Kobiecy biust. Męska sprawa

Kobiecy biust. Męska sprawa

- Aktualności
Fot. Diana i Rafał Krasa

Dwunastu odważnych mężczyzn postanowiło zmierzyć się z jednym z najgroźniejszych wrogów kobiet – zaawansowanym rakiem piersi. W scenerii XIV-wiecznego zamku w Ogrodzieńcu wzięli udział w sesji do wyjątkowego kalendarza 3. edycji kampanii “BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, z którego dochód .

Dochód z jego sprzedaży zostanie przeznaczony na wsparcie kobiet z zaawansowanym rakiem piersi i ich najbliższych.

12 rycerzy na sesji do kalendarza „Power of Community”

Blady świt, słońce wschodzące nad śląskim niebem, ruiny zamku i… rycerze w obiektywach rodzeństwa fotografów. Choć w XXI wieku trudno o szlachetnego i odważnego rycerza, Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, która jest organizatorem kampanii, udało się znaleźć ich aż 12. To sportowcy z całej Polski, którzy na jeden dzień porzucili treningi, kierując się szlachetnością i siłą wewnętrzną – cechami niezbędnymi do stawienia czoła chorobie bliskiej osoby.

Zaawansowany rak piersi wzbudza lęk i poczucie osamotnienia. Jego piętą achillesową jest wsparcie bliskich, którzy pomagają uporać się z negatywnymi emocjami oraz uzbraja w nadzieję i siłę do zmagania się z chorobą.

Zawsze byłem przekonany, że uczestniczę w życiu bliskich mi kobiet na 100 procent i że jestem dla nich oparciem, kiedy tego potrzebują. Jednak dopiero po zaangażowaniu się w projekt udało mi się odpowiedzieć sobie na bardzo ważne
dla mnie pytanie: jakim partnerem powinienem być dla swojej kobiety i  jak mogę w pełni o nią zadbać – mówi Jakub Popławski, inicjator charytatywnego kalendarza „Power of Community”.

Według niego to nie siła i wielkość mięśni decyduje o męskości, lecz czujność i odpowiedzialność za zdrowie kobiety. Przypominanie jej o regularnych badaniach i konieczności dbania o swoje zdrowie, a przede wszystkim bliskość i wsparcie, które możemy jej okazać w trudnych chwilach.

Każdego dnia rak piersi atakuje w Polsce średnio 50 kobiet, rocznie ponad 18 tysięcy. Aż u 30 proc. chorych zdiagnozowanych we wczesnym stadium nowotwór rozwinie się do postaci zaawansowanej.

Zmagania z chorobą i systemem opieki zdrowotnej

“Kobiety chore na zaawansowanego raka piersi zmagają się nie tylko z chorobą, ale także z systemem. Często pozostawione same sobie stają się „niewidzialne”. Mimo postępu medycyny, pogłębia się dysproporcja w dostępie do innowacyjnych terapii. Pacjentki w Polsce nie mogą korzystać z najnowocześniejszych metod leczenia, które dostępne są dla ich koleżanek w krajach Europy Zachodniej. Kobiety chore na zaawansowanego raka piersi mówią wprost: nie chcemy i nie możemy być dłużej niewidzialne” mówi Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.

Stały postęp w leczeniu zaawansowanego nowotworu piersi coraz częściej pozwala pacjentkom żyć z rakiem piersi jak z chorobą przewlekłą. Leczenie w stadium zaawansowanym koncentruje się na wydłużeniu życia oraz ograniczeniu dolegliwości bólowych. Osobisty dramat chorych pogłębia wykluczenie z życia społecznego. Z dostępnych badań wynika, że blisko 47 proc. Polek ze zdiagnozowanym rakiem piersi i ich opiekunów czuje się negatywnie postrzegana przez społeczeństwo. Dane te podkreślają konieczność i pilną potrzebę zwiększenia wsparcia dla kobiet
z zaawansowanym rakiem piersi.

“Dlatego wspólnym głosem – podopiecznych Fundacji, ekspertów, psychoonkologów oraz sportowców i ambasadorów kampanii – konsekwentnie powtarzamy: kluczową rolę może odegrać partner pacjentki, będąc przy niej na każdym etapie choroby. Cały proces leczenia jest trudny zarówno dla niej, jak również dla jej rodziny. Wykazując się dużym zrozumieniem, które pokaże kobiecie, że jesteśmy z nią, wspieramy ją swoim ramieniem i możemy pomóc zawsze, kiedy tylko tego potrzebuje”- podkreśla Adrianna Sobol, psychoonkolog, członek zarządu Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.

Efekty tegorocznej sesji fotograficznej wykonanej przez utalentowany rodzeństwo Dianę i Rafała Krasę poznamy już wkrótce – w drugiej połowie września 2018 r. wraz z premierą kalendarza „Power of Community 2019”.

“Mamy nadzieję, że kolejny raz uda nam się zaskoczyć wszystkich zarówno pomysłem, jak i samą realizacją. Naszym celem jest, aby każdy mężczyzna w Polsce zainteresował się zdrowiem bliskiej kobiety. Wierzymy, że to zasadniczo wpłynie na wykrywalność nowotworu. To naprawdę niewiele kosztuje, aby raz na jakiś czas przypomnieć jej o profilaktyce raka piersi. Aby o tym nie zapomnieć, możemy datę badania wpisać w kalendarz. Jak sama nazwa naszej kampanii wskazuje – kobiecy biust to zdecydowanie także nasza sprawa” dodaje Jakub Popławski.

Kampania “BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”powstała z inicjatywy Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej. Jej celem jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat zaawansowanego raka piersi. Partnerami społecznymi kampanii są: Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Fundacja Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacja Onkologiczna Alivia, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Stowarzyszenie AMAZONKI Warszawa-Centrum, Fundacja Rak’n’Roll – Wygraj życie.

Tegoroczną, 3. edycję kampanii objęła swoim honorowym patronatem prezydentowa Agata Kornhauser-Duda. Partnerem specjalnym jest rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Spot inaugurujący III edycję kampanii dostępny jest pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=NazHeW8WGZ4

 

CZYTAJ TAKŻE:

Nie zapominajmy o chorych na zaawansowanego raka piersi

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Zrób sobie prezent na święta: odpocznij!

Na samą myśl o zbliżających się świętach Bożego