj, że opiekunów nie ma w domu – jeśli osoba będąca na zewnątrz zapyta o mamę czy tatę, należy powiedzieć, że są oni obecni, jednak nie mogą podejść do drzwi. Stosuj metodę ograniczonego zaufania również wtedy, gdy nieznajoma osoba zadzwoni domofonem.
  • Nie używaj niebezpiecznych przedmiotów i urządzeń. Szczególnie niebezpieczne są nożyczki, noże, igły, zapałki i zapalniczki oraz urządzenia podłączone do prądu lub gazu, takie jak kuchenka elektryczna, gazowa lub żelazko.
  • Nie przyjmuj samodzielnie leków. W przypadku złego samopoczucia niezwłocznie zadzwoń do rodziców.
  • Unikaj ryzykownych zabaw. Nie wspinaj się na meble, nie biegaj po schodach i nie skacz po łóżku.

Aby zwiększyć u dziecka szybkość zapamiętywania zasad ostrożności, warto korzystać z technik efektywnego uczenia się. Metody te okażą się przydatne zarówno dla rodziców, jak i dla nauczycieli podczas zajęć szkolnych. Jednym z przykładów takich technik może być praca oparta o symulację prawdziwych, potencjalnie niebezpiecznych zdarzeń, które mogą wydarzyć się, kiedy dziecko zostanie samo w domu. Pozwoli to na przećwiczenie odpowiedniej sekwencji czynności, wykorzystując do tego m.in. pamięć mięśniową, czyli zapamiętywanie odpowiednich ruchów. Dzięki temu w sytuacji realnego zagrożenia dziecko zareaguje w prawidłowy sposób, którego nauczyło się podczas symulacji. Innym przykładem może być metoda „Rzymski pokój”, oparta na sposobie zapamiętywania informacji poprzez połączenie konkretnego faktu z miejscem, np. wyobrażenie sobie przedmiotów w dobrze znanym pomieszczeniu i połączenie ich z charakterystycznymi punktami. Taka niecodzienna wizualizacja pomaga wzmacniać ślad pamięciowy.

O czym powinno pamiętać dziecko, dzwoniąc pod numer alarmowy 112?

Warto pamiętać, że kontakt ze służbami ratunkowymi pod numerem 112 możliwy jest o każdej porze dnia, 7 dni w tygodniu – zarówno z telefonu stacjonarnego, jak i komórkowego na terenie całej Unii Europejskiej. Zadzwonić można w każdej nagłej sytuacji, również wtedy, gdy telefon jest zablokowany lub brakuje w nim karty SIM. Po wybraniu numeru, gdy telefon odbierze operator, najważniejsze jest przede wszystkim opisanie sytuacji i wskazanie miejsce zdarzenia. Należy odpowiadać na każde pytanie dyspozytora i w razie potrzeby wykonywać wskazane przez niego dodatkowe czynności. Dziecko nie powinno rozłączać się do momentu zakończenia rozmowy. Sytuacjom trudnym może towarzyszyć stres, dlatego warto tłumaczyć dzieciom, aby zachowały wtedy spokój i uważność. Podczas kontaktu telefonicznego osoba przekaże odpowiednie wskazówki, dzięki czemu dziecko będzie wiedziało, co ma robić w zależności od sytuacji.

Szkoła to dobre miejsce do nauki ostrożności

Wsparciem dla rodziców i nauczycieli w nauce bezpiecznych zachowań w domu, a także różnych innych okolicznościach – w szkole, na drodze, w Internecie czy w kontakcie z rówieśnikami – jest Akademia Bezpiecznego Puchatka. To program edukacyjny, który pomaga najmłodszym w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami na co dzień. Celem projektu jest edukacja pierwszoklasistów w zakresie zasad ruchu drogowego, umiejętności udzielania przez dzieci pierwszej pomocy, cyberbezpieczeństwa, odpowiedniego reagowania w kontakcie z obcymi, właściwego korzystania z niebezpiecznych przedmiotów, a także wtedy, gdy dzieci będą musiały zmierzyć się z wyzwaniem pozostania samemu w domu.

Konkurs na Klasowy Kodeks Bezpieczeństwa
Tegoroczna edycja programu to również konkurs szkolny dla wszystkich uczestników Akademii. Zarówno dzieci, jak i nauczyciele mogą opracować swój własny Klasowy Kodeks Bezpieczeństwa, czyli zestaw bezpiecznych zasad, które będą obowiązywać w ich szkole, ale też poza nią.
Co należy zrobić, aby wziąć udział w konkursie? Zrealizować zajęcia w ramach Akademii Bezpiecznego Puchatka, uzupełnić Test bezpieczeństwa oraz Ankietę podsumowującą. Wspólnie z klasą stworzyć Klasowy Kodeks Bezpieczeństwa – w dowolnej formie, np. pracy plastycznej lub materiału wideo. Zrobić zdjęcie lub nagrać filmik pokazujący pracę konkursową. Zgłoszenie konkursowe przesłać do 30 kwietnia 2022 r. na adres kontakt@akademiapuchatka.pl.
Klasa z najciekawszym projektem otrzyma nagrodę główną w postaci sprzętu multimedialnego – Magicznego Dywanu 2.0. Autorom trzech wyróżnionych prac również zostaną przekazane nagrody. Regulamin konkursu dostępny na: www.akademiapuchatka.pl.  

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may also like

Do czego może prowadzić multitasking i jak sobie radzić z nadmiarem zadań

Mimo że multitasking (wielozadaniowość) bywa utożsamiany z elastycznością,