93 proc. Polek z miast powyżej 250 tys. mieszkańców deklaruje, że używa kosmetyków naturalnych, a co 10. używa wyłącznie takich preparatów.
Takie są wyniki badania ankietowego przeprowadzonego w czerwcu 2019 r. na zlecenie organizatorów targów kosmetyków naturalnych “Ekocuda” przez Instytut Badawczy SW Research wśród 1014 Polek w wieku 25-35 lat z dużych miast.
Dlaczego coraz chętniej sięgamy po kosmetyki inspirowane naturą?
Kosmetyki naturalne mają coraz większe rzesze zwolenników. Konsumentki wybierają bowiem coraz bardziej świadomie – lepiej rozumieją swoje potrzeby i wymagania. Przeważająca liczba ankietowanych (70 proc.) utrzymuje, że w ostatnich latach gruntownie zmieniło się ich podejście do składu wybieranych produktów. A co za tym idzie, teraz są o wiele bardziej skłonne sięgać po kosmetyki naturalne, niż w przeszłości.
Zmiany widać również w nastawieniu konsumentek do cen produktów. Aż 65 proc. badanych kobiet deklaruje, że są skłonne wydać więcej na produkty zawierające większą ilość naturalnych składników. Najczęściej pojawiające się kwoty oscylują między 50 a 99 zł.
Do stosowania kosmetyków naturalnych w głównej mierze motywuje nas chęć zadbania o zdrowie oraz coraz częstsze problemy z cerą, które są wynikiem szybkiego trybu życia, niekoniecznie zdrowego odżywiania i zanieczyszczeń powietrza. Istotną kwestią jest też troska o środowisko. Bardzo dużo mówi się ostatnio o ochronie środowiska i zgubnym wpływie działalności człowieka na klimat, dzięki czemu konsumenci chcą dokonywać wyborów bardziej przyjaznych naturze.
[Zuzanna Mierzejewska, twórczyni targów kosmetyków naturalnych “Ekocuda”]
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na kosmetyki naturalne, przybywa miejsc, gdzie można je zakupić. Badania pokazały, że Polki najchętniej kupują preparaty naturalne w popularnych drogeriach (56 proc.) oraz w sklepach online (również 56 proc.). Coraz częściej (28 proc. ankietowanych) wybierają też sklepy specjalizujące się w sprzedaży kosmetyków naturalnych.
Głównym źródłem wiedzy o kosmetykach naturalnych jest sieć
Badanie pokazuje, że głównym źródłem wiedzy o naturalnej pielęgnacji jest Internet, w tym przede wszystkim grupy skupiające osoby zainteresowane tym tematem (wskazuje na nie 51 proc. ankietowanych), blogi, a coraz częściej także vlogi kosmetyczne, którymi inspiruje się 40 proc. badanych. Z kolei 35 proc. respondentek polega na opiniach i poleceniach znajomych. A co piąta z ankietowanych kobiet korzysta z aplikacji ułatwiających weryfikację składu.
Podejście Polek do kosmetyków zmienia się wraz ze wzrostem świadomości. Wybór kosmetyków naturalnych może cieszyć, bowiem wiążę się one z dbałością o zdrowie. A jak mówi organizatorka odbywających się dwa razy w roku targów “Ekocuda” Zuzanna Mierzejewska, bycie eko to nie chwilowy trend, lecz styl życia wybierany przez coraz więcej świadomych osób.