Ranking diet 2021: elastyczny wegetarianizm z wysokimi notami

Ranking diet 2021: elastyczny wegetarianizm z wysokimi notami

Fot. Maja Marklowska-Tomar

Co roku ogłaszane są wyniki prestiżowego rankingu najskuteczniejszych i najzdrowszych diet według magazynu U.S. News & World Report. W tym roku eksperci bardzo wysoko ocenili fleksitarianizm. Dlaczego?

W rankingu specjaliści z zakresu żywienia, leczenia otyłości, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych przeanalizowali 39 modeli żywieniowych. Oceniali je w kilku różnych kategoriach: najlepsza dieta, najlepsza dieta odchudzająca, najlepsza dieta w cukrzycy, najlepsza dieta dla zdrowego serca, najlepsza dieta dla zdrowego odżywiania, najłatwiejsza dieta do naśladowania, najlepsza dieta roślinna, najlepszy komercyjny program dietetyczny. Pod uwagę wzięli:

  • prawdopodobieństwo osiągnięcia krótkoterminowej utraty masy ciała (w ciągu pierwszych 12 miesięcy)
  • prawdopodobieństwo długotrwałego utrzymania zmniejszonej masy ciała (przez ≥2 lata)
  • skuteczność w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy
  • skuteczność w zapobieganiu chorobom sercowo-naczyniowym oraz ich leczeniu
  • łatwość przestrzegania zaleceń poszczególnych diet
  • ryzyko wystąpienia skutków ubocznych
  • stopień dostarczania organizmowi niezbędnych składników odżywczych.

– Dieta fleksitariańska została uznana za jedną z najlepszych w kategorii “Najlepsza dieta ogółem” – zajęła w niej drugie miejsce [po diecie śródziemnomorskiej – przyp. red.]. W kategorii “Najlepsza dieta odchudzająca” zajęła pierwsze miejsce, zwyciężyła też w kategorii “Najlepsza dieta dla diabetyków” [zajęła I miejsce ex aequo z dietą śródziemnomorską – przyp. red.]. Drugie miejsce przypadło jej w udziale w kategorii “Dieta najlepsza dla serca”. Jest też uznawana za jedną z najłatwiejszych w realizacji – w tej kategorii zajęła trzecie miejsce, po diecie śródziemnomorskiej oraz Weight Watchers Diet (dieta Strażników Wagi) – poinformowała dr n. med. Agnieszka Białek-Dratwa z Wydziału Nauk o Zdrowiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Fleksitarianizm pochodzi od połączenia słów flexi, czyli elastyczny, i wegetarianizm. Oznacza styl odżywiania zachęcający do spożywania głównie produktów roślinnych, jednocześnie pozwala na spożywanie od czasu do czasu mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego.

Fleksitarianizm opiera się na następujących zasadach:

  • jedzeniu głównie owoców, warzyw, roślin strączkowych i produktów pełnoziarnistych.
  • wybieraniu białka pochodzenia roślinnego (roślin strączkowych, orzechów, nasion), a nie zwierzęcego
  • byciu elastycznym – od czasu do czasu można włączyć do diety mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego
  • jedzeniu jak najmniej przetworzonej, najbardziej naturalnej żywności
  • ograniczeniu spożycia cukru i słodyczy.

– Ze względu na swój elastyczny charakter i skupienie się na tym, co należy uwzględnić, a nie ograniczać, dieta fleksitariańska jest popularnym wyborem dla osób pragnących zdrowiej się odżywiać. Jej celem jest spożywanie większej ilości pokarmów roślinnych i mniejszej mięsa – ocenia dr Agnieszka Białek-Dratwa i dodaje: – Polskie zalecenia żywieniowe Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej wskazują, aby w diecie Polaków wprowadzić jeden dzień w tygodniu bez spożywania mięsa, nie jeść więcej niż 500 g mięsa czerwonego i przetworów mięsnych (wędliny, kiełbasy) na tydzień, zamienić przetwory mięsne i mięso czerwone na drób, ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja. A dla zdrowia i środowiska zastępować mięso produktami białkowymi pochodzenia roślinnego, tj. nasionami roślin strączkowych (fasola, ciecierzyca, soja, groch, soczewica, bób) i orzechami, a także rybami i jajami.

Jedzenie według zasad diety fleksitariańskiej może, jak podkreślają eksperci, przynieść kilka korzyści zdrowotnych. Z czego to wynika?

  1. Diety bogate w błonnik i zdrowe tłuszcze są dobre dla zdrowia serca.

Badanie przeprowadzone na 45 tys. osób dorosłych w ciągu 11 lat wykazało, że wegetarianie mieli o 32 proc. nisżze ryzyko chorób serca w porównaniu z nie-wegetarianami. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że diety wegetariańskie są często bogate w błonnik i przeciwutleniacze, które mogą obniżać ciśnienie krwi i zwiększać stężenie tzw. dobrego cholesterolu (HDL).

2. Odżywianie zgodnie z zasadami diety fleksitariańskiej może być również korzystne dla utrzymania prawidłowej masy ciała. Dzieje się tak dlatego, że fleksitarianie ograniczają wysokokaloryczną, przetworzoną żywność i jedzą więcej pokarmów roślinnych, które mają niższą kaloryczność.

3. Wspomaga leczenie cukrzycy poprzez ograniczenie dostarczania w diecie przetworzonej żywności bogatej w cukier, a także poprzez dostarczanie bogatych w błonnik produktów spożywczych, które obniżają poziom glukozy we krwi. Badania wykazały, że osoby z cukrzycą typu 2, które stosowały dietę wegetariańską, miały o 0,39 proc. niższe stężenie hemoglobiny glikowanej (A1c) niż chorzy na cukrzycę typu 2, którzy spożywali produkty pochodzenia zwierzęcego.

4. Badania sugerują, że diety wegetariańskie, w tym również dieta fleksitariańska, ze względu na wysoką zawartość owoców, warzyw, orzechów, nasion, produktów pełnoziarnistych oraz roślin strączkowych, które zawierają przeciwutleniacze, przyczyniają się do zmniejszenia występowania wszystkich nowotworów, a zwłaszcza raka jelita grubego.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may also like

Sprawdź, czy zagraża ci osteoporoza. Idź na badanie densytometryczne

W 250 lokalizacjach na terenie całego kraju staną