W kobiecym interesie jest badać się regularnie

W kobiecym interesie jest badać się regularnie

Pandemia znacznie utrudniła kobietom dostęp do specjalistów i zepchnęła na dalszy plan profilaktykę. Pora to zmienić!

Z badań przeprowadzonych przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska wynika, że 81 proc. Polek nie robiło badań ginekologicznych od czasu ogłoszenia pandemii w Polsce, a 70 proc. o wiele trudniej było umówić się na wizytę do ginekologa. Tymczasem organizatorzy II edycji kampanii społeczno-edukacyjnej “W kobiecym interesie” alarmują, że ani pandemia, ani wstyd, którego doświadcza nawet 60 proc. kobiet, nie mogą być barierą przed badaniem, które może uratować nasze życie. Dlatego jednym z jej celów jest zachęcenie kobiet do regularnych wizyt u ginekologa i edukacja na temat sposobów pokonywania społecznych i psychologicznych barier w regularnym kontrolowaniu zdrowia intymnego.

Polki idą do ginekologa dopiero, kiedy coś im dolega!

Ponad 3 miliony kobiet w Polsce nie chodzi regularnie do ginekologa, a na pytanie dlaczego, ponad połowa (53 proc. respondentek) stwierdza, że nie ma takiej potrzeby, bo nie ma problemów zdrowotnych. Powodem do pójścia na pierwszą wizytę u ginekologa są zazwyczaj jakieś dolegliwości (25 proc.), ciąża (22 proc. badanych) lub rozpoczęcie współżycia (19 proc.).

Nie badam się, bo nie widzę symptomów choroby, nie jestem w ciąży, nie potrzebuję antykoncepcji – to zdecydowanie złe myślenie, które może doprowadzić nas do sytuacji, w której na leczenie jest już zbyt późno. Pamiętajmy o tym, że wiele chorób ginekologicznych rozwija się bezobjawowo i dla naszego własnego komfortu psychologicznego lepiej robić regularne badania profilaktyczne, które wejdą nam w nawyk i staną się dla każdej z nas codziennością. Obecny czas – pandemii koronawirusa – jest trudny i jak wynika z badania, jeszcze więcej kobiet przestało chodzić na wizyty ginekologiczne. Z jednej strony to brak dostępu, ale z drugiej dla wielu kobiet może być to dobra wymówka, aby z takiej wizyty zrezygnować i odłożyć ją na później, co jest zdecydowanie złym rozwiązaniem – tłumaczy dr Magdalena Nowicka, psycholog różnic indywidualnych z Uniwersytetu SWPS.

Z badań przeprowadzonych przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia wynika ponadto, że kobiety, które się badają, najczęściej zgłaszają się na cytologię (67 proc. wskazań) i USG dróg rodnych (47 proc.). Natomiast bardzo mała jest świadomość dotycząca zakażenia wirusem HPV, który może być jedną z przyczyn raka szyjki macicy. Tylko 10 proc. kobiet w Polsce (niezależnie od wieku) robi test na obecność wirusa brodawczaka ludzkiego.

Profilaktyka ginekologiczna jest kluczową kwestią w dbaniu o zdrowie kobiet. Regularne badania są niezbędne m.in. dlatego, iż pomagają zapobiegać chorobom i nowotworom. Dlatego apeluję do wszystkich Polek – chodźcie do ginekologa jak jesteście zdrowe! Nie można przecież chorować z powodu wstydu przed pójściem do gabinetu. Pamiętajcie, proszę, że prawdziwym “cichym zabójcą” kobiet jest wirus HPV, który przyczynia się do rozwoju nowotworu szyjki macicy. Objawów zakażenia wirusem HPV nie widać, dlatego cała nadzieja w walce z tym wirusem leży w profilaktyce. Warto i należy się badać oraz zrobić test na HPV – radzi prof. Jan Kotarski, prezes Polskiego Towarzystwa Ginekologii Onkologicznej.

Dr Google nie zastąpi wizyty u ginekologa

Mimo że Polki deklarują, iż ze swoim lekarzem chciałyby rozmawiać i omawiać nurtujące je kwestie, to badania pokazują, że najczęściej informacji na temat swojego zdrowia intymnego szukają na stronach internetowych (60 proc.). Szczególnie dla młodych dziewcząt i kobiet, w wieku 16-24 lat, strony internetowe są podstawowym źródłem informacji (71 proc.), częściej także radzą się one swoich najbliższych.

– Szukanie informacji na temat swojego zdrowia intymnego w Internecie nie jest dobrym rozwiązaniem, bo nie jest to wiarygodne i właściwe źródło wiedzy. Informacje zaczerpnięte z Internetu mogą spotęgować nasz lęk. Nic nie zastąpi rozmowy ze specjalistą, który udzieli właściwej odpowiedzi i pomoże nam rozwiać wszelkie wątpliwości – przekonuje dr Magdalena Nowicka.

Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie

Pod takim hasłem realizowana jest II edycja kampanii społeczno-edukacyjnej Gedeon Richter Polska. Podczas tegorocznej kampanii specjalny mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi 10 miejscowości zlokalizowanych w województwach małopolskim, śląskim i świętokrzyskim, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz bezpłatne badania USG i cytologia wraz z testem HPV.

Ambasadorką kampanii jest Dominika Gwit, a jednym z ekspertów dr n. med. Grzegorz Południewki, ginekolog położnik Z warszawskiego Centrum Zdrowia “Gameta”.

Mapa miejsc, które odwiedzi mobilny gabinet ginekologiczny podczas akcji “Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie” dostępna jest pod linkiem: www.wkobiecyminteresie.pl

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w miejscu pracy?

"To nie jest zawód dla kobiet", "Może zajmij się czymś łatwiejszym, to zbyt trudne dla ciebie", "Masz za małą wiedzę i umiejętności", "Nie dasz rady, nie nadajesz się". Takie zdania słyszą na początku swojej kariery kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w tej branży?