Jak w prosty sposób porównać wartość żywieniową produktów

Jak w prosty sposób porównać wartość żywieniową produktów

Fot. pixabay.com

Czytanie etykiet produktów spożywczych to dzisiaj konieczność. Chcąc mieć pewność, że nasz wybór produktu spożywczego jest najbardziej optymalny, warto skorzystać z Nutri-Score – systemu znakowania wartością odżywczą.

Nutri-Score klasyfikuje żywność i napoje według profilu żywieniowego i obecności składników uznanych za pożądane w naszej diecie (np. białko, błonnik) oraz zawartość warzyw, owoców, nasion roślin strączkowych, wybranych olejów czy oliwy z oliwek. To proste, kolorowe oznaczenia: od litery A na zielonym tle (produkty o wysokiej jakości odżywczej) do litery E na czerwonym tle (zawierające składniki, które należy ograniczać lub spożywać rzadziej, np. nasycone kwasy tłuszczowe, sól czy cukry).

Nutri-Score funkcjonuje już w Europie – we Francji, Belgii, Austrii, Niemczech, Hiszpanii, Szwajcarii, Luksemburgu i  Holandii. Od niedawna, na zasadzie dobrowolności, jest wprowadzany również w Polsce.

W Polsce funkcjonują obecnie dwa systemy znakowania wartością odżywczą produktów – system znakowania Referencyjną Wartością Odżywczą (RWS) i system Nutri-Score.

– Z punktu widzenia konsumentów szczególne znaczenie mają te systemy, które nie tylko są zrozumiałe, ale także pozwalają na takie zróżnicowanie żywieniowe produktów, które ułatwiają im podejmowanie decyzji zakupowych sprzyjających ich zdrowiu – mów prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, dyrektor Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Nutri-Score na produktach Biedronki i Nestlé

Choć oznaczenie Nutri-Score jest stosowane w Polsce dopiero w 2020 roku, spotkało się z nim już blisko 40% konsumentów. Jak zauważa prof. Krystyna Gutkowska, wdrażaniu systemu Nutri-Score powinna towarzyszyć kampania informacyjna, która pomoże konsumentom właściwie rozumieć znakowanie, a więc m.in. to, że oznakowanie produktów literą C, D czy E nie musi oznaczać całkowitego wykluczenia tych produktów z codziennego sposobu żywienia, a jedynie troskę o ich odpowiedni udział w diecie. – Stąd też tak ważne jest jednoczesne stosowanie systemu RWS z tyłu opakowania, by we właściwy sposób komponować codzienną, urozmaiconą i zdrową dietę – mówi.

W skorzystaniu w pełni z przydatnego narzędzia, jakim jest Nutri-Score, pomogą 4 poniższe rady przygotowane przez ekspertów.

  1. Nutri-Score służy do porównywania produktów tej samej kategorii. A więc jeśli chcemy kupić np. płatki śniadaniowe, a półka sklepowa oferuje wiele wariantów i nie wiemy, który wybrać – Nutri-Score może przyspieszyć decyzję, zachęcając do wyboru produktu o wyższej wartości żywieniowej.
  2. Nigdy nie porównujmy oznaczenia Nutri-Score na produktach różnych kategorii – np. owsianki i oliwy. To, że owsianka ma oznaczenie Nutri-Score A, a oliwa C, nie oznacza, że mamy przestać dodawać tę ostatnią do ulubionej sałatki. System Nutri-Score nie służy do porównań pomiędzy kategoriami produktów: serów do batonów czy przetworów z ryb do napojów gazowanych.
  3. Czy litera E na czerwonym tle oznacza, że trzeba zrezygnować z takiego produktu? Nie! To informacja, że ten produkt powinien być spożywany rzadziej lub w mniejszych ilościach. Dzięki temu mamy możliwość świadomego zbilansowania swojej diety. Wszystkie produkty, niezależnie od ich oceny w systemie Nutri-Score, mogą mieć swoje miejsce w prawidłowo zbilansowanej diecie, jeżeli są spożywane w odpowiedniej ilości lub częstotliwości.
  4. Nutri-Score może pomóc w podjęciu szybkiej decyzji i wyborze jednego produktu spośród wielu w ramach danej kategorii. Konsumenci, którzy chcą głębiej przeanalizować wartość odżywczą produktu, mogą to zrobić, zerkając na oznaczenie Referencyjną Wartością Spożycia (RWS), znajdujące się z tyłu opakowania produktu.

