Medycyna estetyczna — w jakim celu wykonujemy zabiegi? (RAPORT)

Medycyna estetyczna — w jakim celu wykonujemy zabiegi? (RAPORT)

50 proc. klientów gabinetów medycyny estetycznej decyduje się na zabieg pod wpływem poleceń influencerów. Dla 41 proc. podstawowym źródłem wiedzy na temat tej dziedziny medycyny są media społecznościowe. Czy i jak bardzo zmieniła się świadomość Polaków na temat medycyny estetycznej?

Medycyna estetyczna jeszcze do niedawna była tematem tabu i wielu osobom kojarzyła się z przerysowanymi efektami nie do końca udanych prób zatrzymania czasu i poprawienia urody. Wyniki badania opinii społecznej, przeprowadzonego w lutym 2023 r. przez Instytut Badawczy Kantar Public w ramach kampanii edukacyjnej „Etyka i przyszłość medycyny estetycznej”, pokazują jednak, że zmienia się nasze postrzeganie tej dziedziny medycyny.

W opinii 69 proc. badanych zabiegi medycyny estetycznej pozwalają poprawiać urodę, wygląd i niedoskonałości. 11 proc. traktuje je jako możliwość spowolnienia procesu starzenia, a dla 4 proc. są elementem holistycznego dbania o siebie.

Regularne korzystanie z różnorodnej oferty zabiegów medycyny estetycznej wpisuje się w holistyczną koncepcję smart-aging, w której ważną rolę odgrywa również dbałość o sylwetkę, zdrowie fizyczne i równowagę psychiczną.

– Widzimy i cieszy nas, że pacjenci są coraz bardziej świadomi tego, czym jest medycyna estetyczna i w czym może nam pomóc, jednak są jeszcze obszary, w których edukacja musi być intensywniejsza – komentuje wyniki badania dr Łukasz Duda-Barcik, specjalista chirurgii plastycznej i lekarz medycyny estetycznej.

Medycyna estetyczna w social mediach

Jednym z wyzwań, przed którymi stoją lekarze zajmujący się medycyną estetyczną, jest ogromny wpływ mediów społecznościowych na zachowania i oczekiwania pacjentów. Uczestnicy badania zapytani o to, co zachęca ich do wykonania zabiegu z zakresu medycyny estetycznej, odpowiedzieli, że są to:

  • wygląd Influencera (50 proc.),
  • polecenie Influencera (49 proc.),
  • filtry poprawiające urodę stosowane w social mediach (46 proc.) oraz
  • możliwość pokazania swojego poprawionego wizerunku w mediach społecznościowych (41 proc.).

Jak podkreśla dr n. med. Sylwia Lipko-Godlewska, specjalista dermatolog-wenerolog, lekarz medycyny estetycznej, wpływ influencerów na zachowania pacjentów jest szczególnie widoczny w przypadku młodych ludzi, chętnie poddających się zabiegom, których nie potrzebują.

– Wiele z tych osób nie zdaje sobie sprawy z potencjalnych zagrożeń związanych z medycyną estetyczną, takich jak powikłania, nieskuteczność lub nawet uszczerbek na zdrowiu. Dlatego też bardzo ważne jest, aby pacjenci korzystali z rzetelnych źródeł informacji i zawsze konsultowali się z doświadczonymi lekarzami zajmującymi się medycyną estetyczną przed podjęciem decyzji dotyczącej zabiegu – mówi dr Sylwia Lipko-Godlewska.

Czytaj też: Medycyna estetyczna. Wybierz odpowiedni gabinet i lekarza!

Badanie pokazało jednak, że to nie lekarz jest dla pacjenta głównym źródłem informacji o medycynie estetycznej. Najczęściej szukamy jej na portalach internetowych (57 proc. badanych), u kosmetyczek i kosmetologów (57 proc.), a także w mediach społecznościowych (41 proc.). Do lekarza zwraca się jedynie 42 proc. pacjentów.

Medycyna estetyczna — gdzie wykonujemy zabiegi?

