Świadomość Polaków na temat samodzielnej kontroli czynników ryzyka chorób serca jest bardzo niska. Sześć na dziesięć osób nie zmierzyło w ciągu ostatniego roku poziomu cukru we krwi, a ponad połowa nie wykonała pomiaru stężenia cholesterolu.
Czy zmieni to kampania “Akcja Kardioprotekcja”, której integralnym elementem jest KardioTest?
KardioTest to proste narzędzie opracowane w formie pytań zamkniętych jedno-
i wielokrotnego wyboru, przeznaczone dla każdego, kto chce sprawdzić stan swojego serca i dowiedzieć się, czy znajduje się w grupie ryzyka — bez względu na wiek i stan zdrowia. Mogą z niego korzystać zarówno osoby, które nie mają problemów zdrowotnych, jak i te, które przebyły już tzw. incydent sercowo-naczyniowy.
Czytaj też: Z czym mamy największy problem? Raport o zdrowiu Polaków
Na podstawie odpowiedzi na pytania znajdujące się w teście każda osoba otrzymuje indywidualne BMI — wskaźnik masy ciała oraz zestawienie spersonalizowanych czynników ryzyka. Uzyskany wynik jest wskazówką do podjęcia dalszych działań w celu świadomej profilaktyki zdrowotnej, aby chronić swoje serce i układ krążenia przed niebezpiecznymi incydentami sercowo-naczyniowymi.
Autorami KardioTestu są członkowie Rady Ekspertów kampanii „Akcja Kardioprotekcja”, której organizatorem jest Zentiva. Postawili sobie oni za cel zbadanie nawyków kardioprewencyjnych Polaków i przekonanie ich, że chroniące serce i układ krążenia zasady są proste i przyjemne w realizacji.
– Warunkiem efektywnej profilaktyki jest wiedza i konsekwencja działania – mówi prof. Piotr Jankowski, członek Rady Ekspertów kampanii. I dodaje: – Im prościej podane informacje, tym lepiej. Dlatego podzieliśmy naszych pacjentów na tych, którzy już przebyli incydent sercowo-naczyniowy i tych, którzy szczęśliwie jak dotąd się przed nim uchronili, ale nie powinni tracić czujności. Przygotowane przez nas zalecenia przedstawiliśmy w atrakcyjnej, czytelnej formie z wykorzystaniem infografik. Wierzymy, że taka forma przekazu skutecznie zachęci Polaków do modyfikacji swojego stylu życia.
Czytaj też: Dieta zdrowa dla serca: co jeść, a czego się wystrzegać
Co Polacy wiedzą o kardioprotekcji?
Świadomość Polaków w zakresie samodzielnej kontroli czynników ryzyka chorób serca jest bardzo niska. Sześć na dziesięć osób nie zmierzyło w ciągu ostatniego roku poziomu glukozy (cukru) we krwi, a ponad połowa badanych nie wykonała w ciągu ostatniego roku pomiaru stężenia cholesterolu. Wynika to z raportu “Co Polacy wiedzą o kardioprotekcji i rehabilitacji kardiologicznej?” opracowanego na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez SW Research między 14 a 16 marca br. na zlecenie Zentiva Polska.
Aby podnieść wiedzę dotyczącą prewencji chorób sercowo-naczyniowych i zachęcić społeczeństwo do większej troski o swoje zdrowie, organizator kampanii Zentiva uruchomił platformę edukacyjną www.kardioprotekcja.pl. Jest to kompendium wiedzy zawierające proste wskazówki i rady dotyczące zdrowego stylu życia i profilaktyki sercowo-naczyniowej z uwzględnieniem regularnej aktywności fizycznej i zasad zbilansowanej diety.
Na stronie przeprowadzone będą również webinary (dla pacjentów i lekarzy) na temat kardioprotekcji i rehabilitacji kardiologicznej.