Większość medycznych postów w social mediach tworzą osoby niezwiązane z medycyną. Często są one niezgodne z aktualną wiedzą medyczną.
W „Journal of Drugs and Dermatology” opublikowano wyniki analizy filmików z TikToka poruszających tematykę ochrony przeciwsłonecznej. Wyszukano po 100 najpopularniejszych postów z oznaczeniami #sunscreen, #sunprotection, #spf, #skincancer i #skinprotection opublikowanych w dniach 25-27 sierpnia 2023 roku. Autorami filmików były najczęściej blogerki związane z branżą urody (38,7 proc.) oraz chorzy/konsumenci (33,7 proc.). Dermatolodzy przygotowali zaledwie 16,6 proc. filmików.
Czytaj też: 1/3 artykułów na temat raka w mediach społecznościowych to fake newsy
Analizowane filmiki odtworzono ponad 980 milionów razy, z czego 51 proc. stanowiły publikacje blogerek, a tylko 12,7 proc. dermatologów. 21 postów było sponsorowanych, w tym 7 stworzonych przez dermatologów.
Czytaj też: Kosmetyczne fake newsy i mity sieją strach. Bądź fact-checkerem i rozpraw się z nimi
Media społecznościowe odgrywają istotną rolę w kształtowaniu postaw zdrowotnych młodych ludzi. Brak kontroli nad publikowaną tam zawartością powoduje, że są one często niezgodne z aktualną wiedzą medyczną
– komentują autorzy publikacji.
Źródło: Polska Liga Walki z Rakiem, jddonline.com