Jakie są objawy spadku odporności i jak ją wzmocnić?

Jakie są objawy spadku odporności i jak ją wzmocnić?

Fot. freepik.com

Każdego dnia mamy kontakt z różnego rodzaju chorobotwórczymi drobnoustrojami, a więc wirusami, bakteriami, grzybami, roztoczami czy toksynami. Sprawny układ odpornościowy świetnie radzi sobie z tymi wszystkimi patogenami i chroni nas przed działaniem szkodliwych czynników. Jeżeli jednak nasza odporność szwankuje, wówczas częściej chorujemy, a przebieg infekcji może być dużo poważniejszy.

Dlatego warto jak najszybciej wychwycić objawy spadku odporności i podjąć działania mające na celu wsparcie układu immunologicznego. Jak rozpoznać słabą odporność i ją wzmocnić? Podpowiadamy.

Objawy spadku odporności 

Osoby, które mają obniżoną odporność, często chorują. Nawet łagodne, lecz co chwilę nawracające infekcje powinny być dla nas sygnałem ostrzegawczym. O osłabieniu odporności świadczą również zmiany w obrębie jamy ustnej. Dlatego, jeżeli zawsze w swojej kosmetyczce lub apteczce musimy mieć maść na opryszczkę, oznacza to, że nasz układ immunologiczny nie działa prawidłowo.

U osób z obniżoną odpornością często pojawia się opryszczka, ponieważ wielu z nas jest nosicielami wirusa HSV, który ją wywołuje. Gdy spada nasza odporność, wówczas daje on o sobie znać. To samo dotyczy zmian w jamie ustnej, takich jak afty czy pleśniawki – pojawiają się wtedy, kiedy układ immunologiczny jest osłabiony.

Wśród objawów spadku odporności wymienia się też zaburzenia żołądkowo-jelitowe, a więc na przykład częste biegunki, wzdęcia czy bóle brzucha, a także wysypki i problemy z gojeniem się ran. Sygnałem ostrzegawczym jest również uczucie przewlekłego zmęczenia, które występuje nawet w sytuacji, kiedy dobrze śpimy.

Jak wzmocnić swoją odporność?

Istnieje wiele sposobów na wsparcie układu odpornościowego. Warto przede wszystkim zmienić swój tryb życia. Jednym z kluczowych czynników, które wpływają na układ immunologiczny, jest dieta. Powinna być bogata w pełnowartościowe produkty immunostymulujące, a także witaminy i minerały. Warto zadbać, by w naszym jadłospisie znajdowały się posiłki zawierające składniki kluczowe dla naszej odporności, takie jak witamina D3, witamina C, kwasy omega-3, cynk, selen, kwas foliowy, a także prebiotyki i probiotyki.

Wzmocnić swoją odporność możemy również dzięki aktywności fizycznej, zwłaszcza tej na świeżym powietrzu. Nie powinniśmy jednak zbyt mocno się forsować, by nie osiągnąć efektu przeciwnego do zamierzonego. Dla naszego układu immunologicznego ważna jest również odpowiednia dawka snu i odpoczynek. Warto też zrezygnować z używek. Dobrze jest wyrobić w sobie także pewne nawyki higieniczne, a więc zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym unikać dużych skupisk ludzi i pamiętać o myciu rąk.

MATERIAŁ PARTNERA

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Żel z sokiem z aloesu — wielofunkcyjny kosmetyk nie tylko na lato

Intensywnie nawilża, odżywia, koi, regeneruje i chroni przed fotostarzeniem. Można go stosować na włosy, twarz i ciało. Tak wszechstronne działanie zawdzięcza składowi, w którym 90 proc. stanowi sok z aloesu.