Na dobre polubiliśmy już zakupy w super- i hipermarketach. Którą z sieci oceniamy najwyżej? Sprawdził to Polski Instytut Badań Jakości wspólnie z ekspertami portalu Onet.pl, realizując badanie „Markety spożywcze 2018”.
Do badania wybrano największe sieci marketów, które podzielono na dwie kategorie:
- Hipermarkety, czyli sklepy o powierzchni sprzedażowej powyżej 2500 mkw.
W tej kategorii oceniane były sklepy sieci Kaufland, Auchan, Tesco, Carrefour i E.Leclerc.
- Supermarkety, czyli sklepy o powierzchni sprzedażowej od 400 do 2499 mkw.
W tej kategorii respondenci oceniali sklepy sieci Lidl, Intermerche, Biedronka, Piotr i Paweł oraz Polomarket.
Każda z sieci hiper- i supermarketów oceniana była w pięciu kategoriach:
- Obsługa klienta
- Warzywa i owoce
- Mięso i wędliny
- Ceny
- Pozostałe kryteria
Łącznie zebrano 2600 ocen poszczególnych sieci. 65 proc. oceniających stanowiły kobiety, a 35 proc. mężczyźni.
Obsługa klienta
W kategorii supermarketów respondenci uczestniczący w badaniu mieli ocenić, czy ich pracownicy są uprzejmi, pomocni oraz czy obsługa przy kasach jest realizowana sprawnie. Okazało się, że najwyższe noty otrzymały placówki należące do sieci Lidl (76,8%, przy maksymalnej wartości 100%) i to właśnie ta sieć otrzymała pierwsze miejsce. Na wyróżnienia zasłużyły placówki należące do sieci Aldi (76,1%) i Intermarche (75,9%).
W kategorii hipermarketów obsługa klienta została najwyżej oceniona w sklepach sieci Kaufland. Otrzymały one średnią ocenę na poziomie 77,9%. Konsumenci wysoko ocenili również obsługę klienta w hipermarketach Carrefour (76,9%) oraz Tesco (75,6%), przyznając im tym samym wyróżnienie.
Warzywa i owoce
Respondenci byli pytani o to, czy ich zdaniem market oferuje szeroki wybór warzyw i owoców, czy są one świeże, czy stoisko, na którym są wystawione jest uporządkowane oraz czy mają one akceptowalne dla klientów ceny.
W grupie hipermarketów najwyższą pozycję zajął ponownie Kaufland (81%), a dalsze pozycje przypadły Tesco (76%) i Auchan (75,6%). Pierwsza trójka w tej kategorii dla supermarketów przedstawia się następująco: Lidl (78,2%), Biedronka (77,3%) oraz Intermarche (75,6%).
Mięso i wędliny
Podobnie jak w przypadku warzyw, także w tym kryterium respondenci mieli wyrazić swój pogląd na temat proponowanego przez markety asortymentu mięs i wędlin, ocenić, czy produkty te są ich zdaniem świeże, czy są wysokiej jakości oraz czy stoisko z nimi jest uporządkowane.
Klienci hipermarketów najwyżej ocenili pod tym względem sieć Kaufland (81,1%), a wyróżnienie przypadło sieciom E.Leclerc (77,6%) oraz Tesco (76,6%).
W supermarketach klienci najwyżej ocenili i przyznali pierwsze miejsce za mięso i wędliny oferowane przez sieć Intermarche (79,9%), natomiast wyróżnienia przypadły sklepom Lidl (76,6%) oraz Piotr i Paweł (75,9%).
Ceny
Niska cena produktów to nierzadko główny powód, dla którego markety spożywcze cieszą się tak wielkim powodzeniem. A co o cenach oraz oferowanych w marketach promocjach myślą sami klienci?
W przypadku hipermarketów najniższe ceny, zdaniem respondentów, oferuje sieć Kaufland (80,4%), a kolejne pozycje i wyróżnienie przypadło sieciom Auchan (78,7%) oraz Tesco (76,4%).
W grupie supermarketów pierwsze miejsce respondenci przyznali sieci Biedronka (79,7%), a wyróżnienia sklepom Lild (77,8%) oraz Polomarket (74,6%).
Najlepiej oceniany market
W kategorii hipermarketów pierwsze miejsce w rankingu zajął Kaufland, zdobywając łączną ocenę 80,3%. Sieć tę konsumenci ocenili najwyżej we wszystkich analizowanych kryteriach. Drugie miejsce zajął Auchan z wynikiem 77,4%, a pierwszą trójkę zamyka Tesco z oceną końcową 77%.
W kategorii supermarketów klienci przyznali pierwsze miejsce sklepom Lidl (77,3%), drugie sieci Intermarche (76,8%), a trzecie sieci Biedronka (75,2%).
Wyniki zbiorcze dla hipermarketów
Firma | Wynik | Info | |
---|---|---|---|
1 | Kaufland | 80,5% | |
2 | Auchan | 77,4% | |
3 | Tesco | 77,0% | |
4 | Carrefour | 76,5% | |
5 | E.Leclerc | 76,5% |
Wyniki zbiorcze dla supermarketów
Firma | Wynik | Info | |
---|---|---|---|
1 | Lidl | 77,3% | |
2 | Intermarche | 76,8% | |
3 | Biedronka | 75,2% | |
4 | Piotr i Paweł | 73,8% | |
5 | Polomarket | 73,6% |