Jak zbudować dream team?

Jak zbudować dream team?

- Styl życia
Fot. pixabay.com

Rekrutacja utalentowanych osób nie jest gwarancją zbudowania zespołu odnoszącego sukcesy. Aby go stworzyć, należy znać czynniki, które wpływają na dynamikę pracy, rozwój umiejętności przywódczych i skuteczność pracowników jako grupy.

Na co warto zwrócić uwagę podczas budowania zespołu i jak nim zarządzać, by osiągać ponadprzeciętne sukcesy?

Po pierwsze: zatrudnianie właściwych osób

Niezależne, czy budujesz zespół od podstaw, czy potrzebujesz uzupełnić jego skład, kluczem do sukcesu jest właściwe dopasowanie. Firmy powinny szukać osób, które oprócz odpowiednich kwalifikacji będą potrafiły odnaleźć się w strukturze danej organizacji, a jednocześnie będą pasowały do zespołu.

Po drugie: analiza zespołu

Gdy przed zespołem stoi nowe wyzwanie, warto przeanalizować każdego pracownika i na tej podstawie właściwie przydzielić zadania. Indywidualna analiza wskaże relacje panujące w grupie i ich wpływ na poszczególne osoby w danym departamencie. Pokaże również mocne i słabe strony oraz wyzwania, jakie stoją przed zespołem.

Na podstawie oceny mocnych stron, wyzwań i czynników motywujących menadżer będzie wiedział, w jaki sposób zarządzać i rozwijać zespół.

Po trzecie: jasne cele i autonomia w działaniu

Dobrze sformułowane cele pozwolą zespołowi sprostać oczekiwaniom postawionym przez menadżera. Ważne jest również, by członkowie zespołu mieli swobodę w działaniu i sami mogli proponować rozwiązania. To pobudza kreatywność i chęć do pracy.

Istotne jest także, by każdy pracownik czuł wsparcie przełożonego i wiedział, że może się do niego zwrócić w każdej chwili.

Właściwie dopasowani członkowie zespołu oraz odpowiednio przypisane im role pomogą w osiągnięciu ponadprzeciętnych rezultatów. Regularna wymiana informacji pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu wpływa pozytywnie na ich kreatywność i pozwala na uniknięcie błędnych decyzji – podpowiada Magdalena Giryn, country manager w firmie Assessment Systems Polska.

Po czwarte: inwestycja w szkolenia

Menadżer zarządzający efektywnym zespołem powinien dbać o jego rozwój i inwestować w poszerzanie wiedzy i umiejętności. Tylko w ten sposób jest w stanie utrzymać przez lata jego wysoki poziom. Członkowie zespołu widząc, że firma  inwestuje w nich czas i pieniądze, poczują się docenieni. Możliwość samorozwoju to również jeden z powodów, dla którego pracownicy pozostają w aktualnym miejscu pracy i nie szukają innego.

Cechy dobrego lidera

Nie każdy menadżer jest w stanie osiągać z zespołem sukcesy. Według najnowszych badań niezwykle ważną cechą wśród menadżerów jest pokora. Dzięki wewnętrznej pokorze lider potrafi ze zrozumieniem słuchać swoich podwładnych, pozyskiwać potrzebne dane, a jednocześnie przyjmować krytykę i być gotowym na zmianę planów, gdy sugerowane wcześniej rozwiązanie nie przynosi efektów.

Posiadanie tej cechy gwarantuje skuteczne przywództwo. Pozwala menadżerowi przyciągnąć do swojego zespołu osoby o wysokich kwalifikacjach i osiągać nadzwyczajne, zawodowe sukcesy.

Większość z nas uważa, że przywódca wykazujący pokorę nie zyska dużej popularności w dzisiejszych czasach, gdzie wielu chce osiągnąć status celebryty. Niesłusznie, bo ta cecha pomaga właściwe wyczuć swoje mocne i słabe strony, a także zobaczyć, jakie cechy dominują w jego zespole. Prawdziwy lider jest skromny, rozważny i refleksyjny, a wszystkie sukcesy zawodowe przypisuje pracy zespołowej – wyjaśnia Magdalena Giryn.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Maski peel-off = efekt świeżej cery

Azjatycki trend na maski peel-off pojawił się w