Wystarczy 5 minut, by zbadać sobie piersi

Wystarczy 5 minut, by zbadać sobie piersi

Fot. Kalendarz Power of Community 2020

Co druga kobieta nie wykonuje raz w miesiącu samobadania piersi, choć nie wymaga ono ani czasu, ani przygotowania.

Zapominam, boję się, nie wiem jak – tak kobiety tłumaczą się, że nie wykonują regularnie samobadania piersi. Tymczasem jest to jedno z nielicznych badań, na które nie trzeba czekać w kolejce u lekarza, jechać do laboratorium czy specjalnie się do niego przygotowywać. Wszystko, co musimy zrobić, to pamiętać, aby w odpowiednim momencie cyklu poświęcić 5 minut na wykonanie kilku prostych ruchów oraz obserwację.

O tym, jak ważne jest wczesne wykrywanie raka piersi, rozmawiali eksperci, pacjenci i ambasadorzy kampanii “BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, podczas spotkania prasowego zorganizowanego z okazji premiery charytatywnego kalendarza Power of Community 2020. Dochód z jego sprzedaży zostanie przeznaczony na wsparcie pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskich.

Spotkanie prasowe z okazji premiery charytatywnego kalendarza Power of Community 2020.

Badajmy się regularnie!

Najnowsze badanie sondażowe, przeprowadzone w ramach kampanii “BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” w 2019 roku, pokazuje, że tylko 42 proc. Polaków ma świadomość, iż samobadanie piersi należy wykonywać co najmniej raz w miesiącu. Nieco większą wiedzę w tym zakresie mają kobiety niż mężczyźni (50 proc. vs 33 proc.).

Alarmujące jest to, że prawie 50 proc. ankietowanych kobiet nie wykonuje comiesięcznego samobadania piersi. Zdecydowana większość osób (72 proc., w tym 66 proc. kobiet i 77 proc. mężczyzn) nie wie, w którym dniu cyklu miesiączkowego powinno się wykonywać to badanie. Tylko 7 proc. ma świadomość, że powinno się je wykonywać między 5. a 10. dniem cyklu miesiączkowego.

Badania przesiewowe zalecane dla kobiet, które nie są w grupie ryzyka, czyli samobadanie piersi, badania kontrolne przeprowadzone przez lekarza czy mammografia, pomagają wykryć zmiany już na wczesnym etapie, kiedy możliwości terapeutyczne są znacznie większe – mówi dr Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld z Kliniki Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej Centrum Onkologii – Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie.

Eksperci są zgodni, że wczesne wykrycie choroby zwiększa szansę na jej wyleczenie. Kampanie, takie jak “BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, uwrażliwiają na kwestie profilaktyki, zachęcają do regularnych badań, a także do aktywnego poszukiwania wsparcia, gdy przyjdzie zmierzyć się z chorobą.

Kobiety nie zawsze są świadome, gdzie i jak mogą szukać wsparcia i informacji na temat leczenia czy rodzaju choroby, z jaką się mierzą. Od pięciu lat naszej działalności próbujemy usprawnić przepływ informacji na temat wczesnej diagnostyki, ale także poruszania się po polskim systemie ochrony zdrowia. Dążymy do tego, by temat choroby, także w stadium zaawansowanym, był powszechnie dyskutowany, dzięki czemu mamy szanse na zwiększanie świadomości społeczeństwa – mówi Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.

Polacy, jak wynika z badania, uważają, że 56 proc. nowotworów piersi rozwinie się do postaci zaawansowanej. A jaka jest prawda?

Jak zauważa dr Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld, zdarza się, że choroba postępuje lub w momencie diagnozy rak piersi jest już w stadium zaawansowanym. Szacuje się, że rak piersi do postaci zaawansowanej rozwija się u ok. 30 proc. chorych kobiet, u ok. 5-10 proc. rozpoznawany jest wówczas, gdy choroba daje już przerzuty do innych organów. Należy jednak pamiętać, że choroba ta w stadium zaawansowanym, mimo że aktualnie nieuleczalna, często skutecznie poddaje się leczeniu.

