Zadbaj o nią, bo się zemści

Zadbaj o nią, bo się zemści

Poziom wiedzy na temat wątroby i chorób tego narządu jest w Polsce ciągle bardzo niski.

W celu zwiększenia świadomości na temat tego kluczowego narządu, a zwłaszcza niealkoholowego stłuszczenia wątroby, powstała kampania edukacyjna “Wątroba się sprawdza”.

Wątroba jest jednym z najważniejszych narządów w organizmie człowieka. Odpowiedzialna jest za ponad 500 funkcji, a jej prawidłowe działanie wpływa pozytywnie na inne narządy wewnętrzne. Jeśli o nią nie dbasz i nie traktujesz tak jak na to zasługuje, możesz doprowadzić do jej uszkodzenia.

We wrześniu 2019 roku agencja IPSOS przeprowadziła badanie “Polacy a niealkoholowe stłuszczenie wątroby”. Jego celem była m.in. ocena świadomości na temat tej groźnej choroby, uważanej za jedno z największych wyzwań zdrowotnych.

Światowi eksperci podkreślają, że mamy już do czynienia z globalną epidemią niealkoholowego stłuszczenia wątroby – schorzenia, które ma bezpośredni związek z otyłością, cukrzycą typu 2 oraz zespołem metabolicznym. Szacuje się, że cierpi na nią już 9 milionów Polaków. Tymczasem, jak wykazało badanie IPSOS, aż 87 proc. ankietowanych nie ma bladego pojęcia o istnieniu tej choroby.

Najbardziej niepokojące jest to, że takiej odpowiedzi udzieliło 81 proc. osób dotkniętych już innymi, często towarzyszącymi niealkoholowemu stłuszczeniu wątroby, schorzeniami, takimi jak: nadciśnienie tętnicze, cukrzyca typu 2 czy hipercholesterolemia). Podobny odsetek odpowiedzi udzieliły osoby ze wskaźnikiem BMI powyżej 40, czyli otyłością III stopnia.

Problemem okazuje się także diagnostyka chorób wątroby – tylko 10 proc. respondentów wykonywało badania (badania krwi, USG) w tym w kierunku w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 41 proc. w ogóle ich dotąd nie zrobiło.

Na pytanie: Czy wie Pan/Pani, że niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby może być groźna i prowadzić do marskości wątroby?, tak odpowiedziało jedynie 40 proc. badanych. 60 proc. uważa, że nie stanowi ona zagrożenia dla zdrowia. Co gorsza, uważa tak aż 52 proc. osób z chorobami towarzyszącymi niealkoholowej stłuszczeniowej chorobie wątroby.

Wiedza Polaków na temat niealkoholowego stłuszczenia wątroby, czynników sprzyjających jej rozwojowi oraz chorób współtowarzyszących jest zatrważająco niska.

Kluczowym elementem kampanii “Wątroba się sprawdza”, zorganizowanej przez firmę Sanofi, jest platforma edukacyjna www.WatrobaSieSprawdza.pl, na której umieszczono test pozwalający ocenić m.in. poziom wiedzy na temat niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby. Odpowiadając na pytania dotyczące jej przyczyn, objawów, diagnostyki, konsekwencji, a także stylu życia, uzyskuje się rozbudowane, eksperckie podsumowanie, prezentujące zarówno poziom wiedzy o samej chorobie, jak również komentarze nawiązujące do stylu życia.

Na dedykowanej kampanii stronie można również sprawdzić, w jakiej kondycji jest nasza wątroba – wystarczy wpisać wyniki badań laboratoryjnych (ALT, AST, liczba płytek – PLT), by dowiedzieć się, jaki jest poziom jej zwłóknienia. Ponadto, umieszczono tam formularz z wywiadem w kierunku chorób wątroby, który ułatwi konsultację z lekarzem.

Ekspertem kampanii jest Klaudia Wiśniewska, dietetyk kliniczny z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej w Warszawie.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

5 pomysłów na wiosenne kanapki z pomidorem

Soczysty, pełen witamin i antyoksydantów, jest idealnym składnikiem lekkich, zdrowych i niezwykle kolorowych kanapki. Oto pięć pomysłów na wiosenne kanapki z pomidorem w roli głównej, które zadowolą każdego smakosza.