Menopauza. Od ciebie zależy, jakie znaczenie nadasz temu słowu

Menopauza. Od ciebie zależy, jakie znaczenie nadasz temu słowu

Moment ostatniej miesiączki budzi w wielu paniach lęk. Niesłusznie! – Niewątpliwie menopauza wiąże się ze zmianami, ale każdy etap w życiu jest piękny i ma swoją wartość – przekonuje Katarzyna Dowbor, ambasadorka kampanii „Menopauza. Zmiany są piękne. Mówmy o tym!”.

Przez lata menopauza była tematem tabu. Dziś powoli się to zmienia, o swojej menopauzie coraz częściej mówią otwarcie znane aktorki, jednak wokół niej narosło tyle mitów i stereotypów, że rozprawianie się z nimi może zająć jeszcze wiele lat. Warto, bo menopauza wcale nie musi oznaczać depresji, spadku libido i negatywnych emocji. Nie dajmy się „ubrać” w rolę babci, której obowiązkiem jest niańczenie wnuków. Walczmy z głupimi dowcipami opowiadanymi często przez mężczyzn.

Czytaj także: Menopauza: poznaj fakty i mity na jej temat

Prof. Ewa Mojs, psycholog , nie ma wątpliwości, że menopauza może być naprawdę pięknym etapem – czasem, kiedy kobieta wreszcie może więcej czasu dać samej sobie, zadbać o swoje potrzeby, może oddać się pasjom, poszukać nowych zainteresowań czy aktywności zawodowych. – Do menopauzy oczywiście trzeba się dobrze przygotować. Jak? Po pierwsze uznać, że będzie i już. Po drugie zadbać o swoje zdrowie, kondycję fizyczną, psychiczną, skórę. Bywa, że zewnętrzne zmiany związane z menopauzą nie zawsze są przez nas akceptowane, ale mamy możliwości radzenia sobie z nimi. Eksperci wiedzą jakich produktów użyć, by ujędrnić skórę czy przywrócić jej blask. Dlatego warto sięgać po sprawdzone rozwiązania o skuteczności potwierdzonej klinicznie – mówi.

Kiedy zaczyna się menopauza?

Menopauza to moment ostatniej miesiączki, który przypada zwykle około 51. roku życia kobiety. Jest ona spowodowana zmianami hormonalnymi zachodzącymi w naszymi organizmie: spadkiem stężenia estrogenu, wzrostem hormonu folikulotropowego (FSH) i progesteronu. Wcześniej, na ogół około 43. roku życia, wkraczamy w okres perimenopauzy – w tym czasie organizm przygotowuje się do czekających go wkrótce zmian.

Zmiany hormonalne rozpoczynają się jeszcze przed menopauzą, objawiając się nieregularnymi cyklami menstruacyjnymi, uderzeniami gorąca, wypadaniem włosów, rozdrażnieniem, bezsennością, a także oznakami starzenia się skóry – utratą jej gęstości czy zmianą owalu twarzy. Po menopauzie niektóre te symptomy, np. uderzenia gorąca, stopniowo zanikają, inne z kolei nasilają się, co dotyczy np. starzenia się, gdy skóra staje się coraz bardziej wiotka i sucha – tłumaczy prof. Violetta Skrzypulec-Plinta, ginekolog, endokrynolog i seksuolog.

Jak zadbać o skórę w czasie menopauzy?

To prawda, że w okresie okołomenopauzalnym proces starzenia się skóry znacznie przyspiesza. Spadek poziomu estrogenów powoduje zmniejszenie ilości gruczołów łojowych i spadek produkcji sebum. Skóra jest bardziej sucha, cieńsza, traci napięcie i jędrność. Bardziej widoczne stają się zmarszczki i pojawia się coraz więcej przebarwień. Musimy zadbać o skórę bardziej niż kiedykolwiek. Jak?

– Przed menopauzą, w okresie tzw. perimenopauzy, najważniejsza staje się poprawa gęstości skóry, korekta owalu twarzy i przywrócenie skórze blasku. Po menopauzie będzie to zniwelowanie ściągnięcia i wiotkości skóry, nawilżenie i wygładzenie zmarszczek. W pielęgnacji okołomenopauzalnej najważniejsza jest codzienna pielęgnacja skóry zawierająca składniki aktywne, które pobudzają mechanizmy odbudowy skóry– mówi prof. Barbara Zegarska, dermatolog i alergolog.

Które składniki aktywne są najważniejsze? Dr Agnieszka Sura, która również jest dermatologiem, przypomina, że w okresie okołomenopauzalnym skóra najbardziej traci kwasy omega-3, omega-6 i omega-9, ceramidy oraz kwas hialuronowy. Warto zwrócić uwagę, by oprócz tych substancji kosmetyki zawierały też antyoksydanty (zwłaszcza witaminy C i E) oraz filtry przeciwsłoneczne. – Najważniejszym zadaniem jest dbanie o barierę naskórkową i właściwe oczyszczanie skóry. Agresywne mycie sprawia, że wystawiamy skórę na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych oraz narażamy się na pieczenie, alergie i bolesny świąd – mówi dr Agnieszka Sura.

Co jeść, a czego lepiej się wystrzegać?

Katarzyna Błażejewska-Stuhr, dietetyczka kliniczna i psychodietetyczka, przypomina, że zdrowy styl życia zwykle wpływa na zmniejszenie nasilenia objawów menopauzy oraz na poprawę kondycji skóry. Dieta w okresie okołomenopauzalnym powinna opierać się na odpowiednim nawodnieniu organizmu, czyli na piciu ok. 2 litrów wody, jedzeniu warzyw, w tym nasion strączkowych (najlepiej dodawanych po kawałku do każdego posiłku), sięganiu po orzechy, oliwę z oliwek i inne tłuszcze pochodzenia roślinnego, jedzeniu owoców (zalecane są dwie nieduże porcje dziennie), częstszym sięganiu po rybę i pamiętaniu o witaminie D. Lepiej trzymać się z daleka od cukru i soli, ograniczyć ilość białego pieczywa (nie ma w nim błonnika ani witamin z grupy B), usunąć z jadłospisu potrawy z przetworzonej żywności.

A ponieważ z wiekiem zwalnia metabolizm, na co ogromny wpływ mają zmiany hormonalne, porcje posiłków powinny być mniejsze, za to bardziej odżywcze.

Warzywa, najlepiej świeże, powinny stanowić połowę zawartości talerza – tłumaczy ekspertka. I radzi, aby między ostatnim posiłkiem, jedzonym trzy godziny przed pójściem spać, a śniadaniem zachować odpowiednią przerwę. Według niej optymalnym rozwiązaniem jest 12-14 godzin, bo dłuższa przerwa może spowodować spadek poziomu insuliny w organizmie.

Menopauza to najlepszy okres w życiu kobiety. Przed nami otwierają się nowe możliwości. My już nic nie musimy – dzieci mamy odchowane, w ciążę już nie zajdziemy, a w pracy stabilizacja. Nie musimy się już o nic martwić – przekonują ekspertki kampanii marki Vichy „Menopauza. Zmiany są piękne. Mówmy o tym!”. – To czas tylko dla nas. Tylko od nas zależy, jak go wykorzystamy – dodają.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Odmładzanie szyi w gabinecie medycyny estetycznej

Odmładzanie szyi jest dla lekarzy zajmujących się medycyną