Zacznij dzień od śniadania. Sprawdź, dlaczego nie należy z niego rezygnować

Zacznij dzień od śniadania. Sprawdź, dlaczego nie należy z niego rezygnować

Fot. pixabay.com

Dlaczego śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia? Oto, co na ten temat mówią specjaliści.

– Dzięki śniadaniu zyskujemy większą zdolność kontrolowania głodu i sytości, łatwiej się uczymy i koncentrujemy na zadaniach – przekonują. – Osoby, które jedzą dobre śniadania, rzadziej mają nadwagę. Dlaczego? Ponieważ pełnowartościowy posiłek zjedzony rano pomaga budować dobre nawyki żywieniowe w kolejnych porach dnia – bez podjadania, bez słonych bądź słodkich przekąsek – dodają.

Śniadanie jedzone za późno nie jest dobrym początkiem dnia

Mimo że za jedzeniem śniadania przemawia wiele korzyści zdrowotnych, to jak wynika z badania „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków”, przeprowadzonego na zlecenie firmy Dailyfruits wśród 1055 pracujących osób w wieku 18-65 lat – aż 46 proc. respondentów zaczyna dzień nieefektywnie z powodu zbyt późnego jedzenia śniadania, a 16 proc. nie spożywa drugiego śniadania. Tymczasem dieta uboga w składniki odżywcze może doprowadzić do osłabienia odporności, a w efekcie do wielu chorób.

Badanie wykazało ponadto, że dieta jedynie 24 proc. osób badanych była zdrowa w stopniu umiarkowanym. Żaden badany nie osiągnął wysokiego stopnia jakości diety! Spośród 62 proc. osób przekonanych, że zdrowo się odżywiają, tylko 31 proc. miało dietę zdrową w stopniu umiarkowanym. Aż 41 proc. ankietowanych pracowników przyznało, że nie zjada codziennie warzyw, a 46 proc. pracowników – że nie zjada codziennie owoców, a to właśnie warzywa i owoce powinny znaleźć się na naszym talerzu codziennie. Powinny stanowić połowę naszej diety. Dlaczego?

Przede wszystkim dlatego, że dostarczają większość witamin i składników mineralnych niezbędnych do prawidłowej pracy całego organizmu. Zmniejszają stres oksydacyjny, sycą i, co ważne szczególnie latem, nawadniają nasz organizm. Są najlepszym źródłem błonnika.

Ponad 50 proc. respondentów nie wypija dostatecznej ilości płynów. Kiedy chce nam się pić, jesteśmy już odwodnieni na poziomie nawet 2-procentowym, a wystarczy ok. 0,5-procentowe odwodnienie, by pojawiły się zaburzenia koncentracji i rozkojarzenie. Zwłaszcza osoby starsze piją mało, w dodatku często pragnienie mylą z głodem i zamiast pić, jedzą. Odwodnienie rośnie i pogłębia spadek aktywności mózgu.

Śniadanie należy jeść pół godziny po przebudzeniu

Osoby, które odpowiednio wcześnie po przebudzeniu zaczynają odżywiać komórki własnego ciała, są o wiele produktywniejsze niż te, które śniadań nie jedzą. Dlatego pierwszy posiłek powinien być spożywany nie później niż pół godziny po pobudce. Gdy przegapimy ten czas, przejadamy się kolejnymi posiłkami lub w sposób niekontrolowany sięgamy po przekąski. To może doprowadzić do spożycia średnio o ok. 300 kcal więcej, niż gdyby śniadanie było zjedzone na czas!

Dzięki pierwszemu posiłkowi zyskujemy większą zdolność kontrolowania głodu i sytości. Dobrze skomponowane śniadanie gwarantuje, że w ciągu dnia jemy mniej i zdrowiej. Łatwiej przychodzi nam nauka i odtwarzanie przyswojonych informacji. Powinniśmy jeść co 3-4 godziny, 3-5 posiłków w ciągu dnia. Wówczas nie dochodzi do gwałtownych spadków poziomu glukozy we krwi, a co za tym idzie – nie mamy zaburzeń koncentracji w pracy, nie jesteśmy ospali czy rozdrażnieni.

