Jaki cel przyświeca Polkom i Polakom korzystającym z zabiegów medycyny estetycznej? Wyniki raportu PRCN “Polacy o medycynie estetycznej – czyli jak komunikować zabiegi do pacjentów” wskazują, że coraz częściej decydują się na zabiegi medycyny estetycznej ze względu na płynące z nich korzyści zdrowotne.
Jednak to nie jedyny powód, bowiem jedna czwarta badanych Polaków na zabieg z zakresu medycyny estetycznej zdecydowałaby się z powodu kompleksów, a 19,3 proc. w celu zachowania młodości. W niewielkim stopniu natomiast motorem do zmian są relacje partnerskie lub zawodowe, np. chęć utrzymania dobrego wizerunku w pracy.
Czytaj też: Medycyna estetyczna — w jakim celu wykonujemy zabiegi? (RAPORT)
W medycynie estetycznej dominuje teraz kanon naturalności
– W dobie społeczeństwa cyfrowego kultura piękna promowana przez media społecznościowe ma istotny wpływ na decyzje kobiet dotyczące zabiegów estetycznych. Pacjentki często inspirują się trendami popularnymi wśród zagranicznych gwiazd, podczas gdy mężczyźni decydują się na zabiegi medycyny estetycznej w celu zachowania młodzieńczego wyglądu, zarówno w życiu biznesowym, jak i prywatnym. Co więcej, obecnie obserwujemy powrót do kanonu naturalności. Pacjenci obu płci doceniają holistyczne podejście do piękna oraz preferują młody i zdrowy wygląd. Procedury mniej inwazyjne, takie jak stymulatory kolagenu czy kwas polimlekowy, zyskują na popularności. Coraz rzadziej natomiast pacjenci wyrażają zainteresowanie przerysowanym efektem – podkreśla dr n. med. Katarzyna Osipowicz, dermatolog, właścicielka kliniki medycyny estetycznej OT.CO.
Czytaj też: Medycyna estetyczna: 80 proc. zabiegów wykonywanych jest off-label
Wyniki raportu wskazują również, że ponad 12 proc. Polaków skorzystało z zabiegu medycyny estetycznej pod wpływem przekazów płynących od influencerów oraz z mediów społecznościowych. Co ciekawe, do korzystania z porad influencerów przyznało się aż 14,2 proc. badanych mężczyzn i tylko 10,3 proc. badanych kobiet.
Pacjenci oczekują rzeczowej informacji o zabiegach medycyny estetycznej
Dla osób rozważających skorzystanie z zabiegu medycyny estetycznej liczy się przede wszystkim rzeczowa informacja. Z raportu PRCN dowiadujemy się, że zaufanie budzą w nich opinie pacjentów, którzy już poddali się danemu zabiegowi oraz zdjęcia pokazujące efekty przed i po operacji. Badani szukają też informacji o cenach, a także wyczerpujących informacji o samym zabiegu ‒ jak się do niego przygotować, czy będzie bolesny i czego można się spodziewać w czasie rekonwalescencji.
– Zasada, która powinna przyświecać komunikacji marketingowej klinik medycyny estetycznej, to przede wszystkim rzetelna informacja. To główna potrzeba zgłaszana przez respondentów naszego badania. Chcą oni być jak najlepiej poinformowani o zabiegach i ich kosztach, a także uzyskać informacje o lekarzu, pod którego opiekę trafią – mówi Iwona Kubicz, przedstawicielka agencji PR PRCN.
Zdaniem ekspertów z branży medycyny estetycznej potencjalni pacjenci powinni również zainteresować się kto i w jakich warunkach przeprowadzi im zabieg.
– Przy wyborze kliniki medycyny estetycznej pacjenci przede wszystkim powinni kierować się tym, czy jest ona prowadzona przez lekarzy specjalistów – dermatologów lub chirurgów plastyków. To daje gwarancję fachowej wiedzy i wieloletniej praktyki w zawodzie. Ważna jest w codziennej praktyce specjalistyczna wiedza na temat skóry oraz praca na certyfikowanym sprzęcie. Nasi lekarze systematycznie doskonalą swoje umiejętności poprzez uczestnictwo w międzynarodowych szkoleniach i kongresach, co przekłada się na najwyższy poziom wiedzy oraz nowoczesne technologie obecne w gabinetach – dodaje dr Katarzyna Osipowicz.
Anna Miotk, adiunkt w Katedrze Komunikacji Społecznej i Public Relations Uniwersytetu Warszawskiego, dodaje: – W realizowaniu usług z zakresu medycyny estetycznej komunikacja z pacjentami powinna opierać się na rzeczowej, konkretnej informacji. Osoby, które są zainteresowane takimi zabiegami, przede wszystkim szukają informacji o ich przebiegu, spodziewanych efektach i cenach (wraz z informacjami o możliwych rabatach). W komunikacji kliniki warto zatem zadbać o wyczerpujące informacje dotyczące tych trzech obszarów.