Jakie śniadanie powinniśmy jeść, aby było smaczne, zdrowe i pożywne?

Jakie śniadanie powinniśmy jeść, aby było smaczne, zdrowe i pożywne?

Fot. Maja Marklowska-Tomar

Rozpoczynanie każdego dnia od zbilansowanego śniadania daje nam energię na czekające w ciągu dnia zadania, poprawia koncentrację i pobudza nasz metabolizm do działania po nocnej przerwie – podkreśla Katarzyna Żywczyk, specjalistka ds. żywienia w Nestlé Polska.

– Odpowiednio skomponowane śniadanie może wpływać na dłuższe odczuwanie sytości, a także zapobiega przed podjadaniem w ciągu dnia i pomaga utrzymać prawidłową masę ciała. Warto podkreślić, że regularne spożywanie śniadań przyczynia się do utrzymania prawidłowego poziomu glukozy, insuliny, cholesterolu ogółem oraz frakcji „złego” cholesterolu LDL, a także triglicerydów. Czynniki te mają istotne znaczenie w profilaktyce chorób dietozależnych, takich jak choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca, zespół metaboliczny czy otyłość – dodaje specjalistka.

Idealne śniadanie Polaków – wyniki badania opinii

Jakie jest idealne śniadanie według Polaków? Smaczne – deklaruje 51% respondentów badania ankietowego „NESVITA dobry dzień” zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie firmy Nestlé. Zwracamy uwagę także na łatwość i szybkość przygotowania oraz na to, by zawierało porcję warzyw lub owoców.

Zdecydowana większość Polaków – blisko 76% – spożywa śniadanie codziennie. Pozostałej części badanych zdarza się jednak pominąć ten najważniejszy posiłek dnia: 14% robi to sporadycznie, a co 10. ankietowany je śniadania nieregularnie, rzadko bądź wcale.

Jeśli pomijamy śniadanie, to dlatego, że nie jesteśmy głodni, nie mamy czasu lub ochoty go przygotować. Czas staje także na przeszkodzie, by posiłek ten był codziennie prawidłowo zbilansowany. Choć aż trzech na czterech respondentów uważa swoje śniadania za zdrowe, na to, by było takie codziennie najczęściej nie pozwala im właśnie brak czasu (36%), ale i przyzwyczajenie (33%).

Priorytetem jest zdrowie

Czym dla badanych jest zdrowe śniadanie? Jego najczęściej wskazywanym składnikiem są warzywa, co podkreśla połowa respondentów (szczególnie kobiety i osoby w wieku 18-29 lat). Owoce i pieczywo wskazuje 22% z nas, niewiele mniej – mięso i wędliny. Nabiał i jajka to blisko 20% wskazań. W zdrowotnym śniadaniowym menu Polaków znajdują się również sery, pełnoziarniste i ciemne pieczywo, a także muesli, owsianki i płatki.

Co ciekawe, aż 70% respondentów zwraca uwagę na zawartość błonnika w swoich posiłkach, jako jego źródło wskazując najczęściej pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, świeże warzywa i owoce, kasze, nasiona roślin strączkowych.

– Błonnik pokarmowy jest bardzo istotny i z pewnością warto o nim pamiętać, szczególnie, że – wbrew deklaracjom – wciąż niestety jest go w naszej codziennej diecie za mało. Dlaczego warto uwzględnić go w menu? Korzystnie wpływa między innymi na pracę przewodu pokarmowego, zapewnia uczucie sytości oraz obniża tempo wchłaniania glukozy do krwi – mówi Katarzyna Żywczyk.

By wesprzeć konsumentów w zdobywaniu rzetelnej wiedzy na ten temat, marka NESVITA wspólnie z Polskim Towarzystwem Dietetyki realizuje kampanię „Siła błonnika”. W materiałach przygotowywanych przez ekspertów znaleźć można informacje o wielu funkcjach, które błonnik pełni w zbilansowanej diecie, a także poznać jego najlepsze źródła.

Gotowe rozwiązania na wyciagnięcie ręki

Z badania wynika, że poza smakiem (51%), dla respondentów bardzo istotna jest także łatwość i szybkość przygotowania śniadania (po 39% wskazań). Z pewnością dlatego tak chętnie sięgamy po gotowe produkty ułatwiające przygotowanie tego posiłku, takie, jak np. owsianki czy muesli. Z różną częstotliwością sięga po nie aż 89% respondentów. Są to najczęściej osoby w wieku 18-39 lat.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Niechirurgiczny lifting twarzy w gabinecie kosmetycznym

Masaż YASUMI Kobido Tapes działa na głębokie warstwy