Jakie są współczesne Polki? Czy są skłonne do podejmowania ryzyka?

Jakie są współczesne Polki? Czy są skłonne do podejmowania ryzyka?

Współczesne Polki uważają, że są o wiele bardziej samodzielne, a jednocześnie zdecydowanie bardziej ostrożnie podchodzą do zmiany zawodu, niż 5 lat temu – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego w ramach kampanii „Polko, odważ się na zmiany!”.

Badanie pokazujące współczesne Polki przeprowadził ośrodek ARC Rynek i Opinia w lutym br. na zlecenie Promedica24 na reprezentatywnej próbie kobiet w wieku od 18 do 65 lat.

Czytaj także: Kobiety nie boją się nowych wyzwań i mają coraz większy apetyt na sukces. A co je powstrzymuje?

Współczesne Polki na rynku pracy

W ostatnich latach pozycja kobiet na rynku pracy znacznie się poprawiła. Dziś zasiadają na kierowniczych stanowiskach i podejmują ciekawe wyzwania zawodowe. Zmiana pracy, ścieżki kariery czy nawet przekwalifikowanie się staje się coraz bardziej powszechne. Tymczasem, o ile w 2017 roku aż 51% Polek wskazało, że zdecydowałyby się na zmianę zawodu, z tegorocznego badania wynika, że jedynie 36% Polek zdecydowałoby się na  taki krok, przy czym tyle samo mówi, że nie podjęłyby się tego. Co ciekawe, 43% kobiet w wieku 18-24 lat, czyli tych, które dopiero rozpoczynają swoją drogę zawodową, jest skłonnych do przekwalifikowania się. 

O ile wiek nie różnicuje bardzo mocno zmiany zawodu, o tyle miejsce zamieszkania już bardziej. Tę zależność można zauważyć zwłaszcza wśród mieszkanek średnich miast. Blisko ½ Polek z  aglomeracji liczącej 50-99 tys. mieszkańców deklaruje chęć podjęcia nowych wyzwań zawodowych.

– Przyglądając się tegorocznym wynikom, jesteśmy pewni, że do tak niskich statystyk dotyczących chęci przekwalifikowania się przyczyniła się pandemia, jej skutki ekonomiczne, a także kryzys gospodarczy. Przystępując do badania, wydawało nam się, że właśnie okres izolacji, większe obciążenie kobiet obowiązkami domowymi i coraz częściej spotykane wypalenie zawodowe w znacznym stopniu wpłynie na to, że kobiety chętniej będą skłonne do zmiany i podjęcia wyzwania zawodowego. Niestety obecnie, jak wskazują wyniki, jest inaczej i pokazuje, że warto prowadzić edukację, zachęcać i motywować kobiety do tego, aby były one bardziej otwarte na możliwości, które oferuje im rynek pracy w Polsce, niezależnie od wieku i doświadczenia — komentuje Agnieszka Niedziela, dyrektor marketingu w Promedica24.

Czytaj także: Do czego może prowadzić multitasking i jak sobie radzić z nadmiarem zadań

Co ciekawe, Polki zdecydowanie uważają, że w życiu warto ryzykować i być odważnym w podejmowaniu trudnych decyzji — takiej odpowiedzi udzieliło aż 71% ankietowanych. Kobiety młodsze i lepiej wykształcone są bardziej odważne i chętne do podejmowania trudnych decyzji. Taką opinię wyraziły kobiety z małych miejscowości, liczących 20-49 tys. mieszkańców. Te z bardzo małych miejscowości i wsi nie lubią ryzykować.

Współczesne Polki — jak oceniają się same?

Jak wynika z badania, kobiety czują się na młodsze, niż wynika to z ich metryki — aż 44% wskazało taką właśnie odpowiedź. 5 lat temu aż 80% kobiet deklarowało, że czują się młodziej. Wskazane odpowiedzi pokazują również, że im kobieta jest starsza, tym młodsza się czuje. 

Kobiety zapytano również o to, czy w życiu mogę polegać tylko na sobie. Okazało się, że ponad połowa ankietowanych odpowiedziała na to pytanie twierdząco (5 lat temu tylko 42% Polek twierdziło, że są samodzielne). Co ciekawe, uważa tak aż 60% kobiet po 45. roku życia. Nie dziwi zatem fakt, że wiele współczesnych kobiet wyróżnia się dużą samodzielnością i decyzyjnością. Dlatego przeważająca liczba Polek, bo aż 7 na 10 wskazało, że ważne decyzje podejmuje zdecydowanie samodzielnie. Tu obserwujemy znaczny wzrost w porównaniu do wyników zawartych w badaniu z 2017 roku, kiedy wskaźnik ten wynosił 56%.

– Naszą kluczową wartością jest wspieranie aktywności zawodowej i rozwoju kobiet szczególnie po 50. roku życia. Od wielu lat dostrzegamy, że Polki chcą dokonywać zmian, nie tylko w zakresie dbania o swoje zdrowie, piękno, ale także mocno stawiają na rozwój zawodowy. Podczas naszej pracy z wieloma niezwykłymi kobietami, które po 50. roku zdecydowały się na zmianę zawodu, podjęcie pracy za granicą czy naukę języka, widzimy, że nowe wyzwania stawiane na ścieżce kariery powodują, że współczesne kobiety chcą żyć na własnych zasadach i są zdecydowanie silniejsze i bardziej decyzyjne – dodaje Agnieszka Niedziela.


Kampania społeczna „Polko, odważ się na zmiany!” prowadzona jest od 2017 roku przez Promedica24. W jej ramach prowadzone są badania społeczne wśród kobiet, a także spotkania aktywizujące z kobietami oraz cykle live’ów na profilu FB firmy Promedica24 | Facebook.

——————————————————————————————————————–

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Perfecta Ceramedica Pep-3 – synergiczne działanie ceramidów i peptydów

Marka Perfecta wprowadziła na rynek nową linię kosmetyków Ceramedica Pep-3 z ceramidami i peptydami, które błyskawicznie spłycają zmarszczki, ujędrniają skórę i przyspieszają syntezę kolagenu.