Jak wesprzeć odporność w czasie pandemii?

Jak wesprzeć odporność w czasie pandemii?

- in Styl życia, Zdrowie
Fot. Pixabay.com

Sprawnie działający system odpornościowy to pierwsza linia obrony przed wirusami, w tym również przed SARS-CoV-2 wywołującym COVID-19! – przypominają lekarze.

Dobrostan organizmu zapewni nam dieta bogata w warzywa i owoce, a także aktywność fizyczna – przekonuje Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Największe spustoszenie wirus SARS-CoV-2 wywołuje w organizmie osłabionym – głównie przez złą dietę, brak ruchu i snu, uzależnienia oraz choroby przewlekłe. Zagrożone COVID-19 i ciężkim jej przebiegiem są osoby cierpiące na cukrzycę typu 2, otyłe, z nadwagą, chore na nowotwory, choroby serca i naczyń oraz nadciśnienie.

– Osłabiony system odpornościowy nie może skutecznie chronić ciała przed patogenami, w tym również przed koronawirusem. Dlatego dziś bardziej niż kiedykolwiek powinniśmy utrzymywać organizm w dobrej formie. Podstawą jest prawidłowe odżywianie, czyli dieta bogata w witaminy, mikroelementy i inne składniki odżywcze. Ich skarbnicą są warzywa i owoce. Według piramidy żywieniowej dziennie powinno się spożywać pięć porcji warzyw i owoców. Konieczne jest jednak, żeby były one różnorodne – radzi Bożena Janicka.

Pięć razy na dzień warzywa i owoce

Na talerz powinny trafiać zarówno zielone warzywa liściaste (kapusta, szpinak, jarmuż, brokuły, brukselka, kiełki warzyw) bogate w foliany sprzyjające produkcji przeciwciał potrzebnych do niszczenia wirusów, jak i rośliny strączkowe wspomagające wzrost dobrej mikroflory jelitowej, owoce jagodowe oraz warzywa fioletowe bogate w antyoksydanty. Nieoceniona jest pospolita cebula zawierająca kwercetynę – związek skuteczny w walce z bakteriami i stanowiąca doskonały prebiotyk. Warzywa świetnie komponują się smakowo z nasionami oraz orzechami bogatymi w błonnik, kwasy tłuszczowe omega-3, witaminę E oraz mikroelementy (żelazo, cynk i wapń).

Bardzo istotne w utrzymaniu dobrej kondycji organizmu jest jego regularne nawadnianie. Zaleca sie wypijanie dziennie co najmniej 2 litrów wody.

Ruch na świeżym powietrzu, ćwiczenia przy otwartym oknie

– Na przekąskę warto też sięgnąć po jabłko, banana, czy kiwi. Jesienny hit, jakim jest dynia, może stanowić podstawę rozgrzewającej i wzmacniającej zupy. Oczywiście dobrej diecie powinna towarzyszyć aktywność fizyczna. Nie lekceważąc obostrzeń, mimo wszystko nie powinniśmy zapominać o spacerach, najlepiej na łonie natury, z dala od innych osób, czy też o codziennych ćwiczeniach w domach, przy otwartym oknie. Pamiętajmy jednak, że jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za zdrowie własne, ale także innych. W każdym miejscu i o każdej porze powinniśmy pamiętać o dystansie fizycznym, częstym i dokładnym myciu rąk oraz ich dezynfekcji, a także zasłanianiu ust i nosa w przestrzeniach publicznych – przypomina Bożena Janicka.                                                  

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may also like

Jak przetrwać początek nowego roku szkolnego?

„Nie bagatelizujmy zmian i nowej rzeczywistości! Pomóżmy dzieciom