Czym się kierować, wybierając dla dziecka plecak do szkoły

Czym się kierować, wybierając dla dziecka plecak do szkoły

Fot. materiały prasowe

Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze nowego plecaka do szkoły oraz jak stworzyć wygodne dla dziecka stanowisko do odrabiania pracy domowej, radzi dr TOMASZ RAWO, ortopeda traumatolog z Carolina Medical Center, specjalizujący się w ortopedii dziecięcej.

Od kilku lat wśród rodziców uczniów panuje moda na plecaki na kółkach. Wynika ona z błędnego założenia, że wszystkim nieprawidłowościom postawy winien jest ciężar plecaka. Tornister na kółkach nie stanowi idealnego rozwiązania, bo choć faktycznie eliminuje problem ciężaru noszonego na plecach, to jednocześnie wymusza nienaturalną postawę dziecka. Uczeń, ciągnąc za sobą tornister na kółkach, musi lekko pochylić się i odwrócić, skręcając tułów, co jest bardzo niekorzystne dla postawy,  a w konsekwencji dla rozwoju i ustawienia kręgosłupa! Tornister na kółkach co prawda ogranicza konieczność noszenia ciężaru, ale nie zapobiegnie rozwojowi wad postawy.

Ile powinien ważyć plecak?

Aktualnie uważa się, że najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie plecaków lub tornistrów wyposażonych w odpowiednio szerokie paski, z możliwością regulacji i z dobrym usztywnieniem na plecach. Ile powinien ważyć? Zgodnie ze standardami światowymi, ciężar plecaka szkolnego nie powinien przekraczać 10-15 procent masy ciała ucznia, co jest niestety trudne do osiągnięcia. Zwłaszcza że poza obowiązkowymi książkami, zeszytami i ćwiczeniami, do plecaków trafiają rzeczy niezwiązane z nauką, jak zabawki, komiksy i gadżety.

Równie istotnym zagadnieniem, co ciężar plecaka, jest odpowiednie jego rozłożenie. Nauczmy dziecko pakować tornister tak, aby cięższe rzeczy znajdowały się zawsze na dole, a lżejsze na wierzchu. Ułożenie rzeczy w ten sposób powoduje utrzymanie prawidłowego środka ciężkości ciała dziecka, dzięki czemu nie będzie ono zmuszone do zmiany postawy, aby wyrównać jego ciężar. Środek ciężkości ciała człowieka znajduje się w okolicy połączenia piątego kręgu lędźwiowego i pierwszego krzyżowego, czyli powyżej linii pośladków.

Jeżeli środek ciężkości plecaka znajdzie się mniej więcej w tym samym miejscu, to dziecko nie będzie musiało zmieniać postawy, aby wyrównać ciężar, i to nawet w sytuacji przekroczenia zalecanej wagi plecaka. Dlatego szelki plecaka powinny być tak dopasowane, aby dół plecaka znajdował się mniej więcej powyżej linii pośladków. Jeżeli jest ciężki, warto aby był wyposażony w pas biodrowy, tak jak plecaki turystyczne czy trekkingowe. W ten sposób umożliwimy dziecku prawidłowe rozłożenie ciężaru, bez konieczności zmiany położenia ciała, co w konsekwencji może doprowadzić do rozwoju wady postawy.

Jaki plecak wybrać?

Idealnie dobrany i dopasowany plecak to taki, po którego założeniu uczeń nie zmieni swej postawy. Jeżeli dziecko pochyli się do przodu, to znaczy, że ciężar jest za duży i położony za nisko, a jeśli pochyli się do tyłu, to znaczy, że ciężar jest za wysoko. Dzięki dobrej regulacji szelek oraz przeorganizowaniu zawartości plecaka, możliwe będzie skorygowanie postawy dziecka.

Warto pamiętać o kontrolowaniu zawartości plecaka i usuwaniu rzeczy niepotrzebnych dziecku w danym dniu. Według badań rzeczy niepotrzebne (zeszyty i przybory do przedmiotów, których dziecko nie ma danego dnia, zabawki, gadżety, dodatkowe książki) mogą stanowić nawet 30 proc. ciężaru plecaka!