Zdrowe odżywianie zapobiega otyłości, miażdżycy, nadciśnieniu, cukrzycy typu 2 oraz innym chorobom cywilizacyjnym.

Latem postaw na owocowe śniadanie

W kategorii „zapobieganie chorobom” wśród owoców niewątpliwie czempionami są owoce jagodowe. Naukowcy z Harvard Medical School zapewniają, że jagody odgrywają dużą rolę w ochronie przed rozwojem niektórych nowotworów i chorób jelit. Jest to możliwe za sprawą występujących w nich w dużych ilościach składników przeciwutleniających i przeciwzapalnych. Owoce jagodowe, skarby z polskich pól, mają korzystne działanie na mózg i procesy poznawcze, a także na narząd wzroku czy też na kondycję skóry. Badania naukowe przekonują, że regularne jedzenie owoców jagodowych wpływa korzystnie również na płodność i odporność.

– Regularne spożywanie antocyjanów owoców jagodowych, jako „tarcza” w walce z wirusami, powinno sprzyjać hamowaniu zakaźności wirusów poprzez zmniejszenie propagacji i patogenności SARS-CoV-2 – mówi Joanna Jagła z laboratorium mikrorozmnażania i hodowli truskawek Niwa Brzezna.

Dietetycy i lekarze, zarówno polscy, jak i zagraniczni eksperci ds. żywienia z wielu renomowanych ośrodków naukowych, klinicznych i edukacyjnych, rekomendują wartościowe odżywianie i stałą – codziennie, w każdym posiłku – obecność owoców, czy szerzej, stosowanie diety z przewagą produktów roślinnych (plant-based diet).

Jak najczęściej, a najlepiej codziennie, sięgajmy więc po owoce jagodowe, zgodnie z kalendarzem ich dojrzewania. A ponieważ przyjęło się mówić, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, uwzględnijmy w nim właśnie jagody: surowe, w koktajlach, jako dodatek do jogurtu czy twarogu, w smoothie, przetworach, naleśnikach i jako „przegryzka” w trakcie posiłku. Najlepiej do stołu siadajmy z bliskimi. Z badań wynika, że śniadanie z rodziną sprzyja większemu spożyciu warzyw i owoców.

Jeśli poszukujesz inspiracji do owocowych śniadań na owocny dzień, przepisy znajdziesz tutaj.

Dlaczego sięgamy po warzywa i owoce?

Narodowe badania konsumpcji owoców i warzyw 2020-2022, przeprowadzone przez Kantar Public, pokazały, że:

  • 98 proc. Polaków uważa, że owoce są zdrowe i że są najlepszym „źródłem witamin, minerałów i antyoksydantów”.
  • 64 proc. uważa, że jedzenie owoców jagodowych w największym stopniu zwiększa odporność.
  • 79 proc. Polaków deklaruje, że je warzywa i owoce na śniadanie.
  • 38 proc. Polaków chciałoby zmienić swoją dietę i jeść jeszcze więcej owoców. Jest to najwyższy wynik wśród wielu badanych przez Kantar kategorii produktów.
  • 58 proc. Polaków zwraca uwagę na wzmocnienie odporności poprzez właściwą dietę, czyli zauważa, że jakość posiłków wpływa na jakość naszego zdrowia i odporność.
  • 16 proc. wpływem diety na zdrowie zainteresowało się w związku z pandemią.

Źródło informacji: Serwis Zdrowie PAP

Przeczytaj także:

Coraz bardziej świadomi, a i tak zbyt rzadko sięgamy po warzywa i owoce. Czy to się zmieni?

Letnie warzywa i owoce – jedzmy je na zdrowie

Które owoce są zalecane osobom chorującym na cukrzycę?

7 warzyw, które doskonale nadają się do grillowania

Jakie owoce i warzywa Polacy lubią najbardziej?

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may also like

Masz refluks? Wystrzegaj się tych produktów!

Zgaga i nieprzyjemny smak w ustach, ból w