Dla 71 proc. badanych o wyborze osoby wykonującej zabieg decyduje jakość wykonywanej usługi. Niemal wszyscy respondenci (98 proc.) wskazywali, że osoba przeprowadzająca zabieg
medycyny estetycznej powinna mieć do tego odpowiednie kwalifikacje. Okazuje się jednak, że tylko 30 proc. osób korzystających z zabiegów medycyny estetycznej wykonuje je u lekarza.

Czytaj też: Medycyna estetyczna: 80 proc. zabiegów wykonywanych jest off-label

Dlaczego kwalifikacje osoby przeprowadzającej zabieg są tak istotne? Ponieważ od tego zależy bezpieczeństwo pacjenta. Jak tłumaczy dr Łukasz Duda-Barcik wiedza na temat przebytych chorób, przyjmowanych leków, a także planów życiowych pacjenta jest niezbędna do tego, aby zaproponować mu optymalny i bezpieczny plan terapii, a właściwą analizę, uwzględniającą wszystkie zdrowotne czynniki, może przeprowadzić jedynie lekarz.

Medycyna estetyczna: jakie są oczekiwania pacjentów?

Lekarze zgodnie przyznają, że szczególnie po pandemii COVID-19 wzrosło zainteresowanie zabiegami medycyny estetycznej. Równocześnie wzrosły oczekiwania pacjentów wzrosły. 91 proc. badanych uważa, że ktokolwiek przeprowadzałby zabieg, powinien kierować się normami etycznymi. Tyle samo respondentów daje osobie wykonującej zabieg prawo do odmowy wykonania danej procedury. Jednak już tylko 45 proc. uważa, że za odmową może stać subiektywna ocena estetyczna.

Czytaj też: Medycyna estetyczna: czy kosmetolog ma kwalifikacje do wykonywania zabiegów?

– Nie zawsze to, co pacjent chce, równa się temu, co może zostać wykonane. Jako specjaliści mamy obowiązek dbania o bezpieczeństwo pacjenta, ale i nasze dobre imię. Finalnie to my podpisujemy się nazwiskami pod wykonaną procedurą. Estetyka powinna być estetyczna,
a oczekiwania co do efektów realne – mówi dr Mariola Gałązka, specjalista medycyny sportowej, lekarz medycyny estetycznej.

Medycyna estetyczna: nie przekraczać cienkiej granicy umiaru!

Dr Aleksandra Żerdzińska, specjalista dermatolog-wenerolog, lekarz medycyny estetycznej zwraca uwagę na niepokojące zjawisko stopniowego wzrostu uzależnienia od zabiegów poprawiających urodę, w tym zabiegów medycznych.

– Nie jest to problem na dużą skalę, ale zważywszy na rozwój rynku medycyny estetycznej, z pewnością będzie coraz większy. Część pacjentów zatraci się w poprawianiu urody i przekroczy cienką granicę umiaru, a ich twarz będzie tylko wyglądać znajomo. Świat medycyny estetycznej jest pełen pułapek i ofiar. Wkraczając na tę ścieżkę, warto mieć obok siebie bliską osobę, która będzie czuwać, abyśmy nie poszli za daleko i dobrego specjalistę, który będzie umiał pokierować procesem leczenia — mówi dr Aleksandra Żerdzińska.

Z dobrodziejstw, jakie daje nam medycyna estetyczna, należy korzystać rozsądnie. Badania pokazują, że świadomość Polaków na jej temat jest coraz lepsza, jednak są jeszcze obszary wymagające dalszej edukacji.


Raport „Etyka i przyszłość medycyny estetycznej” opracowano na podstawie globalnego raportu „The Future of Aesthetics” przygotowanego na zlecenie Allergan Aesthetics przez niezależny think-tank Wunderman Thompson Intelligence. Polska wersja raportu uwzględnia wyniki badania opinii społecznej przeprowadzonego na zlecenie Allergan Aesthetics przez Instytut Badawczy Kantar Public w lutym 2023 r. Jest do pobrania TUTAJ.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Food4face – kosmetyki z miłości do skóry i natury

O wyjątkowości kosmetyków food4face świadczy nie tylko skuteczność pielęgnujących formuł, ale też reguły, których przestrzega marka eco soft. To idealna propozycja dla klientów podejmujących świadome decyzje zakupowe.