Najczęstsze błędy popełniane w czasie prania

Najczęstsze błędy popełniane w czasie prania

Fot. Pixabay.com

Na rynku pojawia się coraz więcej produktów, które dzięki wysokiej koncentracji pozwalają na zmniejszenie dozowania i tym samym zmniejszenie opakowań bez uszczerbku dla efektów prania. Czym się kierować, chcąc wybrać ten najlepszy?

“Usunięcie zabrudzeń, a jednocześnie zapobieganie ponownemu osadzaniu się brudu jest w tych nowoczesnych środkach piorących możliwe dzięki odpowiednio dobranym składnikom, a także właściwej kolejności ich uwalniania” – tłumaczy dr inż. Anna Oborska, chemik i kosmetolog, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego.

Nowoczesne, czyli jakie?

Nowoczesne produkty do prania to produkty skoncentrowane, które nie tylko usuwają zabrudzenia, ale też chronią kolory odzieży przed blaknięciem, wzmacniają biel, chronią tkaniny przed uszkodzeniem. Są też przyjazne dla środowiska, bo ich stosowanie wiąże się z mniejszym zużyciem surowców, opakowań, energii i wody w procesie produkcji, ograniczeniem potrzeb transportowych i emisji dwutlenku węgla oraz mniejszą ilością odpadów komunalnych.

“Kupując produkty skoncentrowane, nabywamy mniejsze, a więc lżejsze opakowanie, a możemy wyprać tyle samo odzieży, co wcześniej” – podkreśla kolejną korzyść dr Anna Oborska.

Grzechy główne polskiego konsumenta

Jednak żeby w pełni wykorzystać możliwości, jakie dają nam skoncentrowane, zatężone produkty do prania, trzeba je właściwie dozować. A z tym my, Polacy, mamy spory problem, ponieważ bardzo niechętnie czytamy informacje umieszczone na opakowaniu. Dlatego zdarza się, i to wcale nie tak rzadko, że lejemy płyn do prania lub sypiemy proszek na oko, co sprawia, że zwykle środka piorącego jest za dużo.

Nie są to jednak jedyne błędy, które popełniamy. Kolejne to:

  • niewłaściwe sortowanie ubrań (np. mieszanie białej odzieży z kolorową lub wkładanie do bębna pralki różnych rodzajów tkaniny);
  • pranie w zbyt wysokiej temperaturze, co nie tylko jest nieekonomiczne, ale może również doprowadzić do uszkodzenia tkaniny;
  • wkładanie do pralki ubrań bez ich wcześniejszego przygotowania (chodzi przede wszystkim o usunięcie plam);
  • pranie drobnych elementów odzieży, np. skarpet, luzem, co powoduje często ich zagubienie (lepiej użyć specjalnej siatki do prania);
  • niewłaściwy dobór programu do prania, wynikający z mylnej oceny stopnia zabrudzenia;
  • pranie odzieży bez uprzedniego zabezpieczenia (zapięcia) zamków błyskawicznych i rzepów;
  • pozostawianie mokrych ubrań w pralce przez dłuższy czas.

Na co zwracać uwagę w sklepie

Z badań przeprowadzonych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości (AISE) wynika, że przy zakupie produktów do prania Polacy kierują się przede wszystkim ceną za kilogram i ceną za opakowanie. Czy to właściwe podejście? Według dr Anny Oborskiej – nie.

“Kupując produkt, nie porównujmy cen, patrząc jedynie na wielkość opakowania lub jego cenę. Jeśli na półce znajdą się obok siebie produkty nieskoncentrowane i skoncentrowane, ta metoda może prowadzić do błędnych decyzji” – mówi szefowa Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego.

Anna Oborska radzi, aby zwrócić uwagę na podaną przez producenta na froncie opakowania informację, na ile prań wystarczy dany produkt. dzieląc cenę produktu przez te wartość, otrzymamy rzetelna informację o faktycznym koszcie jednego prania, oczywiście przy właściwym dozowaniu danego środka. I właśnie tą przesłanka powinniśmy się kierować.

“Na rynku mamy do wyboru różne formy detergentów: proszki, kapsułki, płyny, żele. Tylko cena za jedno pranie jest wiarygodnym parametrem, którym powinniśmy się kierować przy wyborze najbardziej ekonomicznej oferty” – podsumowuje dr Anna Oborska.

 

 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w miejscu pracy?

"To nie jest zawód dla kobiet", "Może zajmij się czymś łatwiejszym, to zbyt trudne dla ciebie", "Masz za małą wiedzę i umiejętności", "Nie dasz rady, nie nadajesz się". Takie zdania słyszą na początku swojej kariery kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w tej branży?