64 proc. pacjentów negatywnie ocenia funkcjonowanie podstawowej opieki zdrowotnej – wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację My Pacjenci we współpracy z portalem ZnanyLekarz.pl.
Co jest najsłabszą stroną POZ według uczestników badania? To, co i nam najbardziej przeszkadza na co dzień w tym segmencie opieki medycznej.
- Odległe terminy wizyt.
- Długi czas oczekiwania pod gabinetem lekarza.
- Problemy z zapisaniem się na wizytę.
- Niechęć lekarza pierwszego kontaktu do zlecania badań profilaktycznych i diagnostycznych.
Poważną wadą systemu podstawowej opieki zdrowotnej jest jego anachronizm – w wielu placówkach (również w Warszawie) nadal wydawane są numerki do lekarza, po które bladym świtem ustawiają się długie kolejki. Wprawdzie coraz częściej można umówić się na wizytę telefonicznie, ale do rzadkości należy możliwość skorzystania z nowoczesnych narzędzi komunikacji, czyli z maila, formularza kontaktowego czy kalendarza wizyt.
Pacjenci podkreślają również, że POZ nie zapewnia im pełnego poczucia bezpieczeństwa – tylko 43 proc. respondentów wyraziło przekonanie, że w przypadku wystąpienia choroby poradnia POZ, do której są zapisani, podejmie działania, żeby nie dopuścić do pogorszenia się stanu ich zdrowia i zapobiec hospitalizacji.
POZ nie spełnia również swojej roli w zakresie edukacji i profilaktyki chorób.
Zgadnijcie, co odpowiedzieli badani, kiedy zapytano ich, czego oczekują od podstawowej opieki zdrowotnej?
- Chcą mieć wpływ na wybór lekarza pierwszego kontaktu. Według 97 proc. respondentów pacjent powinien mieć możliwość jego zmiany w dowolnym momencie i bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów (a nie tylko dwa razy w roku, jak jest obecnie).
- Chcą mieć też wolny wybór specjalisty. Lekarz pierwszego kontaktu powinien ich zdaniem wystawić skierowanie, ale nie wskazywać, gdzie pacjent powinien się zgłosić.
- Chcą, aby lekarz pierwszego kontaktu ściśle współpracował ze specjalistą, co obecnie należy raczej do rzadkości.
- Chcą powiększenia personelu POZ o innych specjalistów (np. dentystę, ginekologa, dietetyka, fizjoterapeutę, edukatora zdrowotnego, psychologa, farmaceutę). Lekarz, pielęgniarka i położna to według nich zdecydowanie za mało.
- Chcą mieć możliwość oceny pracy personelu poradni POZ. Według nich personel powinien być nagradzany za dobre opinie pacjentów i zachęcanie ich do wykonywania badań profilaktycznych.
- Chcą umawiać się na wizyty telefonicznie i przez internet, a nie stać w kolejce do rejestracji.
Źródło: sondaż opinii “Podstawowa opieka zdrowotna – jaka jest i jaka powinna być?”, przeprowadzony między 30 stycznia a 26 lutego 2017 r. przez Fundację My Pacjenci wśród 550 osób
A jakie są Twoje oczekiwania wobec podstawowej opieki zdrowotnej? Co Ci w niej najbardziej przeszkadza, a za co możesz ja pochwalić? Jak długo czekasz na wizytę do lekarza pierwszego kontaktu? W jaki sposób się na nią umawiasz? Czekam na Twój komentarz pod wpisem.