Soki i musy na każdym stole

Soki i musy na każdym stole

Fot.: materiały prasowe

Powoli przekonujemy się do 100-procentowych soków i musów warzywno-owocowych. To efekt trzyletniej kampanii “Soki i musy – witaminy w SMART formie”, którą podsumowano dzisiaj w Warszawie.

Pod względem spożycia soków warzywnych jesteśmy liderem w Europie. O ile dwa lata temu ich konsumpcję deklarowało 14,6 proc. Polaków, to obecnie ten odsetek wzrósł już do 18,1 proc. Najczęściej, jak wynika z raportu AIJN 2017 Liquid Fruit, sięgają po nie kobiety. Soki warzywne znacznie częściej niż owocowe traktujemy jako zamiennik posiłku lub przekąska. Soki owocowe natomiast najchętniej piją kobiety i dzieci.

Wzrasta również spożycie musów, dostępnych szerzej w Polsce dopiero od 2013 roku. Coraz więcej osób przekonuje się do nich nie tylko ze względu na korzystny wpływ na zdrowie zawartych w nich warzyw i owoców, ale również wygodną formę – są gotowe do spożycia.

Organizatorzy kampanii, Krajowa Unia Producentów Soków, mają się z czego cieszyć. Zwłaszcza że w parze ze wzrostem konsumpcji 100-procentowych soków i musów warzywno-owocowych, zwiększa się również świadomość na ich temat. Polacy coraz częściej zdają sobie sprawę, że stanowią one element zbilansowanej diety. Co ważne, topnieje grono osób, które bezpodstawnie kojarzą soki i owoce z produktami zawierającymi niezdrowe składniki, tj. cukier, substancje słodzące i konserwujące, barwniki i sztuczne aromaty.  Polacy wiedzą już, że soki i musy są naturalnymi produktami otrzymywanymi z dojrzałych, świeżych lub przechowywanych owoców i warzyw. Przepisy ściśle określają, co może znaleźć się w ich składzie.

Nasza kampania ma na celu edukować i inspirować społeczeństwo oraz podpowiadać sprytne sposoby na włączenie warzyw i owoców do codziennego jadłospisu, np. w postaci szklanki soku. Zależy nam na tym, aby oprócz budowania świadomości, u konsumentów pojawiły się również realne nawyki sięgania po warzywa, owoce, sok lub mus każdego dnia – mówi Barbara Groele, sekretarz generalna Krajowej Unii Producentów Soków.

Zuzanna Antecka, psycholog, specjalistka ds. żywienia i ekspertka kampanii “Soki i musy – witaminy w SMART formie” zachęca rodziców, aby byli wzorem dla swoich dzieci i zaszczepili w nich zdrowe nawyki żywieniowe. Według niej doskonałym sposobem na zachęcenie dzieci do jedzenia warzyw i owoców w różnej postaci jest wspólne przygotowywanie z nimi i spożywanie posiłków.

Warto dodać, że kampania nie promuje ani konkretnych marek, ani producentów. Jest prowadzona na pięciu rynkach: polskim, czeskim, litewskim, rumuńskim i słowackim, a finansowana m.in. ze środków Unii Europejskiej.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w miejscu pracy?

"To nie jest zawód dla kobiet", "Może zajmij się czymś łatwiejszym, to zbyt trudne dla ciebie", "Masz za małą wiedzę i umiejętności", "Nie dasz rady, nie nadajesz się". Takie zdania słyszą na początku swojej kariery kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w tej branży?