Jak Nutri-Score oceniają konsumenci?

Firmy Nestlé i Biedronka postanowiły zbadać, jak polscy konsumenci postrzegają system Nutri-Score. Badanie przeprowadzone na ich zlecenie przez ośrodek Ipsos wykazało, że Nutri-Score znacznie ułatwia poprawne klasyfikowanie produktów w ramach tej samej kategorii ze względu na ogólną jakość odżywczą. Nutri-Score jest ceniony za zrozumiałość – konsumenci, zwłaszcza osoby, które rzadko czytają etykiety, doceniają graficzne przedstawienie oznaczeń w formie skali. Respondentom spodobała się też czytelność, przejrzystość, prostota i wartość informacyjna nowego systemu. System jest bardzo intuicyjny, a konsumenci szybko się go uczą.

Dla 66% ankietowanych nowy system oznaczeń jest przydatny w wyborze produktów, według 65% jest zrozumiały, dla 63% – wiarygodny. 64% badanych uznało, że jest dopasowany do ich potrzeb. Po krótkim wytłumaczeniu odczytywania oznaczeń 68% respondentów bezbłędnie oceniło jakość odżywczą produktów z każdej zaprezentowanej im podczas badania kategorii produktów.

– Zależy nam, aby konsumenci w Biedronce mogli dokonywać korzystnych dla zdrowia wyborów żywieniowych już przy półce sklepowej i chcemy im ten wybór ułatwić. Kluczem do tego jest prosty i skuteczny system pomagający porównywać jakość żywieniową produktów w ramach tych samych kategorii. Dlatego zdecydowaliśmy się na Nutri-Score. Będzie to uzupełnienie dotychczas stosowanego oznakowania RWS, które pozostanie na tyle opakowania. Oznakowanie Nutri-Score będzie pojawiać się konsekwentnie na froncie kolejnych produktów marek własnych Biedronki. Już teraz zarejestrowaliśmy 20 marek własnych, w ramach których sukcesywnie oznakowanie Nutri-Score jest wprowadzane – mówi dr inż. Justyna Szymani, dyrektor Działu Rozwoju Jakości i Kontroli Marki Własnej w sieci Biedronka.

– W Nestlé wspieramy świadome wybory konsumenckie i wszelkie rozwiązania, które ułatwiają podejmowanie optymalnych decyzji zakupowych i żywieniowych. Ogromną rolę do spełnienia ma tu przejrzysty, łatwy do zrozumienia system znakowania produktów wartością odżywczą. Obecnie wprowadzamy znakowanie Nutri-Score na produktach Nestlé w Polsce. Dziś jest już obecne na opakowaniach owsianek NESVITA, produktach roślinnych marki Garden Gourmet, kawach NESCAFÉ Dolce Gusto, batonach Lion oraz KitKat czy płatkach zbożowych NESQUIK, CHEERIOS i FITNESS. Do końca 2022 roku oznaczenie Nutri-Score będzie obecne na produktach 16 marek Nestlé – mówi Blanka Mellova, kierownik ds. żywienia, zdrowia i wellness Nestlé Polska S.A.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w miejscu pracy?

"To nie jest zawód dla kobiet", "Może zajmij się czymś łatwiejszym, to zbyt trudne dla ciebie", "Masz za małą wiedzę i umiejętności", "Nie dasz rady, nie nadajesz się". Takie zdania słyszą na początku swojej kariery kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w tej branży?