Kiedy wprowadzać nowe smaki do jadłospisu malucha?

Kiedy wprowadzać nowe smaki do jadłospisu malucha?

Mleko mamy dostarcza dziecku tego, co jest dla niego najważniejsze w pierwszych miesiącach życia. Ten wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju pokarm w pewnym momencie przestaje jednak być wystarczającym źródłem niektórych składników odżywczych. Kiedy rozpocząć rozszerzanie diety?

W pierwszych miesiącach życia mleko mamy odpowiada na zapotrzebowanie żywieniowe dziecka. Dostarcza mu odpowiedniej ilości energii oraz składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju i kształtowania się odporności (wyjątek stanowią witaminy D i K, które należy suplementować zgodnie z zaleceniami lekarza). W tym czasie maluch nie potrzebuje innego pożywienia. Nie wcześniej niż w 17. tygodniu życia (początek 5. miesiąca życia) i nie później niż w 26. tygodniu życia (początek 7. miesiąca życia) należy rozpocząć wprowadzanie pokarmów uzupełniających.

Od mleka mamy do pierwszego warzywa

Rozszerzanie jadłospisu to istotny etap w życiu dziecka, a równocześnie okres pełen wyzwań dla rodziców. Młody organizm intensywnie się rozwija i ma coraz większe zapotrzebowanie na energię, witaminy czy składniki mineralne. Kluczowe znaczenie ma wtedy sposób rozszerzania diety.

Zanim maluch spróbuje owoców, powinien zaakceptować wytrawny smak warzyw. Dopiero po około 2 tygodniach od pierwszego warzywa przychodzi czas na owoce, takie jak jabłka czy banany. Do wypróbowania pierwszych nowości wystarczy niewielka ilość przecieru lub musu, np. kilka łyżeczek.

Kiedy niemowlę zaakceptuje smak warzyw i owoców, do jego diety można rozpocząć wprowadzać inne produkty, np. zboża w postaci kaszek. Dlaczego od tego momentu powinny zająć ważne miejsce w codziennym jadłospisie?

Ponieważ choć w drugim półroczu życia niemowlę z miesiąca na miesiąc odkrywa nowe smaki, zapachy i konsystencje, mleko mamy (lub mleko modyfikowane) nadal stanowi ważny składnik jego jadłospisu. Według zaleceń ekspertów karmienie piersią powinno być kontynuowane do ukończenia przez niemowlę 12. miesiąca życia i trwać tak długo, jak długo mama i dziecko odczuwają taką potrzebę.

Zboża zawarte w kaszkach mają moc

Aby maluchy każdego dnia miały siłę do nauki i zabawy, potrzebują odpowiedniej dawki energii. Kaszki przeznaczone specjalnie dla najmłodszych, czyli te ze wskazaniem wieku na opakowaniu (np. po 6. czy 8. miesiącu życia), to produkty, które odpowiadają na szczególne potrzeby żywieniowe młodego organizmu. Ich wartość odżywcza jest zgodna z wymaganiami prawa, a zawarte w nich zboża przechodzą nawet kilkaset testów jakości i bezpieczeństwa. Porcja takiej kaszki, przygotowana zgodnie z opisem na opakowaniu, stanowi pełnowartościowy posiłek dla dziecka, wspierający jego prawidłowy rozwój i układ odpornościowy. W składzoie kaszki powinny się znaleźć:

  • wapń – bardzo ważny dla prawidłowego rozwoju kości i zębów;
  • witaminy z grupy B – w tym tiamina (witamina B1), która wspiera właściwe funkcjonowanie układu nerwowego, witamina B6 i biotyna – dla prawidłowego metabolizmu energetycznego;
  • żelazo oraz witaminy A i C – dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego;
  • jod – dla wspierania rozwoju poznawczego, czyli uczenia się oraz pamięci.

Zaleca się kontynuację karmienia piersią podczas wprowadzania pokarmów uzupełniających. Karmienie piersią powinno trwać tak długo, jak jest to pożądane przez matkę i dziecko. Karmienie piersią jest najlepsze dla dziecka.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Czym pielęgnować skórę dłoni w okresie jesienno-zimowym?

Jeśli chcesz, aby twoje dłonie jak najdłużej wyglądały