Bardzo ważnym czynnikiem zapobiegającym wadom postawy, które powstają w następstwie siedzącego trybu życia w szkole, jest dobór odpowiedniej aktywności ruchowej dla dziecka. Ruch jest w stanie skompensować ciężkość plecaka i jest znacznie ważniejszy niż pilnowanie ciężaru. To dzięki aktywności fizycznej rozwijają się mięśnie i budowane są prawidłowe wzorce ruchowe, a w konsekwencji postawa dziecka! Wielu rodziców niesłusznie zbyt ciężki tornister kojarzy ze skoliozą. Ciężki plecak może spowodować wiele wad postawy, takich jak plecy okrągłe, plecy wklęsłe, plecy płaskie czy postawa skoliotyczna, ale z całą pewnością nie ma nic wspólnego ze skoliozą, która jest schorzeniem wielopłaszczyznowym o nieustalonej przyczynie.

Dobrze wyposażony pokój

Stoisz przed wyborem nowego krzesła i biurka? Nie kieruj się designerskim wyglądem lub modnym w tym sezonie kolorem. Pokój ucznia powinien być wyposażony w krzesło z możliwością regulacji ustawienia. Zwróć uwagę na dobrze wyregulowane siedzisko. Ważne jest, aby dziecko, siedząc na krześle, miało mniej więcej 90 stopni zgięcia w stawach kolanowych i biodrowych, przy stopach pozostawionych na podłodze. Nogi nie powinny zwisać. Rolą rodzica jest dopilnowanie, aby kąt zgięcia nie przekraczał 90 stopni, bo to może powodować przykurcze mięśni biodrowo-lędźwiowych. Uczniowie mają zróżnicowany wzrost, a krzesła i stoliki są zazwyczaj w jednym rozmiarze. Gorsze będzie za małe krzesło, niż to trochę za duże.

Znacznie trudniej będzie Ci kupić biurko z regulowanym blatem. Jeśli jest zbyt wysokie, trzeba będzie zastosować podnóżek dla dziecka. Pamiętaj też o odpowiednim ustawieniu monitora. Powinien znajdować się w linii wzroku. Dziecko nie powinno patrzeć do góry.

W trosce o komfort pracy przy komputerze warto przyzwyczaić dziecko do pracy z myszką pionową ergonomiczną – dopasowaną do kształtu ręki dziecka. Umożliwia ona pracę w naturalnej dla dłoni pozycji. Tego typu myszki zalecane są również przez specjalistów zajmujących się leczeniem urazów i deformacji kończyny górnej. Przyznają oni, że użytkowanie tradycyjnej myszki jest niekorzystne dla dłoni, nadgarstka i przedramienia. Wymaga wygięcia nadgarstka, ponadto dochodzi do uniesienia palca.
Do ortopedów zgłasza się coraz więcej nastoletnich pacjentów, którzy uskarżają się na przewlekłe bóle kciuka. Wśród nich znajdują się namiętni gracze komputerowi.

Wypracuj u dziecka zdrowy nawyk robienia przerw w trakcie odrabiania lekcji. Powinno w tym czasie porozciągać się, wykonać kilka przysiadów, skłonów lub podskoków, zrobić krążenia nadgarstków, bioder i stóp. Z punktu widzenia fizjologii dziecka, szkoła i prace domowe nie są naturalne, dziecko potrzebuje aktywności ruchowej i to od niej zależy rozwój jego postawy. Rolą rodzica jest dopilnowanie, aby odpowiednia ilość czasu była poświęcana na ruch. Powinien wpłynąć na szkołę i nauczycieli, aby ograniczali liczbę prac domowych. Dziecko powinno mieć czas na naturalną aktywność fizyczną-– to najlepsza recepta na dobrą postawę.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Radioterapia adaptacyjna — nowa jakość w leczeniu promieniami

Narodowy Instytut Onkologii w Gliwicach jest pierwszym ośrodkiem w Polsce, w którym chorzy na nowotwory są od tygodnia leczeni przy użyciu nowej, bardzo precyzyjnej metody naświetlania – radioterapii adaptacyjnej. Do tej pory skorzystało z niej dwoje pacjentów, ale kolejni są już przygotowywani do zabiegów.