6 zasad bezpiecznego podróżowania

6 zasad bezpiecznego podróżowania

- Styl życia
Fot. pixabay.com

Wybierasz się w dłuższą podróż samochodem, pociągiem lub samolotem? Oto kilka praktycznych rad, które mogą Ci ją ułatwić i sprawić, że będzie bezpieczna i komfortowa.

1. Najważniejsze jest bezpieczeństwo

Zanim wyruszysz w trasę samochodem, dobrze się wyśpij i odpocznij. Kiedy usiądziesz już za kierownicą, nie zapomnij o prawidłowym ustawieniu fotela, zagłówka i kierownicy. Wysokość fotela musi być ustawiona odpowiednio do wzrostu kierowcy, tak aby pole widzenia było jak największe i można było swobodnie, bez nadmiernego odchylania głowy, korzystać z lusterka tylnego. Ponadto kolana nie powinny dotykać kierownicy.

Fotel powinien być ustawiony w taki sposób, aby przy wciśnięciu sprzęgła noga była lekko ugięta. Dopilnuj, by podczas wykonywania skrętu kierownicą Twoje plecy całkowicie przylegały do fotela. W tym celu przeprowadź następujący test: ułóż ręce na kierownicy „za piętnaście trzecia”, następnie zmień „na godzinę piętnastą”. Podczas tego manewru bark nie powinien odrywać się od fotela.

Teraz pora na ustawienie zagłówka. Jego górna część musi znajdować się na wysokości potylicy, lecz nieco poniżej szczytu głowy. Komfort jazdy to także prawidłowe ułożenie dłoni na kierownicy. Powinny być ustawione na godzinę „za piętnaście trzecia” i mają być lekko ugięte w łokciach.

2. Skoncentruj się!

Odwodnienie organizmu niekorzystnie wpływa na koncentrację. Dlatego w podróży zadbaj o łatwy dostęp do wody. Optymalnym rozwiązaniem dla kierowcy jest butelka z ustnikiem, tak aby bez problemu można było ją otworzyć jedną ręką. Dobrze jest też mieć przygotowaną słodką przekąskę, bo obniżony poziom cukru zmniejsza koncentrację, a zdekoncentrowany kierowca będzie pochylał się nad kierownicą.

Jeśli podróżujesz nocą, a posiadasz auto z komputerem podkładowym, niech będzie włączony/podświetlony. Światło powoduje pobudzenie odpowiednich obszarów w obrębie mózgu. Poprzez źrenice dostarczamy bodźce do układu nerwowego, że to jeszcze nie jest noc, oszukując go. Na początku może trochę razić w oczy, ale z czasem przyzwyczaisz się i nie będziesz się czuł taki senny.

3. Zaplanuj kilka przerw

“Każda jednostajna pozycja jest niekorzystna zwłaszcza dla naszych krążków międzykręgowych. Dlatego niezwykle ważne jest robienie przerw w podróży. Nie rezygnujmy z nich! Ruch zapewnia wymianę płynów w organizmie, dzięki czemu uciski na obwodzie lub w obrębie kręgosłupa są zmniejszone” – radzi Artur Hendzelek, fizjoterapeuta w Carolina Medical Center.

Najlepiej przestrzegać zasady: 2 godziny jazdy, 15 minut przerwy. W trakcie odpoczynku warto pospacerować, poprzeciągać się, wykonać obszerne krążenia bioder, a także wymachy rękami. Podróżując autokarem, pociągiem lub samolotem, co jakiś czas wstań i zrób sobie minispacer po pokładzie. Przebywając w jednostajnej pozycji, z opuszczonymi zgiętymi nogami, przepływ krwi w żyłach jest znacznie utrudniony. Aby uniknąć drętwienia i obrzęku nóg, pamiętaj o poruszaniu nimi. Możesz też poruszać palcami stóp, pokręcić stopą kółeczka, ponapinać mięśnie łydek. Dobrze jest też rozmasować nogi od kostek do kolan.

Jeśli zdarza Ci się drętwienie nóg i rąk, nie bagatelizuj tego, bo takie drętwienie może być sygnałem poważnej choroby.

4. Zabierz ze sobą wygodny bagaż

Najlepsza jest walizka na kółkach. Idealnie, jeśli ma nie dwa, a;e cztery kółka. Taki bagaż można pchać przed sobą i nie trzeba aż tak skręcać tułowia. Artur Hendzelek tłumaczy, że jest to zdecydowanie bardziej ergonomiczne dla kręgosłupa, niż ciągnięcie bagażu za sobą. Dobrym rozwiązaniem jest też plecak.

Podnosząc bagaż, pamiętaj, by:

  • znajdował się pomiędzy nogami, na wysokości dużych palców u stóp;
  • sięgając po bagaż, ugnij nogi, a kręgosłup utrzymuj w pozycji wyprostowanej; opuszczaj ciało, wykorzystując ruch w stawach biodrowych oraz kolanowych;
  • podnosząc przedmiot z ziemi, korzystaj z siły generowanej przez nogi, nie „dźwigaj kręgosłupem”.

5. Przydatne gadżety

Z myślą o komforcie podróżowania zaprojektowano specjalne poduszki i podkładki. Na rynku jest ich bardzo duży wybór. Nie kupuj ich jednak nigdy w ciemno – źle dobrane mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Jeśli jesteś pasażerem, na pewno przyda Ci się tzw. rogal. Poduszka w takim kształcie zapobiega nadwyrężeniu mięśni wokół kręgosłupa szyjnego i mięśni potylicznych, zapewnia też właściwe podparcie i stabilizację odcinka szyjnego kręgosłupa.

W podróży pomocna może się okazać również poduszka pod lędźwia. Zapewnia odpowiednie wsparcie pleców, utrzymując naturalną krzywiznę kręgosłupa.

Odpowiednio dobrana nakładka na fotel jest w stanie poprawić ustawienie miednicy, wyrównując w ten sposób asymetryczne obciążenie kręgosłupa.

Pamiętaj jednak, aby przed długą podróżą przetestować podróżne gadżety – sprawdzić, czy siedzisz wygodnie, czujesz wsparcie dla Twoich pleców i czy jesteś bardziej wyprostowany.

6. Gdy już dotrzesz do celu

“Wielogodzinna pozycja siedząca w samolocie, autokarze czy aucie powoduje, że mięśnie są w dużym stresie. Po podróży muszą porządnie odpocząć” tłumaczy dr Artur Zaczyński z Carolina Medical Center.

Dlatego kiedy znajdziesz się już w miejscu docelowym, wyśpij się i porozciągaj. Bardzo dobrą i zdrową codzienną praktyką jest, jak podkreślają eksperci, przeciąganie w łóżku. Pomaga ono dobrze porozciągać mięśnie i poukładać odpowiednie struktury w kręgosłupie.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Chroń swoje dziecko przed smogiem!

Jak dowodzi raport UNICEF, dzieci w większym stopniu