Czego nasze dzieci mogą nauczyć się z bajek? [PORADY]

Czego nasze dzieci mogą nauczyć się z bajek? [PORADY]

Już w okresie niemowlęcym dziecko nieustannie odbiera wiele wrażeń zmysłowych. Docierają one z otaczającego je środowiska, a komórki nerwowe łączą się ze sobą, czego wynikiem jest powstanie setek bilionów połączeń.

– Jednym z silnych bodźców ze świata zewnętrznego, które towarzyszą człowiekowi od wczesnych lat dzieciństwa, są te płynące z bajek. Właśnie dlatego to między innymi one mają ogromny wpływ na kształtowanie się u dziecka różnych umiejętności, wzorów zachowań, a także systemu wartości – tłumaczy Julia Malicka, psycholog, psychoterapeuta dziecięcy, ekspert współpracujący z BoboVita.

Wsparcie już od początku

W prawidłowym rozwoju najmłodszych bardzo ważną rolę odgrywają rodzice. Już około 2.-3. miesiąca życia niemowlę rozpoznaje ludzką twarz i potrafi odpowiedzieć na jej widok uśmiechem. A więc już tak małe dziecko wchodzi w interakcje z opiekunami. Od momentu przyjścia na świat to oni są zarówno osobami, które stanowią wzór do naśladowania, jak i życiowymi przewodnikami. Rodzice wskazują prawidłowe wybory i kształtują nawyki, które często pozostają z człowiekiem na całe życie. Aby zadbać o właściwy rozwój i szczęście dziecka, opiekunowie zwracają uwagę na jego właściwe żywienie czy pielęgnację, a także zapewniają mu różnorodne bodźce ze świata zewnętrznego. Dzięki temu maluch każdego dnia uczy się, zdobywa nowe doświadczenia i kształtuje swoją osobowość.

Okres wczesnego dzieciństwa jest niezwykle istotny dla późniejszego funkcjonowania i socjalizacji dziecka. Poprzez odpowiednie bodźce płynące ze świata zewnętrznego oraz interakcje z otoczeniem maluch nabywa nowe umiejętności, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju. W tym czasie kształtują̨ się̨ nawyki, zachowania oraz postawy determinujące dalsze życie. Wśród wielu bodźców, które towarzyszą dziecku na co dzień i mają wpływ na jego potencjał rozwojowy, bardzo ważne miejsce zajmują bajki.

Jaką rolę w życiu dziecka pełnią bajki?

Bajki mają ogromny wpływ na kształtowanie się różnych umiejętności dziecka. To nieocenione narzędzie w rękach rodziców, które potrafi zarówno bawić, jak i uczyć oraz wychowywać. Literatura dziecięca spełnia szereg kluczowych funkcji, w tym terapeutycznych, społecznych, psychologicznych, poznawczych czy wychowawczych i rozrywkowych. Bajki odzwierciedlają̨ dziecięcy sposób postrzegania świata, myślenia i odczuwania. Dzięki temu stanowią̨ doskonały kanał oddziaływania na świadomość i – poprzez symbole – na nieświadomość dziecka.

– Bajki rozwijają wyobraźnię, wpływają na kreatywność, umiejętność poszukiwania rozwiązań i logiczne myślenie. Dziecięca literatura wzbogaca także doświadczenia. Niejednokrotnie bohaterowie bajek przyczyniają się do rozwijania empatii u dzieci. Przedstawiane sylwetki są doskonałym źródłem nabywania wzorów zachowań, a także systemu wartości, co stanowi istotny element w wychowaniu czy socjalizacji – mówi Julia Malicka.

Bajka dostarcza dziecku objaśnień dotyczących jego psychiki, pomaga w odkrywaniu własnej tożsamości i wspiera rozwój dziecięcej osobowości. Wnosi wielki i pozytywny wkład w duchowe dojrzewanie dziecka, ponieważ pomaga w trudnościach związanych z psychologicznymi problemami dorastania i integracji osobowości. Dziecięca literatura niejednokrotnie spełnia również funkcję terapeutyczną.

W jaki sposób bajki i ich bohaterowie mogą towarzyszyć dziecku?

Rodzice mogą zapewnić obecność bajek i ich bohaterów w życiu malucha na różne sposoby. Warto jednak zwrócić uwagę na formę, w jakiej są one przedstawiane. Lepszym wyborem od oglądania bajek w telewizji jest ich czytanie. To doskonały sposób na budowanie z dzieckiem bliskości i wspólnie spędzanie wolnego czasu. Czytanie maluchowi literatury, pokazywanie obrazkowych książeczek czy tworzenie opowiadań jest idealnym sposobem na wzmacnianie więzi, a co za tym idzie – połączeniem tego, co przyjemne, z tym, co pożyteczne.

Co z bajkami emitowanymi w telewizji?

Rodzice często zauważają, że po włączeniu telewizora dziecko z zaciekawieniem śledzi perypetie bohaterów bajek, obserwuje wzorce zachowań przedstawionych w bajkach, dzięki czemu ma możliwość nabycia między innymi nowych umiejętności społecznych. – Oczywiście programy kierowane do dzieci powinny być odpowiednio dobrane do wieku, aby ilość bodźców nie przekraczała możliwości niedojrzałego jeszcze układu neurologicznego. Trzeba także pamiętać, że zgodnie z zaleceniami Amerykańskiego Towarzystwa Pediatrycznego należy unikać korzystania przez dzieci poniżej 2. roku życia z mediów elektronicznych, a w wieku przedszkolnym ograniczać korzystanie z mediów elektronicznych do około 30 minut dziennie – podkreśla Julia Malicka.

Sposób na bajkę

Oprócz literatury, bajkowi bohaterowie mogą towarzyszyć dziecku w formie zabawek – te sprawdzą się także poza domem, gdzie dzięki wyobraźni maluchy mogą tworzyć im ich własny świat. Ulubione postaci mogą także przyjemnie urozmaicać czas całej rodzinie, a także – na przykład uśmiechając się do malucha z opakowania ulubionego produktu – zachęcać dziecko do nauki samodzielnego spożywania posiłków.

Źródło: materiał prasowy

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Radioterapia adaptacyjna — nowa jakość w leczeniu promieniami

Narodowy Instytut Onkologii w Gliwicach jest pierwszym ośrodkiem w Polsce, w którym chorzy na nowotwory są od tygodnia leczeni przy użyciu nowej, bardzo precyzyjnej metody naświetlania – radioterapii adaptacyjnej. Do tej pory skorzystało z niej dwoje pacjentów, ale kolejni są już przygotowywani do zabiegów.