Kalendarz ze sportowcami w roli głównej

Nieodłączną częścią kampanii “BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” jest charytatywny kalendarz Power of Community 2020, poświęcony wczesnemu wykrywaniu choroby oraz wsparciu kobiet z zaawansowanym rakiem piersi. W tym roku sesję do kalendarza wykonano w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Po raz kolejny 12 sportowców spotkało się w jednym miejscu, aby podkreślić, jak ważne jest wsparcie bliskich mężczyzn w chorobie.

Przesłaniem kalendarza od początku jest zachęcenie mężczyzn do wspierania kobiet w regularnych badaniach, a tytułowy BreastFit to wspólny trening z myślą o zdrowiu kobiet. Bohaterowie kalendarza podkreślają zgodnie, że wiedza, jak mądrze wspierać w chorobie, może okazać się bezcenna.

Sprawa dotyczy nas wszystkich – tu nie ma podziałów. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni muszą być świadomi, czym jest rak piersi, jak wygląda jego wczesna diagnostyka i jak możemy rozpowszechniać wiedzę na ten temat. 64 proc. mężczyzn przyznaje, że przynajmniej raz zachęcało swoje partnerki do badania piersi. Biorąc pod uwagę, jak wiele kobiet każdego roku słyszy diagnozę rak piersi, to wciąż za mało. Jak w treningach, tu liczy się regularność. Dlatego cieszę się, że nasza kampania już po raz czwarty edukuje mężczyzn, jak ważne jest wsparcie i zaangażowanie w zdrowie bliskich nam kobiet. To jest nasza najważniejsza życiowa rola, którą powinniśmy odegrać jak najlepiej – mówi Jakub Popławski, inicjator i producent kalendarza Power of Community.

Adrianna Sobol, psychoonkolog Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej , dodaje, że w kampanii “BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” mówimy o tym, w jaki sposób mężczyźni mogą wspierać kobiety w utrzymaniu regularności samobadania oraz – jeśli zaistnieje taka konieczność – w trakcie choroby na każdym jej etapie. Również, gdy przybierze ona postać zaawansowaną. Jak pokazują badania, większość Polaków ma świadomość, że kobiety z rakiem piersi oczekują przede wszystkim wsparcia rodziny, partnera czy męża, a także akceptacji ze strony społeczeństwa. Żeby sprostać tej potrzebie, warto jej zdaniem pogłębiać wiedzę i rozumienie tematu.

Znani i lubiani zaangażowani w zdrowie Polek

To już kolejny rok, w którym swoje wsparcie dla kampanii deklaruje grono wyjątkowych ambasadorów – Joanna Górska, Daria Ładocha, Dorota Godzina, Rafał Bryndal oraz Michał Będźmirowski. W tegorocznej odsłonie kalendarza wziął udział trener fitness Daniel Józek Qczaj. Jak uzasadnia swoja obecność w tym przedsięwzięciu?

Prawie 19 tys. kobiet w ostatnim roku zachorowało na raka piersi. Myślę, że skala zachorowań jest wystarczającym powodem do tego, by wziąć udział w sesji do kalendarza, z którego dochód przeznaczony jest na wsparcie kobiet w zaawansowanym stadium tej choroby. Wsparcie mężczyzn może być szczególnie ważne, bo nie siła i wielkość mięśni decyduje o męskości, lecz czujność i odpowiedzialność za zdrowie bliskiej kobiety – mówi Daniel Józek Qczaj, ambasador tegorocznej kampanii BreastFit.

Partnerem merytorycznym kampanii jest Polskie Towarzystwo Onkologiczne, a partnerem specjalnym – Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Kalendarz Power of Community 2020 jest już dostępny na stronie www.breastfit.pl

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w miejscu pracy?

"To nie jest zawód dla kobiet", "Może zajmij się czymś łatwiejszym, to zbyt trudne dla ciebie", "Masz za małą wiedzę i umiejętności", "Nie dasz rady, nie nadajesz się". Takie zdania słyszą na początku swojej kariery kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w tej branży?