Jak nauczyć dziecko samodzielności, kiedy zostaje samo w domu?

Jak nauczyć dziecko samodzielności, kiedy zostaje samo w domu?

Jak nauczyć dziecko samodzielności i właściwego reagowania na potencjalne zagrożenia, kiedy pozostaje samo w domu? Co zrobić, aby czuło się bezpiecznie?

Dom to miejsce, w którym dziecko zazwyczaj czuje się najbezpieczniej. Jednak w sytuacji, gdy pozostaje w nim bez opieki rodziców, może być również miejscem niebezpiecznym. Najważniejsze w takich sytuacjach jest to, aby przygotować dziecko do samodzielności i właściwego reagowania na potencjalne i realne zagrożenia, kiedy zostaje samo w domu. Podpowiadamy, w jaki sposób można to zrobić.

Przeczytaj także: Jak pomóc dziecku w zbudowaniu zdrowych relacji z rówieśnikami?

1. Jak nauczyć dziecko samodzielności: jak bezpiecznie korzystać z kuchni

Prawdopodobnie najwięcej źródeł niebezpieczeństwa znajduje się w kuchni. Nieodpowiednie korzystanie z przedmiotów, różnych urządzeń lub samodzielne eksperymentowanie z przygotowaniem potraw może prowadzić do wielu wypadków. Do niebezpiecznych przedmiotów można zaliczyć noże, zapałki, a nawet składniki spożywcze, na które dziecko jest uczulone (np. orzechy). Częste nieszczęśliwe wypadki dotyczą również oparzeń gorącą wodą, potrawą lub nagrzaną płytą grzewczą. Poprzez niewłaściwe użytkowanie kuchenki gazowej lub jej awarię może dojść do ulatniania się gazu, a w efekcie – do zagrożenia zatruciem lub wybuchem.  

  • Aby dziecko nie musiało samodzielnie kroić chleba czy podgrzewać jedzenia, korzystając z kuchenki po powrocie ze szkoły, najlepiej przygotować dla niego kilka pełnowartościowych posiłków, które zaspokoją głód na dłużej. Dzień warto zacząć od sytego śniadania, do szkoły zapakować kanapki, a w domu w widocznym miejscu lub w lodówce zostawić mu zdrową przekąskę.
  • W razie ulatniania się gazu warto nauczyć dziecko właściwej reakcji – wytłumacz mu, jak zamykać zawór gazu, dlaczego w takiej sytuacji należy otworzyć szeroko okno, opuścić mieszkanie i powiadomić osoby dorosłe o zaistniałym zdarzeniu. Wyjaśnij, że nawet przy niewielkim podejrzeniu ulatniania się gazu postępowanie według takiego schematu może uratować komuś życie.
  • Naucz dziecko, jak należy postępować w przypadku oparzeń. Podpowiedz, że w takiej sytuacji ważne jest szybkie schłodzenie rany za pomocą czystej wody z butelki lub z kranu i skontaktowanie się z osobą dorosłą.

2. Jak nauczyć dziecko samodzielności: zabezpiecz detergenty i leki

Oprócz mogących spowodować wypadek przedmiotów i urządzeń w kuchni źródłem niebezpieczeństwa są również wszelkie środki czystości, detergenty oraz lekarstwa. Substancje, które są użytkowane w sposób właściwy, nie stanowią zagrożenia. Mając jednak na uwadze to, że małe dzieci nie potrafią jeszcze tak dobrze przewidywać konsekwencji swoich działań, środki te należy przechowywać w specjalnie zabezpieczonych przed otwarciem opakowaniach i poza zasięgiem najmłodszych. Najlepiej, gdy opakowania z takimi preparatami zostaną umieszczone wysoko na półce, aby dziecko nie mogło po nie sięgnąć. Warto również wytłumaczyć, że przyjmowanie przez dziecko leków w domu może być możliwe wyłącznie w obecności rodziców lub opiekunów.

3. Jak nauczyć dziecko samodzielności: zabezpiecz ostre narzędzia i przedmioty

Nieuważne korzystanie ze sztućców lub otwieranie puszki może prowadzić do skaleczenia, co w niektórych przypadkach wymaga założenia szwów. Przyczyną tego typu obrażeń mogą być także stłuczone naczynia lub nieumyślne połknięcie szkła. Aby zminimalizować ryzyko wypadku z użyciem ostrych przedmiotów, warto nauczyć dziecko właściwego korzystania z naczyń kuchennych i urządzeń, zakładania rękawic ochronnych, a także nawyku sprzątania podłogi po ewentualnym stłuczeniu szkła.

