Dieta DASH po raz ósmy na czele rankingu

Dieta DASH po raz ósmy na czele rankingu

- Styl życia
Fot. Maja Marklowska-Dzierżak

Nie jest to dieta cud, jakich wiele, ale zdrowy sposób odżywiania o potwierdzonym badaniami klinicznymi działaniu prozdrowotnym. DASH (ang. dietary approaches to stop hypertension) już po raz ósmy z rzędu została najwyżej oceniona przez ekspertów ds. zdrowia i zwyciężyła w corocznym rankingu US News i World Report.

Okazała się najlepsza spośród 38 ocenianych diet nie tylko w kategorii “zdrowe odżywianie”, ale i “zapobieganie chorobom serca”. A warto dodać, że aby otrzymać najlepsze noty ekspertów, musi być stosunkowo łatwa do naśladowania,  bezpieczna, skuteczna w obniżaniu wagi, odżywcza, a ponadto musi chronić przed zachorowaniem na cukrzycę i choroby serca.

DASH, o której już pisaliśmy TUTAJ, to dieta uwzględniająca spożywanie warzyw, owoców, niskotłuszczowych produktów mlecznych, pełnoziarnistych produktów zbożowych, ryb, drobiu, fasoli i orzechów. Charakteryzuje się niską zawartością tłuszczów nasyconych, tłuszczów trans i cholesterolu, natomiast jest bogatym źródłem potasu, wapnia, magnezu, białka i błonnika. Osoby, które odżywiają się zgodnie z jej zasadami, muszą ograniczyć m.in. spożycie czerwonego mięsa, słodyczy i słodkich napojów.

Pierwsze miejsce w rankingu US News i World Report zbiegło się z publikacją bardzo korzystnych dla DASH wyników badania przeprowadzonego wśród 400 dorosłych osób z wysokim ryzykiem nadciśnienia lub wysokim ciśnieniem krwi. Dowodzą one, że w połączeniu z dietą o niskiej zawartości sodu DASH może ona obniżać skurczowe ciśnienie krwi skuteczniej niż niejeden lek na nadciśnienie. 

Interesującym aspektem jest to, że efekty stosowania DASH są lepsze u osób nadciśnieniem tętniczym lub wyższym ciśnieniem krwi na początku badania, czyli podobnie jak w przypadku leków na nadciśnienie. Wyniki naszego badania dowodzą, że interwencje dietetyczne mogą być tak samo skuteczne lub nawet skuteczniejsze niż leki hipotensyjne u osób z najwyższym ryzykiem wysokiego ciśnienia krwi i powinny być rutynową metodą leczenia pierwszego rzutu u takich chorych – powiedział kierujący badaniem Stephen Juraschek, adiunkt w Johns Hopkins University i Harvard Medical School w Bostonie.

W opinii Janet de Jesus, dietetyczki z National Heart, Lung and Blood Institute (NHLBI), którego specjaliści opracowali DASH, wysokie noty w rankingu to efekt bardzo dobrego postrzegania tej diety zarówno przez pracowników ochrony zdrowia, jak również ogół społeczeństwa.

Warto dodać, że wcześniejsze badania wykazały, iż osoby stosujące dietę DASH mogą obniżyć swoje ciśnienie krwi o kilka mmHg w ciągu zaledwie dwóch tygodni. Z biegiem czasu ich  ciśnienie skurczowe może spaść o 8-14 mmHg, co znacznie zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Poza ciśnieniem obniża również stężenie cholesterolu we krwi.

Nowe badania przyniosły dowody, że efekty stosowania diety DASH mogą być jeszcze lepsze, jeśli połączy się ją z dietą o niskiej zawartości sodu.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Bieg po okulary dla dzieci z domów dziecka

Ruszyły zapisy na I Rodzinny Bieg Czas Na