Magdalena Różdżka ambasadorką kampanii “Dziel się uśmiechem”

Magdalena Różdżka ambasadorką kampanii “Dziel się uśmiechem”

Fot. Maja Marklowska-Tomar

W ciągu sześciu lat trwania kampanii “Dziel się uśmiechem” jej organizatorzy dotarli już do 520 tys. uczniów szkół podstawowych, których uczą jak dbać o zęby.

W tym roku twarzą kampanii została aktorka Magdalena Różdżka, prywatnie mama dwóch córek: 5-letniej i 11-letniej. Jak sama przyznaje, mimo starań nie udało jej się ich uchronić przed leczeniem zębów. Według niej edukację na temat prawidłowej pielęgnacji jamy ustnej należałoby rozpocząć już na poziomie szkół rodzenia.

Jeśli cukier, również w postaci słodyczy, pojawia się w domu, a wydaje się to nieuniknione m.in. z powodu babć, dziecko powinno umyć zęby, a rodzice powinni dopilnować, aby te zęby zostały umyte – mówi Magdalena Różdżka, ambasadorka tegorocznej edycji kampanii “Dziel się uśmiechem”.

Profilaktyka kluczem do zdrowych zębów

Od sześciu lat w kampanię angażuje się producent gum do żucia Orbit – co roku przeznacza na jej realizację 1 proc. z ich sprzedaży we wrześniu i październiku. Dzięki temu dzieci z polskich szkół uczestniczą w sześciu lekcjach, na których są uczone, jak właściwie dbać o zęby. W tym roku do akcji zakwalifikowało się ponad 600 szkół, co oznacza, że w lekcjach będzie uczestniczyć ponad 120 tys. uczniów. Dotrze do nich około 200 pracowników i wolontariuszy PCK, który jest partnerem strategicznym akcji.

Jak podkreśla prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowa w dziedzinie stomatologii dziecięcej i prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej, programy edukacyjne, takie jak “Dziel się uśmiechem”, pomagają zrozumieć rodzicom, jak ważną rolę odgrywa profilaktyka w zapobieganiu próchnicy.

To nieprawda, że nie leczy się zębów mlecznych. Nie tylko można, ale wręcz trzeba je leczyć, ponieważ są źródłem infekcji. Jeśli w takim zainfekowanym środowisku będą się wyrzynały zęby stałe, to nie będą mieć najmniejszych szans na to, by były zdrowe.

(prof. Dorota Olczak-Kowalczyk)

A statystyki są dramatyczne. Pod względem odsetka dzieci z próchnicą zajmujemy jedno z najgorszych miejsc w Europie. Podczas gdy Światowa Organizacja Zdrowia i Światowa Organizacja Stomatologiczna założyły, że 2020 będzie w 80 proc. rokiem wolnym od próchnicy, to w Polsce – zdaniem ekspertów – tendencja jest odwrotna. Wynika to m.in. z braku wiedzy, co sprzyja powstawaniu próchnicy.

Jak poinformowała prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, na zdrowie zębów ma wpływ zarówno to, jak je szczotkujemy, jak i to, co jemy. Tymczasem 70 proc. rodziców jest przekonanych, że zjedzenie przez dziecko jabłka wieczorem jest równoznaczne z umyciem zębów.

40 proc. polskich dzieci w wieku 3 lat ma już ubytki próchnicowe, które wymagają wypełnienia, a 82 proc. sześciolatków, ponad 86 proc. 10-latków i 85 proc. 15-latków ma próchnicę.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Czy prosty test genetyczny COLOTECT zastąpi kolonoskopię?

Laboratorium Novazym i Państwowy Instytut Medyczny MSWiA w Warszawie rozpoczęły badanie porównujące skuteczność testu genetycznego COLOTECT z kolonoskopią.