Nutri-Score pomaga w podejmowaniu świadomych wyborów żywieniowych

Nutri-Score pomaga w podejmowaniu świadomych wyborów żywieniowych

Ruszyła druga edycja kampanii edukacyjnej “Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych”, mająca na celu zachęcić konsumentów do podejmowania decyzji żywieniowych w sposób bardziej świadomy.

Inicjatorami kampanii “Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych” są producenci żywności oraz znane sieci handlowe: Danone, Nestlé, Auchan, Biedronka, Carrefour oraz Żabka. Produkty tych firm są oznaczone kodem Nutri-Score składającym się z 5 liter (od A do E) i odpowiadających im 5 kolorów (od ciemnozielonego do czerwonego), które są przedstawione na skali.

Jak wynika z danych, aż 12 milionów Polaków cierpi na choroby dietozależne, do których zaliczane są m.in. otyłość, choroby układu krążenia, cukrzyca typu 2. W obliczu narastającej epidemii otyłości eksperci wskazują konieczność wprowadzenia rozwiązań wspierających konsumentów w podejmowaniu bardziej świadomych wyborów żywieniowych. Jednym z takich rozwiązań może być system znakowania produktów wartością odżywczą Nutri-Score, który służy porównywaniu produktów z tej samej kategorii.

Nutri-Score ma pomóc konsumentom wybrać wartościowe produkty

Informacje na opakowaniu produktów żywnościowych mają pomóc konsumentom świadomie wybrać żywność odpowiadającą na ich oczekiwania smakowe, a przede wszystkim na potrzeby żywieniowe. W tym celu już w 2016 roku wprowadzono wymóg, by na opakowaniach produktów spożywczych i napojów bezalkoholowych sprzedawanych w Unii Europejskiej obecna była informacja o wartości odżywczej. Europejskie organizacje konsumenckie wskazują jednak na potrzebę edukacji w zakresie czytania etykiet oraz dostrzegają korzyści płynące z posługiwania się uproszczonym sposobem oznaczenia wartości odżywczej z przodu opakowania.

Takim systemem może być Nutri-Score. Jak wynika z badań, system ten jest pomocny podczas robienia zakupów, co potwierdziło 91 proc. konsumentów, którym wyjaśniono sposób czytania Nutri-Score.

– Zaletą uproszczonego sposobu oznaczania jest prostota i intuicyjność. Nabiera on szczególnego znaczenia w przypadku konsumentów, którzy nie potrafią zinterpretować informacji umieszczanych na etykietach. Wyniki badań przeprowadzonych w różnych krajach dowodzą, że Nutri-Score jest najlepiej działającym systemem, pomagającym konsumentom w porównywaniu wartości odżywczej produktów z tej samej kategorii – podkreśla Elżbieta Szadzińska, wiceprezes Rady Krajowej Federacji Konsumentów, która jest partnerem kampanii.

Nutri-Score nie wyklucza z diety żadnych produktów

Nutri-Score to system znakowania żywności umieszczony na przodzie opakowania produktu w postaci prostego kodu składającego się z 5 liter (od A do E) i odpowiadających im kolorów (od ciemnozielonego do czerwonego) przedstawionych na skali. System jest bardzo intuicyjny — produkty oznaczone literami A i B warto spożywać częściej lub w większej ilości, produkty oznaczone literą C powinno się spożywać w sposób umiarkowany, z kolei produkty z literami D i E należy spożywać rzadziej lub w mniejszej ilości.

System Nutri-Score został opracowany przez zespół naukowy i jest obecny na polskim rynku od 2021 roku. Ma zastosowanie do tych produktów spożywczych, które posiadają na opakowaniu informację żywieniową. Nie znajdziemy go na produktach takich jak owoce i warzywa oraz na żywności specjalnego przeznaczenia dla niemowląt i osób chorych.

Nutri-Score nie wyklucza z diety żadnych produktów i nie zastępuje informacji żywieniowych umieszczanych na etykietach. Stanowi dodatkową informację, która ma ułatwiać konsumentom podejmowanie bardziej świadomych decyzji żywieniowych – podkreśla Marta Nowicka, rzecznik kampanii “Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych”.

Nutri-Score z rekomendacją Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem

Podobnie jak organizacje konsumentów, również Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC) podkreśla wyższość systemu Nutri-Score nad innymi systemami znakowania. Dowody naukowe świadczą o tym, że system ten może być skutecznym narzędziem prowadzącym konsumentów do zdrowszych wyborów żywieniowych. Wyniki badań wykazały, że osoby spożywające więcej produktów z wyższym wskaźnikiem FSAm-NPS odpowiadającym mniej korzystnej ocenie Nutri-Score (oznaczenia E), były narażone na większe ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe. Tym samym wnioski z badań potwierdziły zasadność korzystania z Nutri-Score do oceny wartości odżywczej produktów jako strategii mającej na celu zapobieganie chorobom przewlekłym.

Więcej informacji o systemie Nutri-Score można znaleźć na stronie www.systemns.pl

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Perfecta Ceramedica Pep-3 – synergiczne działanie ceramidów i peptydów

Marka Perfecta wprowadziła na rynek nową linię kosmetyków Ceramedica Pep-3 z ceramidami i peptydami, które błyskawicznie spłycają zmarszczki, ujędrniają skórę i przyspieszają syntezę kolagenu.