Zdrowa dieta zmniejsza ryzyko utraty słuchu

Zdrowa dieta zmniejsza ryzyko utraty słuchu

Fot. Maja Marklowska-Dzierżak

Im jesteś starsza, tym bardziej prawdopodobne jest, że będziesz miała ubytek słuchu. Amerykańscy naukowcy dowiedli, że odżywiając się zdrowo, można znacznie obniżyć ryzyko rozwoju niedosłuchu.

Eksperci szacują, że około jednej trzeciej osób w wieku 65-74 lat ma niedosłuch. Wśród osób w wieku powyżej 75 lat co druga osoba ma ubytek słuchu. Jest wiele przyczyn, dla których można stracić słuch w miarę starzenia się. Podobnie jak inne części ciała, ucho i jego połączenia nerwowe mogą z czasem podlegać niekorzystnym zmianom. Ponadto niektóre choroby i zabiegi medyczne mogą być toksyczne dla uszu. Utratę słuchu może również spowodować długotrwała ekspozycja na zbyt głośne dźwięki.

Okazuje się jednak, że tak jak pewne diety chronią przed wysokim ciśnieniem krwi, stanem zapalnym i innymi problemami zdrowotnymi, mogą również wpływać ochronnie na słuch. Dowiódł tego zespół naukowców pod kierunkiem dr. Gary’ego C. Curhana i Sharon G. Curhan z Brigham & Women’s Hospital w Bostonie. Badacze przeanalizowali kwestionariusze wypełnione przez około 71 tys. kobiet, które w latach 1991-2013 uczestniczyły w badaniach Nurses Health Study II finansowanych przez Narodowy Instytut ds. Głuchoty i Innych Zaburzeń Komunikacyjnych (NIDCD) oraz Narodowy Instytut Raka (NCI).

Na początku zbierania danych kobiety biorące udział w badaniu miały od 27 do 44 lat. Korzystając z rozesłanych ankiet, zespół badawczy pytał kobiety co cztery lata o ich nawyki żywieniowe na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Pytano je również, czy pojawiły się u nich w tym czasie problemy ze słuchem.

Naukowcy wykorzystali raporty dotyczące sposobu odżywiania w celu oceny wyników dotyczących trzech zdrowych sposobów odżywiania: diety śródziemnomorskiej opartej na spożywaniu owoców, warzyw, orzechów, pełnych ziaren, roślin strączkowych i oliwy z oliwek, diety DASH obniżającej ciśnienie krwi (zaleca się w niej spożywanie dużej ilości owoców, warzyw, orzechów, chudego mięsa, ryb i niskotłuszczowych produktów mlecznych oraz ograniczenie zawartości soli, cukru i tłuszczu) oraz tzw. diety AHEI-2010, w której również zachęca się do spożywania warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, a ograniczenia cukru, soli i tłuszczu zwierzęcego.

W trakcie badania 2 306 kobiet zgłosiło, że pogorszył im się słuch w stopniu umiarkowanym i ciężkim. Naukowcy odkryli, że kobiety stosujące dietę śródziemnomorską lub DASH, mają o 30 proc. mniejsze ryzyko utraty słuchu niż kobiety, które nie odżywiały się zdrowo. Analiza pokazała również, że te panie, które nie stroniły od produktów, których nie zaleca się w diecie śródziemnomorskiej ani diecie DASH, miały wysokie ciśnienie krwi, częściej paliły i rzadziej były aktywne fizycznie.

“Co ciekawe, zaobserwowaliśmy również, że panie odżywiające się zdrowo mają mniejsze ryzyko ubytku słuchu” – komentuje Sharon Curhan. Jak dodaje, zdrowa dieta przyczynia się do ogólnego dobrego stanu zdrowia, ale może również pomóc w zmniejszeniu ryzyka utraty słuchu.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Ewa Minge zaprojektuje nową linię odzieży medycznej dla marki Medora

Już w grudniu swoją premierę będzie miała nowa