#ZespolKolorowychSkarpetek na rzecz osób z Downem

#ZespolKolorowychSkarpetek na rzecz osób z Downem

Z okazji przypadającego dzisiaj Światowego Dnia Zespołu Downa, ruszyła ogólnopolska kampania społeczna.

Jej celem jest uświadomienie Polakom, że osoby z zespołem Downa mają takie same potrzeby jak osoby w pełni sprawne. Oczekują szacunku, tolerancji i akceptacji.

Pomysłodawczynią i organizatorką kampanii jest Kaja Bielawska, której siostra Monika cierpi na zespół Downa. Obie panie były niejednokrotnie świadkami negatywnego postrzegania osób z Downem i zachowań głęboko je raniących. To stało się impulsem do zainicjowania ogólnopolskiej akcji edukacyjnej #ZespolKolorowychSkarpetek. Nazwa kampanii symbolizuje różnorodność genetyczną (zespół Downa to wada genetyczna, będąca wynikiem nieprawidłowej liczby chromosomów).

Kluczowym elementem akcji jest spot obalający stereotypy związane z zespołem Downa. Do udziału w nim zaproszono osiem osób z trisomią 21 (zespołem Downa). Dzielą się w nim własnymi doświadczeniami, opowiadają o swoich pasjach i marzeniach. Znakiem rozpoznawczym kampanii jest hasztag #ZespolKolorowychSkarpetek.

Jedni współczują i chcą pomóc, inni obrażają, często nie zdając sobie z tego sprawy

W ramach kampanii przeprowadzono badanie dotyczące społecznego odbioru osób z zespołem Downa. Ich uczestnicy deklarują, że traktują osoby z zespołem Downa z sympatią i troską (około 60 proc. badanych). Jedna trzecia twierdzi, że takie osoby budzą u nich neutralne uczucia, u 34 proc. – że budzą współczucie, a 24 proc. chętnie by im pomogła. Jednak aż 18 proc. badanych czuje zakłopotanie i zażenowanie na widok osób z trisomią 21, a 6 proc. strach. Blisko 10 proc. twierdzi, że tą wadą genetyczną można się zarazić (!)

Ponad połowa uczestników badania (55 proc.) spotyka osoby z zespołem Downa, a 10 proc. ma je w swojej rodzinie i wśród znajomych. Aż 79 proc. badanych spotkała się z określeniem „Ty Downie” – w codziennym życiu i internecie.

Większość uczestników badania uważa, że osoby z zespołem Downa potrafią korzystać z Internetu (69 proc.), mogą uczyć się w szkole (72 proc.), pracować zarobkowo i uprawiać sport (po około 70 proc.), jednak część respondentów (po około 12 proc.) twierdzi, że tych aktywności osoby z Downem nie mogą wykonywać. Z kolei około 12-19 proc. uważa, że takie osoby nie mają poczucia humoru i bywają agresywne.

Badanie pokazało również, że połowa respondentów nigdy nie spotkała się z kampaniami dotyczącymi osób z zespołem Downa. To utwierdziło nas w przekonaniu, że warto podejmować akcje uświadamiające, takie jak #ZespolKolorowychSkarpetek. Gorąco zachęcamy do przyłączenia się do naszej kampanii.

[Kaja Bielawska, pomysłodawczyni i organizatorka kampanii #ZespolKolorowychSkarpetek]

Chcesz włączyć się do akcji? Udostępnij w mediach społecznościowych zdjęcie w różnych skarpetkach

Aby włączyć się do akcji i okazać solidarność z osobami dotkniętymi trisomią 21, wystarczy udostępnić w mediach społecznościowych zdjęcie w kolorowych skarpetkach nie do pary, symbolizujących różnorodność genetyczną z hasztagiem #ZespolKolorowychSkarpetek.

Kampania realizowana jest pro bono dla Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów osób z zespołem Downa “Bardziej Kochani”. Spoty można obejrzeć w TVP oraz w Internecie, m.in. w serwisach VOD.

xxx

Światowy Dzień Zespołu Downa obchodzony jest od 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. Data 21 marca nie jest przypadkowa – jej amerykański zapis  (3/21) symbolizuje trzeci chromosom w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tego schorzenia. Zespół Downa jest chorobą genetyczną opisaną przez brytyjskiego lekarza Johna Langdona Downa. W Polsce żyje z nią około 60 tys. osób.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Czy prosty test genetyczny COLOTECT zastąpi kolonoskopię?

Laboratorium Novazym i Państwowy Instytut Medyczny MSWiA w Warszawie rozpoczęły badanie porównujące skuteczność testu genetycznego COLOTECT z kolonoskopią.