Nasiona chia — dlaczego warto je wykorzystywać w kuchni?

Nasiona chia — dlaczego warto je wykorzystywać w kuchni?

Nasiona chia to tak naprawdę nasiona szałwii hiszpańskiej — jednorocznej rośliny pochodzącej z Ameryki Południowej. Kiedyś nie tylko zaspokajały głód, ale były używane jako środek płatniczy, składnik leków i farb, a nawet ofiara składana bogom. Dzisiaj szałwia hiszpańska należy do grupy superfoods i każdego dnia dba o nasze zdrowie.

Nasiona chia — źródło cennych mikroelementów i witamin

Ta odmiana szałwii wyrasta do około 1 metra wysokości, a ukryte w kwiatach nasiona mają 1-2,5 mm średnicy i są koloru brązowego lub szarego. Te niepozorne ziarenka zawierają 60 proc. kwasów tłuszczowych omega-3 i 20 proc. kwasów omega-6. Nic więc dziwnego, że nazwa chia pochodzi od azteckiego słowa oleisty. Ponadto w nasionach szałwii hiszpańskiej znajdują się mikroelementy: witamina B3, witamina E, potas, wapń, żelazo, magnez i fosfor. Chia nie zawiera glutenu.

Najważniejszym składnikiem nasion szałwii są bezsprzecznie kwasy tłuszczowe omega-3, co jest szczególe istotne w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Kwasy omega-3 przyczyniają się do obniżenia ciśnienia, chronią serce oraz pozytywnie wpływają na układ krwionośny. Są potrzebne także w przypadku otyłości i cukrzycy.

Zawarta w chia witamina E, nazywana witaminą młodości, jest silnym przeciwutleniaczem. Zwalcza oznaki starzenia, ma również działanie antynowotworowe. Dostarczanie sobie optymalnych dawek witaminy E zapewnia dobry przepływ krwi, przeciwdziała zakrzepom, wspomaga wzrok, wpływa na prawidłowe wytwarzanie męskiego nasienia, jest także szczególnie potrzebna kobietom w ciąży.

Nasiona chia jako dodatek do różnych potraw i deserów

Jak spożywać nasiona szałwii hiszpańskiej? Tak samo, jak inne popularne w Polsce ziarna. Można je dodać do owsianki, koktajli, płatków, musli i jogurtu, zrobić z nich pudding bądź dorzucić do chlebowej mieszanki. Ważne, aby jak najczęściej pojawiały się w naszej diecie.

Nasiona chia (np. BeOrganic Chia) zalej wodą, mlekiem, sokiem, dodaj do smoothie, shake’a – odczekaj, aż dobrze nasiąkną i napęcznieją. Chia można też dodać jako składnik zup, sałatek, deserów oraz wypieków.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Yasumi Shido — zabieg z użyciem kosmetyków z ryżem

Po godzinie od wykonania zabiegu Yasumi Shido skóra