Polski Instytut Badań Jakości we współpracy z Wydziałem Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie przeprowadził test ośmiu najczęściej kupowanych soków pomarańczowych.
Badaniu poddano następujące marki obecne na półkach centrów handlowych:
- Carrefour Sok Pomarańczowy
- Cappy Pomarańczowy
- Dizzy Pomarańcza (Lidl)
- Fortuna Pomarańcza
- Hortex Pomarańcza
- Piotr i Paweł Sok Pomarańczowy
- Tesco Orange Juice
- Tymbark Pomarańcza
Wszystkie testowane produkty należą do kategorii soków pomarańczowych wyprodukowanych z soku zagęszczonego. W przeciwieństwie do nektarów owocowych, soki produkowane z soków zagęszczonych muszą posiadać 100-procentową zawartość owoców i nie mogą mieć w swoim składzie miąższu owocowego.
W celu zapewnienia rzetelności testu, badanie soków pomarańczowych zostało podzielone na dwa etapy. W pierwszym z nich ocenie poddano 15 specyficznych atrybutów tych produktów, takich jak: barwa, intensywność smaku pomarańczy, intensywność smaków – kwaśnego, słodkiego i multiwitaminowego, esencjonalność. Ocenili je wykwalifikowani testerzy, przyznając im od 0 do 10 punktów.
W drugim etapie testu, na podstawie opracowanego wcześniej profilu smakowego każdego z produktów, testerzy dokonali ogólnej oceny soków w skali 0-10.
Oba etapy badania odbyły się w laboratorium sensorycznym Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.
Spośród ośmiu przebadanych soków pomarańczowych najwyżej oceniono Tesco Orange Juice, który uzyskał maksymalną liczbę punktów. Na drugim miejscu znalazł się Carrefour Sok Pomarańczowy, a na trzecim – sok Fortuna Pomarańcza.
Zgadzasz się z oceną wykwalifikowanych testerów?