7 wskazówek, jak wrócić do pracy po dłuższej przerwie

7 wskazówek, jak wrócić do pracy po dłuższej przerwie

Zdarza się, że z różnych powodów musimy na jakiś czas zawiesić rozwój kariery zawodowej. Jak wrócić do pracy po dłuższej przerwie?

Powodów, dla których decydujemy się na dłuższą przerwę w pracy, jest wiele. Do najczęstszych należą: urlop związany z urodzeniem i wychowywaniem dzieci, choroba – nasza lub bliskiego członka rodziny, podróże, przeprowadzka czy kontynuowanie edukacji. Po pewnym czasie decydujemy się jednak na powrót do aktywności zawodowej.

Taki moment bardzo często przychodzi po przerwie wakacyjnej, kiedy dzieci idą do przedszkola lub szkoły, a rodzice więcej czasu mają wreszcie dla siebie. I chociaż na rynku nie brakuje atrakcyjnych ofert, pojawia się obawa, czy luka w naszym CV nie zostanie źle odebrana przez rekruterów.

– W trakcie rozmowy z potencjalnym pracodawcą prawdopodobnie padnie pytanie o to, dlaczego przez dłuższy czas nie pracowaliśmy. Zawsze w takim wypadku warto szczerze powiedzieć, jaki był powód naszej nieobecności na rynku pracy. Różne życiowe sytuacje, takie jak choroba czy wychowywanie dzieci, nie definiują tego, czy sprawdzimy się na danym stanowisku. W dodatku, w zależności od branży, do jakiej aplikujemy o pracę, możemy wykorzystać to na naszą korzyść. Jeśli np. staramy się o zawód opiekuna osoby starszej, nasze doświadczenie w opiece nad dziećmi czy potrzebującym bliskim na pewno będzie dodatkowym atutem – mówi Dagmara Kowalska, regionalny manager ds. rekrutacji w Promedica24.

7 wskazówek, jak wrócić do pracy po dłuższej przerwie

  1. Odśwież swoje CV. Ponieważ trendy na rynku pracy cały czas się zmieniają, CV, które tworzyliśmy kilka lat temu, na pewno jest już nieaktualne, zarówno pod kątem naszych umiejętności, jak i samego wyglądu dokumentu. Przeczytaj, co powinno się w nim znaleźć i w jaki sposób odpowiednio go sformatować – do tego celu możesz użyć gotowych kreatorów CV dostępnych w internecie albo poradzić się kogoś, kto zajmuje się tym na co dzień. Pamiętaj też o aktualnym i odpowiednim zdjęciu!
  2. „Pokaż się” w sieci. Załóż profil na portalu LinkedIn i na bieżąco go aktualizuj. Możesz poprosić również byłych przełożonych lub współpracowników o opinię na temat twojej pracy i potwierdzenie kompetencji. Pokaż rekruterom, że jesteś otwarty na nowe propozycje i wykorzystaj twoją sieć kontaktów. Być może ktoś wie o atrakcyjnej ofercie lub może pomóc w udostępnieniu twojego CV.
  3. Podnieś swoje kompetencje. Wykorzystaj moment, w którym jeszcze nie masz pracy, na podniesienie swoich kompetencji. Na pewno jest coś, co możesz zrobić, aby zyskać w oczach przyszłych pracodawców. Może być to np. kurs doszkalający z języka obcego, szkolenie z obsługi konkretnych programów komputerowych czy kurs prawa jazdy. Oczywiście nową umiejętnością pochwal się w CV.
  4. Bądź na bieżąco. Jeśli zależy ci na znalezieniu ciekawej oferty, nie ograniczaj się do przeglądania jednego portalu z ogłoszeniami o pracę. Być może istnieje serwis poruszający tematy z interesującej cię branży, który dodatkowo publikuje oferty pracy, albo specjalna grupa na jednym z portali społecznościowych? Przejrzyj również dokładnie ogłoszenia na stanowisko, na które chcesz aplikować i zobacz, czego dokładnie oczekują pracodawcy.
  5. Daj sobie czas. Nie zrażaj się, jeśli w ciągu pierwszych kilku tygodni, a nawet miesięcy od kiedy zacząłeś aktywnie poszukiwać pracy, nie zostałeś zaproszony na rozmowę rekrutacyjną. Znalezienie pracy, zwłaszcza po dłuższej przerwie, to proces, dlatego daj sobie czas na poszukiwania skrojonej dla ciebie oferty.  
  6. Zastanów się, czy wybrałeś dobrą drogę i pomyśl o zmianie zawodu. Wykonywanie określonego zawodu przez wiele lat nie oznacza, że musisz robić to przez całe życie. Jeśli jeszcze przed przerwą nie odczuwałeś satysfakcji z wykonywanej pracy, a codzienne obowiązki, zamiast cię cieszyć, były ci obojętne lub wręcz cię irytowały, zastanów się nad przebranżowieniem lub przekwalifikowaniem. Oczywiście nie może być to działanie pod wpływem impulsu, ale przemyślana decyzja, podczas której przeanalizujesz swoją sytuację zawodową, zorientujesz się, jakie wymagania są potrzebne na interesujące cię stanowisko i rozwiniesz umiejętności przydatne po zmianie zawodu.
  7. Zrób analizę swoich umiejętności. Każdy człowiek posiada wrodzone predyspozycje i talenty, które w wielu zawodach mogą okazać się bardzo cenne. Zastanów się więc, w czym jesteś dobry, jakie zadania przychodzą ci z łatwością lub w jakich obszarach inni proszą cię o radę. Zanim więc podejmiesz decyzję o przekwalifikowaniu się, pomyśl o swoich cechach charakteru i naturalnych umiejętnościach, które mógłbyś wykorzystać w pracy. Dla przykładu, w zawodzie opiekuna osoby starszej sprawdzą się osoby cierpliwe, odpowiedzialne, odporne na stres i wrażliwe.

A może praca w niepełnym wymiarze?

Często zdarza się, że chcemy wrócić do pracy, ale nasza sytuacja nie pozwala nam na pracę w pełnym wymiarze godzin. Wśród ogłoszeń na szczęście coraz więcej jest tych na pół czy ¾ etatu lub w systemie zdalnym bądź hybrydowym, dzięki czemu łatwiej będzie ci pogodzić rozwój zawodowy z obowiązkami, które masz poza pracą. Świetną alternatywą jest również praca tymczasowa (np. jako opiekun osoby starszej – w trakcie tzw. kontraktu opiekujesz się seniorem mieszkającym najczęściej za granicą przez określony czas, od kilku tygodni nawet do kilku miesięcy).  

– To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą podreperować domowy budżet, zdobyć nowe doświadczenie, a jednocześnie nie mogą podjąć pracy na etacie. Współczesny rynek pracy daje nam tyle możliwości, że jeśli tylko chcemy, na pewno znajdziemy coś odpowiedniego dla siebie – zapewnia Dagmara Kowalska.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Sanofi uruchamia specjalny program dla pracowników chorych na raka

Pełne wynagrodzenie przez rok, elastyczny czas pracy, wsparcie społeczne i psychologiczne. Koncern farmaceutyczny Sanofi uruchamia specjalny program dla swoich pracowników chorych na raka „Cancer & Work: Acting Together”.