Jak motywować do pracy podwładnych?

Jak motywować do pracy podwładnych?

- Psychologia
Fot. Pixabay.com

Motywowanie i docenianie pracowników to podstawa do zbudowania zaangażowanego zespołu. Osoby, które czują, że ich praca zostaje zauważona i pochwalona, z większym entuzjazmem podchodzą do powierzanych obowiązków i są bardziej lojalne wobec pracodawcy.

Rynek pracownika stawia przed pracodawcami wiele wyzwań. Wykwalifikowani specjaliści są rozchwytywani przez rekruterów. Jak w tej sytuacji zapobiec rotacji kadr i zbudować lojalność w zespole? Kluczowym aspektem jest zadbanie o motywację pracowników.

Nagrody materialne…

Powszechnie utarło się, że premia jest najlepszym motywatorem, który zmobilizuje podwładnych do realizacji nawet najbardziej ambitnych celów. Owszem, kwestie finansowe mają znaczenie, ale nie są jedynym i najbardziej efektywnym sposobem na budowanie zaangażowania pracowników. Nagrody materialne są cenione przez pracowników, jednak w dłuższej perspektywie nie wystarczą, by zespół chętnie angażował się w pracę i podejmował nowe wyzwania.

Źródłem motywacji mogą być oczywiście nagrody i benefity materialne, np. premie, nagrody roczne czy służbowy samochód. Eksperci zajmujący się komunikacją w organizacji i miękkimi aspektami zarządzania podkreślają jednak, że fundamentem lojalności pracownika i jego zaangażowania są nagrody niematerialne, które pielęgnują motywację wewnętrzną.

Sytuacja na rynku pracy jest obecnie bardziej przychylna pracownikom niż pracodawcom. Jeżeli firma chce zwiększyć swoją konkurencyjność i zatrzymać wykwalifikowanych specjalistów na dłużej, kluczowe jest umiejętne motywowanie zespołu. Pozytywny feedback za dobrze wykonaną pracę, elastyczny czas pracy czy szkolenia rozwijające umiejętności pracowników to tylko przykłady tego, jak można zadbać o ich wewnętrzną motywację i lojalność – mówi Natalia Bogdan, prezes agencji pracy Jobhouse.

…i niematerialne

Natalia Bogdan zachęca szczególnie do wspierania rozwoju kompetencji miękkich u współpracowników.

Wiele osób je bagatelizuje, ale prawda jest taka, że bez podstawowych umiejętności interpersonalnych trudno o skuteczną i efektywną komunikację z klientami firmy czy członkami zespołu, co w dalszej perspektywie przekłada się na efekt prowadzonych działań – mówi Natalia Bogdan.

Popularną metodą rozwijania potencjału pracowników są szkolenia. W jaki sposób wybrać odpowiednią ofertę, by zespół czerpał z niej korzyści i czuł, że udział w danych warsztatach czy kursach jest nagrodą, a nie karą?

Warto do ich wyboru podejść kreatywnie i pomyśleć o tych obszarach, które do tej pory nie były tematem działań firmy, a ich rozwój może przydać się zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym. Mogą to być szkolenia związane z radzeniem sobie ze stresem, lepszą organizacją czasu czy z innymi kompetencjami miękkimi. Zanim jednak zdecydujemy się na konkretny temat, warto przeprowadzić analizę, porozmawiać z pracownikami, zapytać, co sprawia im w pracy trudność, jakie obszary chcieliby rozwinąć. To pomoże w wyborze zagadnień, które będą dla nich ciekawe i wartościowe, a jednocześnie wpłyną na ich efektywność i zadowolenie.

Wykupując udział w szkoleniu zewnętrznym, możemy nagrodzić pojedynczych pracowników. Jeśli jednak chcemy w ten sposób docenić cały zespół, warto pomyśleć o umowie z firmą, która przeprowadzi odpowiednie szkolenie lub ich cykl w obrębie firmy, co pozwoli nie tylko zmniejszyć koszty, ale także usystematyzować działania.

Branżowe konferencje to nie tylko wiedza

Konferencje, debaty, spotkania – to również świetne okazje, aby się dokształcić, rozwinąć nowe kompetencje, ale także poznać najnowsze trendy w danej branży. Udział w nich daje wiedzę, a poza tym jest świetną okazją do wartościowych spotkań. Bilet wstępu na takie wydarzenia może stać się ciekawym pomysłem na prezent. To dla pracownika możliwość nauki od najlepszych oraz okazja do poznania innych firm, środowiska danej branży czy szansa na networking. Kontakty nawiązane w trakcie takich wydarzeń często procentują w przyszłości.

Jeśli firma nie ma budżetu, by sfinansować lub zorganizować specjalistyczne szkolenia, powinna sięgnąć po mniej kosztowne prezenty. Starannie wybrane drobiazgi czy gadżety na pewno spotkają się z pozytywną reakcją pracowników. Mogą to być ostatnio wydane książki branżowe, karty podarunkowe na dostęp do e-booków, płatnych podcastów czy kursów – to ucieszy wszystkich zainteresowanych swoją branżą i chcących się w niej rozwijać.

Jeśli chcemy pozytywnie zaskoczyć pracowników, możemy pomyśleć o materiałach, które inwestują w ich rozwój osobisty. Jedną z propozycji są fiszki. To zestawy kart szkoleniowych z kilkudziesięcioma ćwiczeniami rozwijającymi nasze kompetencje miękkie, budującymi dobre nawyki czy pomagającymi lepiej organizować swój czas. Takie tytuły jak „Efektywny trening antystresowy”, „Naukowe sekrety motywacji” czy „Jak znaleźć czas?” przydadzą się każdemu. Metoda codziennych ćwiczeń i zadań pomaga w wyrabianiu dobrych nawyków, które są świetnym sposobem na zmianę nastawienia i osiąganie celów – radzi Sławomir Kuchta z Wydawnictwa Cztery Głowy.

Niezależnie od tego, na jakie rozwiązanie się zdecydujemy, nagrody dla pracowników nie powinny być tylko obowiązkiem przy okazji świąt czy innych uroczystości. Regularne dbanie o dobrą motywację do pracy czy rozwój zespołu na pewno przyniesie szybkie i widoczne efekty.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Wróciłaś z urlopu? Czas na regenerację skóry!

Plażowanie, nadmorski wiatr, słona woda, nadmierna ekspozycja na