4. Jak nauczyć dziecko samodzielności: jak reagować na inne zagrożenia

W różnych częściach domu źródłem niebezpieczeństwa mogą być również poluzowane gniazdka kontaktowe lub uszkodzone i wystające przewody elektryczne – kontakt z nimi może prowadzić do porażenia prądem.

Przyczyną wypadków są także mokre podłogi, a zwłaszcza twarde kafelki, gdzie upadek może być szczególnie dotkliwy.

Do innych miejsc będących zagrożeniem należą również schody, po których nieostrożne poruszanie się także może grozić upadkiem, a w rezultacie skręceniem czy złamaniem kończyny.

Niebezpieczne są również otwarte okna, przez które dziecko może wypaść, wspinanie się po meblach lub uderzenie ciężkim przedmiotem (np. w wyniku upadku).

5. Ja nauczyć dziecko samodzielności: jak reagować na nieznajome osoby

Poza wykształceniem u dziecka właściwego postępowania z przedmiotami czy urządzeniami w domu warto nauczyć je także zasad kontaktu z obcą osobą. Najmłodsi powinni pamiętać, że pod nieobecność rodziców nie należy otwierać drzwi nieznajomym (w tym także za pomocą domofonu, np. na klatkę schodową). Dziecko nie powinno także zdradzać obcym, że jest w domu bez opieki rodziców. Nieufność należy zachować nawet w sytuacji, gdy osoba za drzwiami wydaje się przyjazna, jest miłą panią lub podaje się za znajomego rodziców. To typowe sposoby wykorzystywane przez osoby o złych zamiarach.

6. Jak nauczyć dziecko samodzielności: nauka korzystania z numeru alarmowego

Dziecko powinno mieć pewność, że zawsze dla bezpieczeństwa może skontaktować się z rodzicami lub z odpowiednimi służbami ratunkowymi. Kartka z zapisanym z numerem kontaktowym do opiekunów i numerem alarmowym powinna być umieszczona w domu w widocznym miejscu. Ważne, aby dziecko miało także dostęp do naładowanego telefonu.

Najmłodsi, którzy pozostają sami w domu, często mogą czuć się zagubieni i potrzebować wsparcia. Powinni mieć świadomość, w jakich sytuacjach należy korzystać z numeru alarmowego i jak zachować się podczas rozmowy. Zadzwonienie pod numer 112 możliwe jest przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, w całej Unii Europejskiej. Po nawiązaniu połączenia dziecko powinno się przedstawić, opisać, gdzie się znajduje, a następnie opowiedzieć o zdarzeniu. Niezwykle istotne jest również uważne słuchanie dyspozytora i w razie potrzeby wykonywanie jego poleceń. Postępowanie według wskazówek może uchronić przed przykrymi konsekwencjami, uratować zdrowie lub życie.

nadkom. Aleksandra Borucka z Biura Prewencji Komendy Głównej Policji, ekspert współpracujący z Akademią Bezpiecznego Puchatka

Akademia bezpieczeństwa dla pierwszoklasistów

Wiedzę na temat bezpiecznych zachowań w domu, a także w innych okolicznościach – na drodze, w szkole, w internecie czy w kontakcie z rówieśnikami – dziecko może zdobywać, nie tylko ucząc się z rodzicami, ale także m.in. dzięki Akademii Bezpiecznego Puchatka. To bezpłatny program edukacyjny skierowany do pierwszoklasistów, którego celem jest nauka radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, z którymi mierzą się dzieci na co dzień.

W ramach projektu najmłodsi poznają zasady bezpiecznego zachowania się na drodze, udzielania pierwszej pomocy, bezpiecznego poruszania się w internecie, właściwego korzystania z niebezpiecznych przedmiotów, odpowiedniego reagowania w kontaktach z nieznajomymi, a także wtedy, gdy sytuacja będzie wymagała samodzielnego pozostania w domu. Aby dołączyć do aktualnie trwającej XIV edycji programu i otrzymać komplet darmowych materiałów edukacyjnych, opracowanych przez metodyka i opiniowanych przez właściwe wydziały Komendy Głównej Policji, wystarczy zgłosić się poprzez stronę https://akademiapuchatka.pl.

Przeczytaj także:

5 sposobów na skuteczną ochronę dzieci przed zagrożeniami w sieci

Jak zadbać o bezpieczeństwo małego dziecka w domu?

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Wrocław. Drag queens o profilaktyce HIV/AIDS

W najbliższą sobotę (30 marca) w klubie Surowiec przy ul. Ruskiej 46A we Wrocławiu wystąpią polskie drag queens: Zicola, Aurora i Ciotka Aktywistka. Oprócz zapewnienia publiczności świetnej zabawy, ich występy mają na celu zwrócenie uwagi na profilaktykę HIV/AIDS.