Zwolnienia to jeden z najtrudniejszych momentów w firmie – nie tylko dla zwalnianych pracowników, ale również dla pracodawcy.
Jak uniknąć kardynalnych błędów w komunikacji i nie narazić się na hejt zwalnianych w mediach społecznościowych, radzi Katarzyna Richter, międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej.
Niezadowoleni i byli pracownicy są głównym źródłem informacji o firmie dostępnych w Internecie. Często przyczyną takich zachowań jest sposób, w jaki przekazano im informacje o utracie pracy, a nie sytuacja, która doprowadziła do zwolnienia. To właśnie brak właściwej komunikacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą psuje opinię o firmie.
Zasady komunikowania zmian w firmie
Właściwe komunikowanie zmian w strukturze firmy, np. restrukturyzacji, zwolnień grupowych, czy zakończenia współpracy z poszczególnymi pracownikami, jest niezwykle istotne dla zachowania poprawnego wizerunku firmy oraz pozytywnych relacji z podwładnymi. Jest kilka działań, które w takich sytuacjach warto podjąć, aby uniknąć negatywnych publikacji o organizacji w sieci.
Bardzo ważne jest przekazanie wiadomości pracownikom najszybciej, jak to możliwe. Złym rozwiązaniem jest także informowanie o trudnych sytuacjach za pośrednictwem służbowego maila, czy w komunikacie prasowym wystosowanym za pośrednictwem mediów.
[Katarzyna Richter, specjalista HR]
Osiem zasad właściwej komunikacji
Jak powinna przebiegać właściwa komunikacja pomiędzy pracodawcą a pracownikami w przypadku wprowadzania zmian, czy zwolnień w firmie?
- Przygotuj plan spotkania i trzymaj się sztywno harmonogramu.
- Porozmawiaj osobiście z pracownikami i przedstaw im zmiany.
- Podczas spotkania przypomnij pracownikom, że przekazywane informacje są poufne i udostępnione wyłącznie w celu umożliwienia otwartej i konstruktywnej dyskusji.
- Przekaż pracownikom szczegółowe informacje o tym, co dzieje się w firmie, zachowując przy tym transparentność i uczciwość. Podaj niezbędne informacje finansowe, jeśli to one są przyczyną zmiany.
- Wysłuchaj pracowników. Nie oznacza to, że musisz postępować zgodnie z ich sugestiami, ale może to spowodować, że do rozmowy zostaną dołączone inne pomysły. To sprawdza się szczególnie w dużych organizacjach, w których kadra zarządzająca może nie znać opinii pracowników.
- Zapewnij wewnętrzne forum do dyskusji oraz przestrzeń do rozładowania gniewu i frustracji.
- Przedstaw harmonogram działań, które zostaną podjęte przez zarząd firmy oraz pracowników.
- Traktuj pracowników z szacunkiem, nawet jeśli wiesz, że niebawem zostaną zwolnieni.
A jak wy zostaliście potraktowani przez pracodawcę, kiedy okazało się, że nie ma już dla was miejsca w zespole. Czekamy na Wasze komentarze pod tekstem.